Captain Hook
Forumguru
De meeste mensen willen vaak bredere banden, ik wil smallere... 
De volgende vraag voor de bandenexperts onder ons:
Ik heb nu 205/50/15 banden onder de auto zitten, gemonteerd op 15" LMV's.
Nu is deze maat naar verhouding een 'lastige'/dure maat, o.a. niet zo veel keuze in b.v. specifieke 4-seizoens banden.
195/55/15 is een stuk gangbaardere maat.
Ja, ik heb al diverse bandenomtrekcalculators geraadpleegd en het omtrekverschil is gering. Dus dat is niet zozeer het probleem.
Maar is het technisch ook geen probleem?
M.a.w. iets smallere banden (en een hogere wang) rond dezelfde LMV's?
Want ik zou dan gaan van breedte 205 --> 195 en hoogte van 50 -->55.
15" blijft 15".
Nadere achtergrondinfo:
De auto is oorspronkelijk uitgeleverd met 205/45/16 banden rond 16" velgen. Die heb ik 3 jaar geleden al er af gehaald omdat ik die teveel vond stuiteren.
En als je een bandencalculator het verschil laat berekenen tussen de af-fabriek maat van 205/45/16 -->195/55/15 is het verschil helemaal verwaarloosbaar qua afrolomtrek (slechts 0,7%)

De volgende vraag voor de bandenexperts onder ons:
Ik heb nu 205/50/15 banden onder de auto zitten, gemonteerd op 15" LMV's.
Nu is deze maat naar verhouding een 'lastige'/dure maat, o.a. niet zo veel keuze in b.v. specifieke 4-seizoens banden.
195/55/15 is een stuk gangbaardere maat.
Ja, ik heb al diverse bandenomtrekcalculators geraadpleegd en het omtrekverschil is gering. Dus dat is niet zozeer het probleem.
Maar is het technisch ook geen probleem?
M.a.w. iets smallere banden (en een hogere wang) rond dezelfde LMV's?
Want ik zou dan gaan van breedte 205 --> 195 en hoogte van 50 -->55.
15" blijft 15".
Nadere achtergrondinfo:
De auto is oorspronkelijk uitgeleverd met 205/45/16 banden rond 16" velgen. Die heb ik 3 jaar geleden al er af gehaald omdat ik die teveel vond stuiteren.
En als je een bandencalculator het verschil laat berekenen tussen de af-fabriek maat van 205/45/16 -->195/55/15 is het verschil helemaal verwaarloosbaar qua afrolomtrek (slechts 0,7%)