Banden; van 205/50/15 --> 195/55/15?

Captain Hook

Forumguru
De meeste mensen willen vaak bredere banden, ik wil smallere... :jaja:

De volgende vraag voor de bandenexperts onder ons:

Ik heb nu 205/50/15 banden onder de auto zitten, gemonteerd op 15" LMV's.
Nu is deze maat naar verhouding een 'lastige'/dure maat, o.a. niet zo veel keuze in b.v. specifieke 4-seizoens banden.

195/55/15 is een stuk gangbaardere maat.

Ja, ik heb al diverse bandenomtrekcalculators geraadpleegd en het omtrekverschil is gering. Dus dat is niet zozeer het probleem.
Maar is het technisch ook geen probleem?
M.a.w. iets smallere banden (en een hogere wang) rond dezelfde LMV's?
Want ik zou dan gaan van breedte 205 --> 195 en hoogte van 50 -->55.
15" blijft 15".

Nadere achtergrondinfo:
De auto is oorspronkelijk uitgeleverd met 205/45/16 banden rond 16" velgen. Die heb ik 3 jaar geleden al er af gehaald omdat ik die teveel vond stuiteren.
En als je een bandencalculator het verschil laat berekenen tussen de af-fabriek maat van 205/45/16 -->195/55/15 is het verschil helemaal verwaarloosbaar qua afrolomtrek (slechts 0,7%)

turboturbo

Forumguru
Ik kan je wens heel goed voorstellen.
Wat is de J-waarde van de velg?

Echter je opmerking over de 195/55/15 maat; ik heb daar ook eens (normale, 'zomer')banden voor gezocht, maar toen kwam ik erachter dat de maten 195/50/15 en 195/65/15 veel gangbaarder zijn. En in mijn geval (Michelin Energy Savers) tientjes duurder in de 195/55/15 maatvoering, dan een 195/50/15 en 195/65/15
Maar misschien was dat in dit geval met de Michelins zo, en/of heb jij alsnog een voordeliger situatie als je vanaf een nog duurdere maatvoering komt, hoor....

Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Hoe kom ik de J-waarde van de velg te weten? Staat dat ergens?

Volgens mij al gevonden... 6,5 x 15 ET38 is de Dotz velgmaat.

RoomsterVelg3.jpg

Laatst bewerkt:

Harko

Lid
ik ben van 225/45/17 naar 205/40/17 gegaan, tis een beetje een getrokken bandje nu, dus extra oppassen bij stoepranden

andrehj

Forumguru
195 breed kan wel op een 6.5J velgbreedte, maar Skoda raad zelf 6J aan, zie het overzicht "Serienbereifung" wat Skoda geregeld publiceert.
De door jou genoemde bandenmaat staat daar trouwens ook in, dus dat is sowieso geen probleem.
En 195 lijkt me ook breed zat voor een relatief lichte Roomster. Heel veel Superbs (waaronder die van mij) rijden op slechts 205 mm brede banden, en die auto's zijn toch vele honderden kilo's zwaarder.

@Captain Hook : Hoe kom je overigens aan 205/50/15? Want dat is helemaal geen standaard maat bij Skoda. De maat die je nu wilt (195/55R15) is veel logischer.

Boet

Actief lid
Moet kunnen. Ik ben zelfs naar 195/60 gegaan. Grappig genoeg compenseerde dat precies de tellerafwijking (liep precies synchroon met TomTom). Qua comfort vond ik het weinig uitmaken met de 215-walsen die ik nu heb. Beetje vreemd:arghh:

Monteurtje

Forumguru
Het hoogte verschil tussen een 205/50 R15 en een 195/55 R15 valt nog wel mee. Hij iets hoger. Die 50 en 55 is de verhouding tussen de breedte en hoogte in %.
Voor een Roomster is de 195/55 R15 een hele gangbare maat. Dus geen probleem

Antera

Donateur
Mocht je mooie prijzen willen voor banden moet je maar een gil geven. 195/55r15 is redelijk gangbaar. Maar smaller is niet altijd beter .

Daarnaast is een smaller band net zo hoog als de origineel. Het blijft 55% van 195 of 50% van 205 en dat maakt elkaar niet zoveel. De afrolomtrek moet zo gelijk mogelijk blijven om te zorgen voor zo min mogelijk teller afwijking en andere zaken.

Cordoba

Forumguru
Over de mogelijkheid voldoende reacties hier, wat de prijs betreft voor een bepaalde bandenmaat: die kan in de loop der jaren fors veranderen. (@turboturbo )
Een mooi voorbeeld was mijn vorige auto: gekocht als overjarige demo van 3 jaar oud, en toen ik een paar andere bandjes nodig had, schrok ik me rot van de prijs. Omdat het een speciale uitvoering was, had ie een andere velgen en bandenmaat dan de andere 98% van het model, en kon ik maar uit 3 merken kiezen. In de loop der jaren (ik heb de auto ruim 11 jaar gereden) werd de bandenmaat couranter, en kwam er meer keuze in merken en ging de prijs omlaag: voor de laatste banden betaalde ik maar 1/3 van de prijs die ik voor de eerste banden betaalde. Ander voorbeeld, hoe bijzonder de bandenmaat oorspronkelijk was: ik had een bandenboer gebeld om prijs informatie, en dat was een grote vestiging (iets van 24 bruggen), zonder een afspraak te maken óf ik de banden bij 'm zou kopen. Toen ik ruim een halve dag later aan de balie stond, en mijn bandenmaat opgaf, wist ie ook gelijk dat ik 's morgens gebeld had.

Captain Hook

Forumguru
Klinkt allemaal heel geruststellend.

M.a.w. als de bestaande 4-seizoensbanden (205/50/15) eraf gaan, komt er in ieder geval een kleinere maat onder te zitten. Welk merk/type weet ik nog niet.

Bijkomend voordeel: een iets 'goedkopere' en courantere maat (meer keuzes in 4-seizoens rubber) en wat meer druk per vierkante centimeter.

Iedereen bedankt voor zover.
smile.png

Captain Hook

Forumguru
Heb sinds vandaag 4 splinternieuwe Quattro Stagioni banden onder de Skoda Roomster zitten in de maat 195/55/15H.

Productiecode 432014 (m.a.w. vorige week geproduceerd). Nieuwste van het nieuwste, net leverbaar, Made in Enschede :rockon:. Vredestein Quatrac 5.

Rijden een stuk rustiger dan de vorige 4-seizoensbanden, de Quatrac 3. En volgens de specificaties ook zuiniger (maar dat moet nog gaan blijken). Van zuinigheidscategorie E naar C gegaan.
5dec9e308537d2061b7e5b59bf52c5ae-205x300.png

Cordoba

Forumguru
Ik dacht eerst even dat je binnengereden was bij de pizzaboer, maar dat lijkt mee te vallen.

Mijn ervaring is dat versleten banden altijd meer lawaai maken dan nieuwe banden, dus dat zal instens voor een deel het verschil in geluid verklaren. Als je de specs van je oude band ernaast legt, weet je of er ook echt verschil is in geluid (bij vergelijkbare slijtage).

Edit: als ik de specs van de quatrac3 er naast zoek, zie ik dat e quatrac5 toch een dB extra geluid oplevert.

Bovenaan Onderaan