banden vervangen

john38

Lid
hallo

wat ik graag wil weten is of iemand mij kan vertellen of zelf ook heeft of meegemaakt is.
ik heb 4 weken geleden 4 nieuwe banden op mijn auto laten leggen,van het merk michelin type pilot exalto 2 maat 195-50-15 h,hier voor het ik de zelfde maat maat erop,nu komt mijn vraag.
het valt me op dat mijn auto ineens meer brandstof verbruikt nu ik die nieuwe banden heb,heeft iemand hier ook die ervaring

gr john

HHW

Lid
Misschien moet je de spanning even controleren, dat maakt bij mij altijd veel uit in het brandstof verbruik.

Als mijn auto naar de dealer of bandenwissel is geweest staan ze altijd op een veel lagere spanning (2,2 bar) dan ik ze zelf zet (tussen 2,5 en 3,0)

john38

Lid
wat er eerst op zat weet ik niet,ik heb die lichtmetalen zo gekocht met band en al,dus wat erop zat weet ik niet

Cordoba

Forumguru
Wat ook kan meespelen is dat de laatste weken 's morgens de temperatuur duidelijk een stuk lager is. Gevolg is dat het langer duurt voor de motor op temperatuur is, dus (vooral bij korte ritten 's morgens) een hoger brandstof verbruik.

Profiel en rubbersoort kan inderdaad ook meespelen (wel/geen energy saver)

john38

Lid
of het energy saver is .dat denk ik niet het zijn michelin banden van het type pilot exalto pe2
deze staan goed aangeschreven maar hoe de rubbersoort is weet ik niet

turboturbo

Forumguru
Als je hiervoor ook breedtemaat 195 had, is het wel opvallend, ja. Welke bandenspanning hanteerde je zelf hiervoor, op je vorige banden? Ik denk echter dat het ook aan de spanning ligt, ik krijg mijn auto ook altijd met zachte hangwangen terug van de garage. Ik merk dat het dan iets langer duurt voordat ik op mijn 'norm'verbruik zit (meestal na 15~20 minuten rijden) Maar ik pomp ze meestal meteen weer bij tot minimaal 2,5.

john38

Lid
ik hanteer meestal banden spanning op 2.4 bar,van morgen even bij mijn monteur geweest een die heeft hem uitgelezen voor al de zeker of alles goed was en inderdaad alles was goed,
ik heb mijn banden spanning nu op 2.9 bar gezet kijken wat hij nu doet

deusjevo

Forumguru
Theoretisch gezien zou je verbruik geloof ik lager moeten zijn.
Nieuwe band heeft grotere rolomtrek dus maakt meer meters per omwenteling?
Of denk ik verkeerd?

The bone collector

Senior Member
Of denk ik verkeerd?

:ahum: Moeilijk te bepalen. De nieuwe banden maken inderdaad meer afstand per omwenteling. Maar aangezien de snelheidsmeter waarschijnlijk geijkt is op nieuwe banden, zijn het in feite de oude banden die een afwijking geven. M.a.w., er wordt minder afstand gereden dan aangegeven op de odometer, waardoor het lijkt of het verbruik lager is. Maar dat is uiteraard theoretisch, in de praktijk zal dit geen merkbaar verschil opleveren.

turboturbo

Forumguru
Dat zou ik ook denken: de motor draait bij constante snelheden iets minder toeren. Dit zou de eigenaar kunnen testen / vergelijken door de weergegeven snelheid via GPS/ navigatie aan te houden. Dit ivm afwijking van de teller. Daar is 120 km/u gewoon een x-aantal omwentelingen per seconde op de vooras / voorwielen, onafhankelijk wat daar dan op ligt voor maat wiel. Dus als je een grotere wielomtrek hebt, vanwege een iets andere bandenmaat, zou 120 op te teller ineens iets sneller in echt zijn, op de grotere bandomtrek. Houd de eigenaar 120 km/u aan op de teller, dan rijd hij in feite harder vergeleken met de kleinere banden, wat ook een hoger verbruik verklaart. Op de kleinere banden zou 120 op de teller in het echt bijv. 116 echte km's zijn. Met de grotere wielen zou dat zomaar 125 km/u kunnen zijn.

Het optrekken is denk ik juist weer iets 'zwaarder' voor de motor, dus dat zou weer iets meer verbruik kunnen opleveren.

Ik ben zelf ook wel benieuwd naar dit verschil: mijn zomer banden zijn 15" 195/55 banden. En mijn winterbanden 15" 185/60. De winterbanden zijn dus iets smaller (10 cm), maar ook iets hoger (5 cm), dus iets meer omtrek. Ik heb nu tov mijn navigatie / GPS een afwijking van 6 km/u bij 100 km/u op de teller, met (ik dacht) 3500 tpm. Ben benieuwd welke waarden dat straks oplevert als de winterset eronder ligt.

The bone collector

Senior Member
Ik denk wel dat we er van moeten uitgaan dat dezelfde bandenmaat gemonteerd is. Anders is het vrij logisch dat er een verschil is. Met veranderende omtrek bedoelde ik (en deusjevo) slijtage van de band.

Ted

Forumguru
Ik heb exact dezelfde banden en qua verbruik zijn ze zelfs gunstig! Mijn SDI 1.9 rijdt gemiddeld 1: 21,5 en dat was bij mijn vorige banden Vredestein en Dunlopp zelfs iets slechter. Mijn druk heb ik op 2,3 bar en daarmee ligt hij als een rots. Meer druk verbruikt altijd minder maar geeft een slecht comfort en grotere slijtage. Toespoor dus de uitlijning heeft wel invloed op het verbruik,. Te grote toespoor leidt tot excessief verbuik!

turboturbo

Forumguru
Afwijkende hoogtemaat

Het is weer tijd om nieuwe zomerbanden uit te zoeken voor mijn LM velgen.

Nu heb ik een bepaald merk + type op het ook (GoodYear Efficient Grip) en vraag me het volgende af. Deze banden zijn leverbaar in de breedtemaat 195 in de volgende hoogtematen:
  • 195/50 R15 82V (1) <-- Deze moet erop volgens de voorschriften
  • 195/55 R15 85H (1)
  • 195/55 R15 85V (1)
  • 195/60 R15 88H (1)
Op dit moment rijd ik op stalen velg met winterband 185/55 en dat rijdt zalig, een stuk comfortabeler dan de 195/50 van mijn vorige zomerband setje.

Zou ik zonder problemen (APK, zeurende dealer, 'verzoeken' of verkeerd belasten van de techniek wielophanging etc) 195/55 onder mijn Fabia kunnen leggen? En wat zijn de nadelen? De voordelen die ik op het oog heb zijn: iets hoger comfort. Bijkomend effect: mogelijk iets minder km teller afwijking. De afwijking is nu 4~6 km naar beneden (dus 100 km op de teller is 94 GPS) met de 195/50 was dat 6~8km (dus 100 km 92km GPS)

Fabia

† In Memoriam
Hou er wel rekening mee dat vaak winterbanden ook wat zachter zijn dan zomerbanden. Ik merk het goed nu ik weer op zomerbanden rij,die zijn toch net ff wat harder. Dus ik denk niet dat alleen de maat doorslag gevend is.

turboturbo

Forumguru
Dat zal zeker ook mee te maken hebben. Des te meer hoop ik dat effect iets op te heffen met de iets grotere hoogtemaat :)

Bovenaan Onderaan