Banden

op mijn skoda fabia uit 2012 zitten 185/55/15 past daar 185/65/15 op ik kan deze banden van een kennis overnemen

Canon-Eye

Forumguru
Heeft dit invloed op de snelheid of trekkracht
In principe wel: een hogere band heeft een grotere rolomtrek, dus bij gelijkblijvend aantal omwentelingen per tijdseenheid wordt de afgelegde weg groter.

Maarrr... het is net als op je (niet-elektrische) fiets als je een hogere versnelling kiest: om hetzelfde aantal omwentelingen van het wiel te bereiken zal er harder op de pedalen gestampt moeten worden. Het zal ook je motor dus wat meer moeite kosten om te versnellen en ook om bij hogere snelheden de toegenomen lucht- en rolweerstand te overwinnen.
Zeker bij betrekkelijk bescheiden motorvermogen zul je er per saldo weinig van merken - die "6,3% hogere topsnelheid" ga je zeker niet halen omdat je torretje hetzelfde aantal omwentelingen niet gaat bereiken dat hij onder dezelfde omstandigheden met een lagere/kleinere band wel zou kunnen redden.

Overigens is de EU-goedkeuringsnorm voor snelheidsmeters al sinds 1977 bepaald op een toegestane, uitsluitend positieve afwijking van maximaal 10% van de aan te geven snelheid plus 4 km/u. Concreet rekenvoorbeeld: bij een echte snelheid van 100 km/u moet de snelheidsmeter minstens 100 en hoogstens 114 km/u aanwijzen om EU-typegoedkeuring te krijgen (100 + 10 + 4).

Canon-Eye

Forumguru
voor wijzigingen in de afwijking vanwege andere wielen/banden is weer geen richtlijn of wet.
Dat klopt, het is ook eigenlijk andersom: autofabrikanten geven hun tellers doorgaans een bepaalde positieve afwijking mee om er zeker van te zijn dat de aanwijzing bij betrekkelijk kleine verschillen in wielafmetingen toch binnen de tolerantie van de typegoedkeuring blijft.

De eigenaar van de auto kan natuurlijk altijd een grotere afwijking veroorzaken door bv. "wielkastvullende" wielen te kiezen, maar kan daarbij tegen eventuele aanvullende (keurings)regels in het land van registratie aanlopen.

Overigens voegde ik die info m.b.t. de typegoedkeuringsnorm toe omdat ik nogal eens zie dat men zich beklaagt over de snelheidsmeter die te veel aangeeft.
Daar is dus een reden voor, wou ik maar zeggen. :pardon:

Spierings

Forumguru
185 65 15 is veel te groot voor een Fabia, zit standaard 195 55 15 of 185 60 15 op.

Gewoon de juiste maat kiezen...

cortrans

Forumguru
Overigens is de EU-goedkeuringsnorm voor snelheidsmeters al sinds 1977 bepaald op een toegestane, uitsluitend positieve afwijking van maximaal 10% van de aan te geven snelheid plus 4 km/u. Concreet rekenvoorbeeld: bij een echte snelheid van 100 km/u moet de snelheidsmeter minstens 100 en hoogstens 114 km/u aanwijzen om EU-typegoedkeuring te krijgen (100 + 10 + 4).
Als ik bij een echte snelheid gemeten met een los navigatie toestel 100 km p/u rijd, geeft de meter inderdaad bij mij 107 a 108 km p/u aan

Spierings

Forumguru
185 60 15 is wel een standaard maat voor de Fabia, heb ik zelf ook voor gekozen met mijn All season banden...

Bovenaan Onderaan