martienvh33
Lid
op mijn skoda fabia uit 2012 zitten 185/55/15 past daar 185/65/15 op ik kan deze banden van een kennis overnemen
In principe wel: een hogere band heeft een grotere rolomtrek, dus bij gelijkblijvend aantal omwentelingen per tijdseenheid wordt de afgelegde weg groter.Heeft dit invloed op de snelheid of trekkracht
Dat klopt, het is ook eigenlijk andersom: autofabrikanten geven hun tellers doorgaans een bepaalde positieve afwijking mee om er zeker van te zijn dat de aanwijzing bij betrekkelijk kleine verschillen in wielafmetingen toch binnen de tolerantie van de typegoedkeuring blijft.voor wijzigingen in de afwijking vanwege andere wielen/banden is weer geen richtlijn of wet.
Als ik bij een echte snelheid gemeten met een los navigatie toestel 100 km p/u rijd, geeft de meter inderdaad bij mij 107 a 108 km p/u aanOverigens is de EU-goedkeuringsnorm voor snelheidsmeters al sinds 1977 bepaald op een toegestane, uitsluitend positieve afwijking van maximaal 10% van de aan te geven snelheid plus 4 km/u. Concreet rekenvoorbeeld: bij een echte snelheid van 100 km/u moet de snelheidsmeter minstens 100 en hoogstens 114 km/u aanwijzen om EU-typegoedkeuring te krijgen (100 + 10 + 4).
Heeft dit invloed op de snelheid of trekkracht