Banden

PBD

Lid
Momenteel heb ik er 205/50 R17 op liggen maar bij aanschaf van nieuwe banden zou ik liever voor 225/45 gaan omdat dit best wat euro's scheelt.
Ik heb het gevoel dat de meesten hier ook deze maat voeren bij 17" velgen.

Ik heb geen originele Skoda velgen (keuze vorige eigenaar), wel weet ik dat ze alleen in 7x17 bestaan. Toch ziet het er nu een beetje uit alsof de huidige bandenmaat de max is, zo van hoe kun je hier een nog bredere band op krijgen? Zie ik iets over het hoofd?

Eltjo

Forumguru
Je vermeld geen velgmaat van je huidige velgen..
Misschien kunnen op je huidige velgen gewoon 225 45 banden. En had de vorige eigenaar een afwijkende maat omdat het winterbanden zijn (meer druk per cm3) of er waren niet de juiste banden beschikbaar of besteld.
Je kan ook een gebruikt setje met de juiste velgen/banden kopen.

@Antera’s staatje gaat er van uit dat de huidige banden de juiste zijn (100%) en dat de 225 45 daarvan afwijken.
In werkelijkheid is dat volgens jou dus andersom.
Met de huidige banden heb je een iets minder rooskleurige snelheidsmeter dan standaard.
Wat hij “Beter met ...” bedoeld weet ik niet zo.

Laatst bewerkt:

Herperduin

Forumguru
Je kan ook dezedeze site in de gaten houden. Staan vaak mooie aanbiedingen tussen als je van standaard / origineel houdt. De goedkoopste hebben 205 60 16 ipv 205 55 16 maar dat kan gewoon prima passen.

Eltjo

Forumguru
En itt wat @PBD schrijft, is juist 205 50/60 16/17 kennelijk de reguliere maat.... waardoor mijn vorige verhaal niet geheel meer klopt.

Op die VanMossel site zijn recente Kumho Ecsta PS71 banden met > 7 mm profiel zijn niet duur voor €125 per wielen kwamen goed een een test.

Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Forumguru
Beter op 7.5/8

“Beter met ...” bedoeld weet ik niet zo.

Iets uitgebreidere beschrijving => een band van 225 breed past beter op een velg met de breedte van 7.5 of 8 J.

Onderstaand een aantal velgbreedtes met daarbij de best passende bandbreedtes.
7J > 205 of 215 mm
7.5J > 215 of 225 mm
8J > 225 of 235 mm

225 zou de maximaal maat zijn die op een 7J zou kunnen maar daarmee stretch je de band en dat kan weer van negatieve invloed zijn op de wegligging en levensduur.

Bovenaan Onderaan