Bandenmaat

johannesberg740

Actief lid
Hallo allemaal.

Mijn ouders hebben net een Skoda Roomster gekocht uit 2007. Daarvoor hebben ze een O1 ingeruild. Nu lees je op internet verschillende tegenstrijdige verhalen. Kan je de velgen van een O1 op de roomster gebruiken?

Ridley

Forumguru
Volgens mij wel, de steek is ook 5x100 meen ik. Er zal hier vast iemand zijn die 100% zekerheid kan geven.

skodaboy

Forumguru
de steekmaat van een 01 is 5x100 en die van een roomster ook,dus da zou moeten passen.
kijk er wel naar dat je de juiste bandenmaat aanhoudt en tot welke velgenmaat je mag gaan,dit staat op het gelijkvormigheidsattest,en of normaal staat er ook een bandenmaat in de tankklep aangegeven.

Als de velgen groter zijn ga je beter even langs bij de dealer om dat te laten aanpassen in je systeem. Ik kan dat zelf doen met de 'winterbandenoptie', maar mijn roomster is een nieuw model met maxidot. Mogelijks (als je maxidot hebt) kan je dit ook zelf?
Dit is nodig om de kilometerstand, de snelheid, verbruik etc correct te laten weergeven. Met grotere banden zal je 'sneller' rijden dan aangegeven op je dashboard. En dat kan nét snel genoeg zijn om iedere keer nét in de prijzen (lees: boetes) te rijden...

Fabia

† In Memoriam
Je moet ook ff kijken of de bandenmaat van een O1 wel onder een Roomster past. Ik had 16inch velgen van een O1 overgenomen voor mijn RR maar dat paste maar net. En dan zit je met je verschil in snelheid die je snelheidsmeter aangeeft. Deband van een O1 is te hoog voor een Roomster. Ik dacht dat het 205/45/16 moet zijn en het was 205/55/16.

Dat klopt maar gedeeltelijk. Je kan dat (toch op mijn RR) instellen.
Dus als je je kassen genoeg uitvijlt kan je er 20"ers in proppen, maar ik vermoed dat je draaicirkel dan wel iets van een 100 meter moet bedragen :D.

Trouwens bij het opzoeken wat de bandenmaat precies betekent (ik begreep het 2e getal niet) vond ik dat dit 205/45/16 én 205/55/16 niet kan? Omdat het middenste getal een procentuele verhouding is tussen breedte en diameter?

turboturbo

Forumguru
Met grotere banden zal je 'sneller' rijden dan aangegeven op je dashboard...
Huh? Bij mijn Fabia zijn bijv. de maten 195(breedte)50(hoogte)15(inch) voorgeschreven. Maar ook 185/55/15.
Die laatste is dus 1cm hoger dan de 195-er, en beiden zijn voorgeschreven. En de km afwijking is minimaal (ik denk 2 km) en ik hoef er ook niets voor in te stellen...
Kies ik voor breedte 175, dan moet ik zelfs een 60 hoogtemaat nemen. Dus 2 cm meer omtrek / hoger dan wanneer ik de bredere band 195 neem...
Met andere woorden: ik dacht dat er vooral op de afrol-iets werd gelet, niet op omtrek...?

Als je je band volledig zou afrollen, dan heb je z'n omtrek.

Enkele stellingen:
1) Een grotere diameter = grotere omtrek = langere afstand afgelegd per omwenteling
2) De snelheid die je ziet op je klokje is gebaseerd op de omwentelingen van je as

Dus als je per omwenteling een grotere afstand aflegt, en de diameter van je band is niet gewijzigd in je instellingen, dan denkt je klok dat je trager rijdt dan je werkelijk rijdt.

Omtrek is enkel gebaseerd op het laatste cijfer: de diameter. Dus voor een 16" band is dat +/-50". Voor een 17" band is dat +/- 53". Het verschil is dus net iets meer dan 3".

Ik vermoed dat je procentueel kan werken dus dat leidt tot een verschil van 6%. Of als je 120km/h rijdt (op je klok) rijdt je eigenlijk 127km/h. Wat volgens mij nét genoeg is om 'in de prijzen te vallen'...

Wel nog even aanvullen, dat dit enkel een probleem is als de diameter van de band die je monteert groter is dan de originele banden.

Boet

Actief lid
Wielen Octavia I zouden op een Roomster moeten passen. Het achteronderstel is nl. identiek. Uit mijn hoofd heb je steek 5x100 nodig met een wielnaaf van 57.1 mm.

Ik heb zelf banden van een iets grotere maat op mijn Roomster zitten. Ipv. 195/55-15, zit er 195/60 op. Grappig genoeg heeft dat de afwijking van de auto vs de TomTom exact nul is geworden.

turboturbo

Forumguru
Trouwens bij het opzoeken wat de bandenmaat precies betekent (ik begreep het 2e getal niet) vond ik dat dit 205/45/16 én 205/55/16 niet kan? Omdat het middenste getal een procentuele verhouding is tussen breedte en diameter?

Nee, het middelste getal is de hoogte van de band (de wang)

zomerbanden.jpg

Als je je band volledig zou afrollen, dan heb je z'n omtrek.

Omtrek is enkel gebaseerd op het laatste cijfer: de diameter. Dus voor een 16" band is dat +/-50". Voor een 17" band is dat +/- 53". Het verschil is dus net iets meer dan 3".
Maar als ik een 55 hoge band om dezelfde 15" velg leg, in plaats van een 50, dan is de diameter toch toegenomen? (met +0,5 cm straal)

hemi24

Forumguru
Steek en aantal bouten is gelijk voor een O1 en een Roomster, maar...:

O1: 195/65R15 bij een velg met ET-waarde = 38mm;
RR: 195/55R15 bij een velg met ET-waarde = 43mm;

Het past wellicht, maar het hoort niet..!

turboturbo

Forumguru
Een afwijkende ET waarde is ook wel her en der besproken; het is idd niet verstandig om daar (meer dan 5 of 10%, meningen zijn verdeeld) vanaf te wijken. Geeft nl. een verkeerde belasting op de ophanging...

Plaatje

Bijlagen

• 220px-Einpresstiefe_i18n.png
    220px-Einpresstiefe_i18n.png
    17,7 KB · Weergaven: 50

Boet

Actief lid
Je krijgt een extra centimeter spoorbreedte. Heb eerlijk gezegd geen idee of het veel impact heeft. Dát het dat heeft, geloof ik meteen.

Enerzijds zullen je wiellagers wellicht eerder 'op' zijn. Anderzijds wijzigt het de rij-eigenschappen van de auto misschien enigszins.

MadTinus

Nieuw lid
Hallo, ik heb een vraag, ik heb in april een Roomster gekocht. Daar wil ik graag winterbanden onder.

Er zitten nu (zomer)banden onder van 195/55 R15

Ik heb nog een goede set winterbanden van mijn vorige auto (Honda Insight) en die zijn 175/65 R15 84T, kan ik die zonder problemen onder mijn Roomster laten zetten?

Ik heb dit topic een beetje zitten lezen en begrijp dat de banden die ik heb een grotere hoogte (diameter) hebben dan de banden die er nu onder zitten. Aan de binnenkant van de benzineklep staat echter een serie bandenmaten die mogelijk allemaal onder de Roomster kunnen zitten, daar staan zelfs nog grotere hoogtematen tussen (tot 70), betekent dat dat bandenhoogte 65 geen probleem is?

Bij voorbaat dank voor een eventuele reactie!

(ik heb mijn Skoda dealer geprobeerd te bellen, maar de telefoniste kon niemand vinden die mijn vraag kon beantwoorden, ik word morgen teruggebeld, maar ik wil het graag snel weten :D

Rallye

Forumguru
Zie ook de discussie bij http://www.skodaforum.nl/board/f49/grotere-bandenmaat-onder-superb-20308.html

De hoogtemaat van de band is relatief ten opzichte van de breedte. Daardoor kun je niet zeggen dat, omdat er ook hoogtematen van 70 worden genoemd, alle breedtematen met een hoogte van 70 goed zijn. In jouw geval: de hoogte van je zomerbanden is dus 66% van 195mm, terwijl de hoogte van je winterbanden 70% van 175mm is. Hoe hoger de band bij dezelfde breedte, hoe groter de afrolomtrek van de band. Dat heeft gevolgen voor de tellerafwijking en je overbrengingsverhouding. Een kleine verandering t.o.v. standaard kan geen kwaad, maar een grote wel.

Bovenaan Onderaan