Bandenmaat

Frnsvdw

Senior Member
Octavia3 2014 station.
Mijn bandenmaat is nu 205/55-16 zomerband
Nu heb ik een set winterbanden met als maat 215/65-16.
Mijn vraag is zal dit verstandig zijn?
Omtrek en breedte van de ban is immers groter.
De breedte zal niet het grootste probleem zijn denk ik, maar de omtrek?
Hoor het graag.

Huibert

Forumguru
Wanneer je deze maten invoert in een banden omrekentabel zie je dat je omtrek met 8,51% toeneemt. Als je dan volgens je teller 120 rijdt blijkt dit in werkelijkheid 130, nog its te zijn, en de kans op ergens aan gaan lopen is dan ook wel erg groot. Zelf zou ik dit niet doen, er van uit gaand dat jouw eerste maat een originele is.

EdZ

Donateur
Het is ook niet toegestaan voor zover ik weet om meer dan 2% verschil te hebben, hoewel ik dat nergens terug kan vinden. Omrekenen oa bij: https://www.verburg.nl/omrekentabel.html.
Daarnaast zou ik voor winterbanden juist een maatje smaller kiezen - zeker als je in de sneeuw wil rijden. Bij droog weer zullen brede banden betere grip hebben, bij nat weer niet.

• Leuk
Waarderingen: Gigs

Antera

Donateur
Die 2% verschil kan je wel toepassen hoor. Zelfs je km teller is niet verplicht en geen keuringspunt. Je moet zelf zorgen dat je je aan de snelheid houd.
Andere bandenmaten kunnen wel zorgen voor aanloop problemen of anders. Alleen op een 4-motion/AWD kan verschillende maten wel problemen geven

andrehj

Forumguru
Octavia3 2014 station.
Mijn bandenmaat is nu 205/55-16 zomerband
Nu heb ik een set winterbanden met als maat 215/65-16.
Mijn vraag is zal dit verstandig zijn?
Omtrek en breedte van de ban is immers groter.
De breedte zal niet het grootste probleem zijn denk ik, maar de omtrek?
Hoor het graag.
De diameter is idd veel te groot. Zelfs voor een S3 of passat (die standaard op 215/55R17 staan) is deze maat nog te groot.

Frnsvdw

Senior Member
Dank voor jullie feedback.
Ik ga ze te koop zetten en andere aanschaffen.
Als er interesse is hoor ik het graag.

Cordoba

Forumguru
Dank voor jullie feedback.
Ik ga ze te koop zetten en andere aanschaffen.
Als er interesse is hoor ik het graag.

Verkoop je alleen de banden, en laat je de juiste maat banden monteren, of ga je voor andere velgen+banden? (Alleen nieuwsgierig, voor mijn Fabia zijn die banden sowieso veel te groot)

Bovenaan Onderaan