Bandenmaat

Karstieman

Forumguru
Wat zijn eigenlijk de voordelen van brede banden tov. smalle ? Ik kan eigenlijk alleen maar het stoerdere uiterlijk bedenken ?
En wat hebben smallere banden als voordeel / nadeel ?

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Het vordeel van bredere banden is een betere wegligging.

Het nadeel van bredere banden is dat wanneer het regent dat je dan sneller last hebt van aquaplanning.
En met sneeuw glij je meer dan met smallere banden.

Groetjes,
Marcel

smg

Lid
En bovendien: wat heet smal? Met mijn 15" 195 nogwat bandjes krijg ik hier vaak de indruk dat ik met kleuterwieltjes rij. Een jaar of 8 terug waren mijn 14" 185 banden op mijn Polo nog erg breed.
Verder geven brede banden uiteraard meer grip (of dat nodig is?), maar gaan ook sneller aquaplanen, sturen zwaarder (zal met bekrachtiging wel meevallen) en zijn duurder. En zien er stoerder uit. Als je ook nog lagere banden neemt(205R50 ipv 205R60), voelen de banden harder doordat de wangen minder inveren/bewegen in een bocht. Dus ten opzichte van 195 brede banden heb je voor een sportief gevoel meer aan lagere banden, voor stoerder uiterlijk aan brede banden.

Octaviarijder

Actief lid
Ik vraag me inderdaad ook wel eens af wanneer het ophoudt. Als je nu breed/groot wil gaan rijden, moet je 18 inch nemen, terwijl ik mijn 16 inch met 205 ook wel behoorlijk groot vind. Ik probeer altijd naar een band te zoeken met een hard loopvlak en een zachte wang, dan hou je tenminste nog enig comfort.

Hetzer

Forumguru
En vergeet niet dat 'groot lichtmetaal' (lees 18 inch) eigenlijk alleen word aangeschaft voor het fraaie uiterlijk en dat blijkt wel uit het extra gewicht.
Daar waar een stalen wiel ( 15 inch ) zo'n 7 kilo weegt , komt een 17 inch wiel al op 12/13 kilo , voor de 18 inch velg moet zelfs al gedacht worden aan 15 kilo...

van een verlaging van het onafgeveerde gewicht is derhalve geen sprake ,en dus minder comfort en mindere stuurprecisie bij bijvoorbeeld extreme uitwijk acties !!!!!!!!! /forum/images/graemlins/722.gif

Roel

Lid
Kan iemand mij vertellen wat de maximale breedte is van de band, welke op mijn 17" RS velgen past (nu zitten er 205 banden onder)?

Gr,

Roel.

De breedte van de velg noem je niet; is dat 7,5J of 8J ?

Velgmaat
De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 8x17 is 8 inch breed (dit wordt ook aangegeven als J-waarde) en heeft een diameter van 17 inch. Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 8 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. 1 inch = 2,54 cm.

zo heb ik 8x17 inch velgen en daar zitten 225/45/17 banden op indien ik daar 205 banden onder zet dan is de band te smal voor de velg en dat heeft een erg uitstekende velg tot gevolg......dus check je J-waarde en ga rekenen........

Veel succes!

Bovenaan Onderaan