Bandenprobleem

Aad

Nieuw lid
Na 25000 km vertonen alle 4 de banden van de octavia scheuren rondom, en wel in beide buitenste regenwaterafvoersleuven. Direkt mee bij de dealer geweest en die zal contact opnemen met Skoda. Het betreft Dunlop banden in de maat 225/45/17. Volgens de dealer kan ik er nog wel mee doorrijden aangezien de scheuren ongeveer 1 mm diep zijn.
Iemand die dit ook heeft meegemaakt?

M.vr.groet,

Aad.
 
Na 25000 km vertonen alle 4 de banden van de octavia scheuren rondom, en wel in beide buitenste regenwaterafvoersleuven. Direkt mee bij de dealer geweest en die zal contact opnemen met Skoda. Het betreft Dunlop banden in de maat 225/45/17. Volgens de dealer kan ik er nog wel mee doorrijden aangezien de scheuren ongeveer 1 mm diep zijn.
Iemand die dit ook heeft meegemaakt?

M.vr.groet,

Aad.

Ik zou in ieder geval geen 220 km pu gaan rijden..........

Gr,

Aaron
 

Tallguy

Forumguru
ja, als je zoekt naar mijn verhaal over "aan de dood ontsnapt" herken je een hele hoop.
Laat maar eens je uitlijning controleren...geheid dat die niet klopt. En refereer daarna bij Pon maar eens aan mijn verhaal...ik heb ze nl ook een boze mail gestuurd over het niet uitlijnen...dat moeten ze wel kunnen herinneren.
 
Laat maar eens je uitlijning controleren...geheid dat die niet klopt. En refereer daarna bij Pon maar eens aan mijn verhaal...ik heb ze nl ook een boze mail gestuurd over het niet uitlijnen...dat moeten ze wel kunnen herinneren.

Is het om die reden dat er onderaan het afleverformulier dat bij het ophalen van een nieuwe auto getekend dient te worden een Belanrijke mededeling in een tekstkader staat?

<begin kadertekst> Tot 1000 km, ofwel een maximale tijdsduur van een maand, worden alle navolgende werkzaamheden door ons onder garantie hersteld. Daarna worden deze werkzaamheden niet meer door de Skodafabriek onder garantie geaccepteerd.
- Gloeilampen
- Spontane glasbreuk
- Wielafstelling
- Balanceren <einde kadertekst>
 

___JC___

Forumguru
Is het om die reden dat er onderaan het afleverformulier dat bij het ophalen van een nieuwe auto getekend dient te worden een Belanrijke mededeling in een tekstkader staat?

<begin kadertekst> Tot 1000 km, ofwel een maximale tijdsduur van een maand, worden alle navolgende werkzaamheden door ons onder garantie hersteld. Daarna worden deze werkzaamheden niet meer door de Skodafabriek onder garantie geaccepteerd.
- Gloeilampen
- Spontane glasbreuk
- Wielafstelling
- Balanceren <einde kadertekst>

Ja lekker verhaal, je merkt niet in 1.000km dat je wielen scheef afslijten door slecht uitlijnen.
Straks moet iedereen naar een KwikFit of Profile Tyrecenter voor een check met zn nieuwe Octy?!
 

Gieliovd

Forumguru
Wat een bull, ja ok wielbalancering merk je wel, lampen ook... maar uitlijning! Dat ga je nooit merken, tenzij hij als een kanon naar de zijkant trekt.

Je zou het haast zeggen, bij aflevering direct naar de bandenboer.
 

Tallguy

Forumguru
Wat een bull, ja ok wielbalancering merk je wel, lampen ook... maar uitlijning! Dat ga je nooit merken, tenzij hij als een kanon naar de zijkant trekt.

Je zou het haast zeggen, bij aflevering direct naar de bandenboer.

Zelfs dat niet joh...ik had ook geen last van scheeftrekken..alleen stonden ze een beetje veels te ver toe-out. Dan blijft ie goed in 't spoor alleen slijten ze aan de binnenkant als een idioot.
 

Gieliovd

Forumguru
Zelfs dat niet joh...ik had ook geen last van scheeftrekken..alleen stonden ze een beetje veels te ver toe-out. Dan blijft ie goed in 't spoor alleen slijten ze aan de binnenkant als een idioot.
Dat bedoel ik maar ja. Ik heb met mijn auto dat hij naar links trekt, dat is niet alles. Maar dat merk ik dus echt. Als ze te ver toe staan of anders dan merk je het niet maar krijg je inderdaad hele rare banden.
 

Aad

Nieuw lid
Tnx voor je reactie, heb jouw verhaal gelezen en idd is mijn rechtervoorband aan de binnenkant ook overmatig weggesleten. Maar hoe is het mogelijk dat een fabrikant zijn auto's niet uitlijnt, en heb jij je nieuwe banden vergoed gekregen?
Nu ben ik toch al niet zo content met de motor in mijn octavia (2.0 FSI) qua benzinegebruik, koppel en zeker niet het olieverbruik, en dan nu weer die banden; ik word er niet vrolijker van en denk met weemoed terug aan mijn octavia 1.8T.

M.vr.groet,

Aad.
 

Tallguy

Forumguru
Tnx voor je reactie, heb jouw verhaal gelezen en idd is mijn rechtervoorband aan de binnenkant ook overmatig weggesleten. Maar hoe is het mogelijk dat een fabrikant zijn auto's niet uitlijnt, en heb jij je nieuwe banden vergoed gekregen?
Nu ben ik toch al niet zo content met de motor in mijn octavia (2.0 FSI) qua benzinegebruik, koppel en zeker niet het olieverbruik, en dan nu weer die banden; ik word er niet vrolijker van en denk met weemoed terug aan mijn octavia 1.8T.

M.vr.groet,

Aad.
Ik heb lease dus de leasemij op de hoogte gebracht en even geklaagd. Ook geklaagd bij PON en mijn zegje gedaan bij de dealer. Belangrijkste is (naar mijn mening) dat PON iig dit te horen krijgt, want een dealer lijnt de auto dus neit uit. Dat hoort de fabriek te doen.
Ik heb nu de Michelin Pilot Sport SP2 voor. Die gaan zo naar achter ter vervanging van de Dunlops die afgekeurd zijn door het cuppen. Dan nieuwe Michelin's voor.
Ik heb zelf dus niks hoeven te betalen, en ik hoop dat de leasmij ook heeft geweigerd te betalen. Laar PON cq de fabriek het maar 'voelen'...het gaat maar om een paar honderd euro voor de banden, dus niet schokkend voor PON lijkt me.
Het signaal is echter anders...een klagende klant kan meer kwaad doen dan 2 kapotte banden qua vervanging kosten (vooral op dit forum ;))

Ik weet dus niet of de fabriek het niet heeft gedaan, vergeten is ... whatever. PON zei mij toe het "op te nemen met de fabriek".
 

___JC___

Forumguru
Nu ben ik toch al niet zo content met de motor in mijn octavia (2.0 FSI) qua benzinegebruik, koppel en zeker niet het olieverbruik, en dan nu weer die banden; ik word er niet vrolijker van en denk met weemoed terug aan mijn octavia 1.8T.

Dat kan ik me voorstellen Aad. Ik had hiervoor een 1.8t Octy RS en heb proefgereden in een 2.0FSI.
Das ECHT ff wennen als oud-turbo rijder. Ik had de luxe een benzine of diesel te mogen leasen (diesel was wel goedkoper). Een nieuwe RS vond ik wat duur dus het is een dikke diesel geworden ipv een ongeblazen FSI.

Als je eenmaal turbo's gereden hebt dan ben je nu eenmaal een beetje verpest...
 
Het vreemde is dat mijn voorbanden ook scheef waren afgesleten en dat de uitlijning helemaal goed stond. Nu houd ik het maar goed in de gaten!
 

Aad

Nieuw lid
Upate: ben net gebeld door de dealer die contact heeft opgenomen met Dunlop; zij willen alle 4 de banden zien om te beoordelen of het een produktiefout betreft ofdat een te lage bandenspanning de oorzaak is geweest van die scheuren. Nu een afspraak maken om de banden te wisselen, maar ik vrees dat ik nu al de uitslag weet: wij hebben geen schuld! Daaruit volgt dan volgens de dealer dat ikzelf opdraai voor de kosten. Weliswaar kunnen zij mij een set banden leveren met korting, maar dit is toch niet de richting die ik wens in te slaan.
Het betreft Martin Schilder in schagen, vergat ik nog te zeggen.

M.vr.groet,

Aad.
 

Ralph

Lid
Mijn eerste setje banden waren ook heel snel scheef afgesleten, al na 20.000km. Volgende nieuwe set ging erop met 50.000km wéér zo scheef als een <dame van lichte zeden> afgesleten, naar de binnenkant. Nu met 80.000km zijn de achterbanden enorm gecupt en de voorbanden zijn weer scheef afgesleten!!! Heb er nu een expert bijgehaald om dit uit te laten zoeken.

Weet iemand overigens hoeveel kilometer je gemiddeld doet met remschijven?!

Gr

Ralph
 

TL@

Forumguru
Mijn eerste setje banden waren ook heel snel scheef afgesleten, al na 20.000km. Volgende nieuwe set ging erop met 50.000km wéér zo scheef als een <dame van lichte zeden> afgesleten, naar de binnenkant. Nu met 80.000km zijn de achterbanden enorm gecupt en de voorbanden zijn weer scheef afgesleten!!! Heb er nu een expert bijgehaald om dit uit te laten zoeken.

Weet iemand overigens hoeveel kilometer je gemiddeld doet met remschijven?!

Gr

Ralph

Mijn Golf IV TDI130 heeft de originele nog na 110.000km, de Astra had nieuwe nodig na 100.000km (samen met remblokken voor- en achteraan)
 

Gieliovd

Forumguru
Upate: ben net gebeld door de dealer die contact heeft opgenomen met Dunlop; zij willen alle 4 de banden zien om te beoordelen of het een produktiefout betreft ofdat een te lage bandenspanning de oorzaak is geweest van die scheuren. Nu een afspraak maken om de banden te wisselen, maar ik vrees dat ik nu al de uitslag weet: wij hebben geen schuld! Daaruit volgt dan volgens de dealer dat ikzelf opdraai voor de kosten. Weliswaar kunnen zij mij een set banden leveren met korting, maar dit is toch niet de richting die ik wens in te slaan.
Het betreft Martin Schilder in schagen, vergat ik nog te zeggen.

M.vr.groet,

Aad.
Ook jij klant bij Martin Schilder in Schagen? Ik ook!

Laat je niet een loer draaien hoor. Proberen ze bij mij ook heb ik het idee. Thermostaat is kapot gegaan doordat ze ergens niet bij konden, moest ik het opeens wel betalen. Toen weer alleen het materiaal, en toen stond opeens alles incl. manuren op de nota.

Nota teruggestuurd met de melding dat ik het niet betaal voor ik een juiste nota heb. De reparatie/grote beurt was in ik geloof ik 3 van november 2007. Snelle jongens.

Ik kan het even niet terugvinden, maar jouw auto wieluitlijning klopte toch niet? Daardoor zijn je banden toch overleden? Dan heb jij geen schuld en de dealer wel (garantie) dus krijg jij nieuwe banden!

Gewoon op je strepen staan daar hoor. Ze zijn behoorlijk eigenwijs vind ik daar. Misschien lezen ze wel mee, maar dat doet me weinig.
 
Upate: ben net gebeld door de dealer die contact heeft opgenomen met Dunlop; zij willen alle 4 de banden zien om te beoordelen of het een produktiefout betreft ofdat een te lage bandenspanning de oorzaak is geweest van die scheuren. Nu een afspraak maken om de banden te wisselen, maar ik vrees dat ik nu al de uitslag weet: wij hebben geen schuld! Daaruit volgt dan volgens de dealer dat ikzelf opdraai voor de kosten. Weliswaar kunnen zij mij een set banden leveren met korting, maar dit is toch niet de richting die ik wens in te slaan.
Het betreft Martin Schilder in schagen, vergat ik nog te zeggen.

M.vr.groet,

Aad.

Ook jij klant bij Martin Schilder in Schagen? Ik ook!

Laat je niet een loer draaien hoor. Proberen ze bij mij ook heb ik het idee. Thermostaat is kapot gegaan doordat ze ergens niet bij konden, moest ik het opeens wel betalen. Toen weer alleen het materiaal, en toen stond opeens alles incl. manuren op de nota.

Nota teruggestuurd met de melding dat ik het niet betaal voor ik een juiste nota heb. De reparatie/grote beurt was in ik geloof ik 3 van november 2007. Snelle jongens.

Ik kan het even niet terugvinden, maar jouw auto wieluitlijning klopte toch niet? Daardoor zijn je banden toch overleden? Dan heb jij geen schuld en de dealer wel (garantie) dus krijg jij nieuwe banden!

Gewoon op je strepen staan daar hoor. Ze zijn behoorlijk eigenwijs vind ik daar. Misschien lezen ze wel mee, maar dat doet me weinig.

Nou hier hetzelfde verhaal hoor!

2 maanden geleden werd het bandengeluid me toch iets te gek en ben ik de banden maar eens gaan checken en de achterbanden waren net zaagbladen geworden.

Kilometerstand 16.000
Banden Dunlop SP SportMaxx
Dealer Martin Schilder Schagen

Contact opgenomen met Martin Schilder en een afspraak gemaakt om het probleem te laten bekijken en eventueel oplossen.
De middag van de afspraak de auto weer opgehaald en probleem was keurig verholpen d.m.v. het afvlakken van de banden (had ik zelf als optie meegegeven). Tot zover niets aan de hand.
Ruim een maand later ontvang ik ineens een nota van ruim € 180 voor herstellen van het probleem.

Natuurlijk gelijk in de telefoon geklommen en uiteindelijk hebben ze de helft van de nota voor hun rekening genomen omdat ik ze misschien nog wel eens nodig kan hebben op het gebied van garantie de komende jaren.

Ik ben het er absoluut niet mee eens maar ik heb in dit geval mijn verlies maar genomen.

Ze zijn inderdaad redelijk eigenwijs bij Martin Schilder, soms een goede eigenschap soms een minder goede eigenschap.
 
Bovenaan Onderaan