Bandenspanning laag --> 1x melding ipv 4x

pkrijgsman

Actief lid
Skodabroeders,

Afgelopen vakantie kreeg ik een melding dat de bandenspanning rechtsachter te laag was. Althans, lager dan de ingestelde waarde. een paar bevindingen:

- rechtsachter gaf voor de 3e X een melding sinds juli 2024
- bij controle moest rechtsachter wat lucht bij, logisch, maar de vraag is even of dat normaal is, 3x in een halfjaar?
- Vervolgens tijdens de controle van rechtsachter ook maar de rest gecontroleerd. Sommige banden zaten op 1,8 bar...

Nu heb ik alles op 2,6 bar gezet, is dat een goede spanning? Op je band staat natuurlijk wel de 'max load', maar dat is maximaal...

Mijn vragen:

- 2,6 bar is een goede spanning?
- hoe komt het dat ik van de andere banden geen melding kreeg? Nadat rechtsachter 1e/2e X een melding gaf, netjes bijgepompt en ingesteld/gereset op de boardcomputer. Zijn er dan sensoren kapot, of is er iets anders aan de hand? Er zitten originele Skoda velgen op.

Alvast bedankt!
 

EdwardP

Actief lid
Het lijkt mij normaal dat banden spanning verliezen. Het is niet voor niks dat het advies geldt om dit elke 2 maanden te controleren.
Ik weet uit mijn hoofd even niet wat de juiste bandenspanning is, maar bij mijn Sup zit er aan de binnenkant van het tankdeksel een sticker met de juiste bandenspanning. Zou om te beginnen even kijken waar je sticker zit. Of er sensoren kapot zijn weet ik zo niet, maar daar hebben andere mensen hier vast wel verstand van.:jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Om te beginnen: in het algemeen gesproken is er m.i. niks mis met 2,6 bar rondom. Zelf hou ik voor de achteras meestal 2,8 aan, maar dat is om de zuinigheid nog een haartje te bevorderen. Anderen zullen wellicht juist iets lager gaan zitten om meer comfort te ervaren - dat is nogal persoonlijk. Het is allemaal binnen de marges.

Het TPMS systeem van Skoda werkt via de ABS-sensoren. Als een van de wielen een afwijkend (hoger) toerental ten opzichte van de rest vertoont, dan duidt dat op een iets kleiner geworden wielstraal, dus meer omwentelingen bij dezelfde snelheid. Dát genereert de melding. Als de spanning in alle vier de banden gelijkmatig tot pakweg 1,5 bar of nog minder zou dalen, dan zou je daarvan nooit een melding krijgen. Het is dus niet gek dat de andere drie banden wel zachter waren dan je wilt maar géén melding gaven.
Remedie: iets vaker de spanning rondom controleren... :pardon:

Aanvullend: als dezelfde band in relatief korte tijd steeds opnieuw zachter blijkt te zijn dan de rest, dan zit er een (klein) lekje in. De bandenboer kan proberen om dit in de waterbak op te sporen en dan te repareren.
 
Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
Waarschuwing kan ook voorkomen als je een keer een krappe bocht wat sneller neemt en 1 van de wielen iets doorslipt, of bij een bocht met een 'dipje'. Dan kan er 1 wiel iets minder grip hebben en iets sneller draaien. Zelf paar keer meegemaakt met Superb, Golf en Passat.
Regelmatige controle kan sowieso geen kwaad.
 

pkrijgsman

Actief lid
Kijk, hier kan ik wat mee! :giggle:

Heldere antwoorden, dan lijkt het erop dat de band rechtsachter iets sneller leegloopt. En ja, controle is nodig, daar ben ik me van bewust. Net als de sticker op de tankklep, maar toch...liever nog een extra vragen, dan weet ik het zeker.

Bedankt voor de reacties en voor nu alvast een goed weekend!

PS. Ik neem de bochten nooit snel, maar misschien eens een keertje proberen ;)
 

jadatis

Nieuw lid
En ik heb eens meegemaakt dat door hangende remklauw, de bandinhoud verwarmd werd, waardoor de druk opliep, en dus dat wiel minder inveerde, en dus langere afrol-omtrek kreeg, en dus minder toeren maakte dan de rest, en druklampje ging branden.
Dus melding andersom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Als de spanning in alle vier de banden gelijkmatig tot pakweg 1,5 bar of nog minder zou dalen, dan zou je daarvan nooit een melding krijgen. .
Ik wil je graag geloven, maar in mijn beleving vergelijkt hij niet per se de omwentelingen t.o.v. andere banden, maar ook t.o.v. de nulstand (als je bevestigt dat je bandenspanning oke is).

M.a.w. als je vandaag alles oppompt tot 2.6 bar en reset en morgen laat je alle 4 de banden leeglopen tot 2.0 bar, dan zal die ook die melding geven.

Of als je winterwielen wisselt voor zomerbanden die nét een andere omtrek hebben.
 

Canon-Eye

Forumguru
morgen laat je alle 4 de banden leeglopen tot 2.0 bar
En dat is dan hetzelfde als "geleidelijk"? :pieker:
Ook het wisselen tussen zomer- en winterbanden gebeurt op een bepaald moment zonder geleidelijke overgang, dus het lijkt mij niet onlogisch dat je het spul dan moet resetten zodat het systeem de oude toestand "vergeet" en zichzelf opnieuw gaat inleren.
 

Sjoerdb

Forumguru
Van de Hella website:

INDIRECT BANDENSPANNINGSCONTROLESYSTEEM: FUNCTIE
Bij de indirect metende systemen gebeurt de spanningscontrole met behulp van de ABS-sensoren van het voertuig. De ABS-stuureenheid herkent het spanningsverlies van een band door een gewijzigde rolomvang. Een band met een lage luchtdruk maakt meer omwentelingen dan een band met een correcte luchtdruk. Deze systemen werken echter niet zo nauwkeurig als direct metende systemen. Bovendien is er een spanningsverlies van ca. 30 % nodig alvorens er een waarschuwingsmelding komt.

Het voordeel ligt in de relatief gunstige prijs, aangezien er veel reeds aanwezige voertuigcomponenten kunnen worden gebruikt. Er is enkel een aangepaste ABS-software en een extra weergave op het dashboard nodig.



Als je dus reset, dan wordt er een bepaalde meting gestart, daar kunnen vele verschillende samenstellingen van zijn, kijkt hij alleen naar de 4 abs sensoren en vergelijkt hij onderling, of heeft ie een stuursensor zodat er alleen in een rechtuit rijdende voortbeweging een meting wordt gestart, dan zou hij ook nog een vergelijking van snelheidsmeter en abs sensoren kunnen doen, waardoor je bij banden wissel met een kleine maat verschil dus al opnieuw zou moeten resetten. En door een eventuele stuursensor zou het kunnen zijn dat de meting in een bocht niet wordt gebruikt, omdat het systeem dan weet dat de getallen door de bocht raar zullen gaan verlopen. Er zullen wellicht nog meer verschillende methodes zijn,

2,6 bar zou best een goeie druk mogen zijn, 1,8 bar vindt ik persoonlijk wel aan de lage kant.
 
Laatst bewerkt:

Sjoerdb

Forumguru
Ik wil je graag geloven, maar in mijn beleving vergelijkt hij niet per se de omwentelingen t.o.v. andere banden, maar ook t.o.v. de nulstand (als je bevestigt dat je bandenspanning oke is).

M.a.w. als je vandaag alles oppompt tot 2.6 bar en reset en morgen laat je alle 4 de banden leeglopen tot 2.0 bar, dan zal die ook die melding geven.

Of als je winterwielen wisselt voor zomerbanden die nét een andere omtrek hebben.

Stel dat er 4 setjes met metingen binnen komen, 3 zijn binnen een kleine marge gelijk aan elkaar (geeft het idee dat er rechtdoor wordt gereden) en 1 is afwijkend, als er niet een stuursensor en snelheidsmeter wordt gekeken dan kan het systeem zeggen dat 1 band veranderd is van toestand. Ten opzicht van de nul meting zal er altijd verschil optreden, banden slijten en maken meer omwentelingen(maar dit is alleen interessant als er ook vergelijking met snelheidsmeter wordt gemaakt) en/of banden verliezen alle 4 gelijke hoeveelheid druk van nature.

Het kan heel complex gemaakt zijn of juist eenvoudiger, maar ik denk dat we er allemaal blij me zijn als het werkt.

Verschil in afrolomtrek kan gemeten worden als er ook een koppeling is naar de snelheidsmeter, daardoor zou een banden wissel gezien kunnen worden.

Het testje van 2,6 bar, testen, verlagen naar 2 bar, is succes afhankelijk van wat er allemaal bij de metingen en voorwaardes gebruikt wordt.
 
Bovenaan Onderaan