Bandenspanning o3fl 17" in met vakantiebelading

chriss

Senior Member
Hi, wat is de door jullie geadviseerde bandenspanning voor een ritje naar Spanje met vakantiebelading in de 17" bandjes?
Thx ;)
 

Bijlagen

  • 1.JPG
    1.JPG
    17,6 KB · Weergaven: 55

EdK

Forumguru
meestal stond op de site van de banden leverancier wel wat de beste banden spanningen waren voor je band
Maar wat er in je tankdop staat kun je in algemeen ook wel aanhouden hoor
 

boontjeRS

Forumguru
3,2bar achter is wel heel veel toch. Ik rij normaal met 19" rondom 2,6 bar. Met vakantie gewoon 2,7 bar. Met 3,2 bar stuiteren je uit je zetels bij slechte wegen hoor.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Pasgeleden een man van Conti gesproken.

Die adviseerde altijd 'minimaal' de max aangegeven bandenspanning in de banden te laten.

Een band 'te hard' oppompen kan tegenwoordig niet echt meer, omdat er een zogenaamde stevige rand onder het loopvlak zit. Hierdoor kun je nooit meer op alleen het middelste van het loopvlak rijden met een 'te hard' opgepompte band.

Zelf rijd ik met 225/40/18 met 2,5 bar rondom.

Die man van conti adviseerde overigens 2,5 bar voor en 2,7 bar achter ivm. variabel gewicht van lading.
 

EdK

Forumguru
2,5 voor, 3,2 achter wordt het dan
als jij met volle belading en 5 personen op pad gaat dan klopt dat inderdaad.
Ga je met minder personen op pad of toch iets minder belading dan zou ik een middenweg zoeken
Is wel zo dat als je max erin stopt en je vind het onderweg toch te veel stuiteren dan kun je er makkelijker wat uit gooien dan er in.
 

hemi24

Forumguru
Pasgeleden een man van Conti gesproken.

Die adviseerde altijd 'minimaal' de max aangegeven bandenspanning in de banden te laten.

Een band 'te hard' oppompen kan tegenwoordig niet echt meer, omdat er een zogenaamde stevige rand onder het loopvlak zit. Hierdoor kun je nooit meer op alleen het middelste van het loopvlak rijden met een 'te hard' opgepompte band.

Zelf rijd ik met 225/40/18 met 2,5 bar rondom.

Die man van conti adviseerde overigens 2,5 bar voor en 2,7 bar achter ivm. variabel gewicht van lading.

"Wij van WC-eend, adviseren WC-eend..."?!?
 

Canon-Eye

Forumguru
"Wij van WC-eend, adviseren WC-eend..."?!?
Hmmm... ruikt een beetje naar complotdenken, vind ik.
Op zichzelf klinkt het helemaal niet zo onverstandig om de maximumspanning als minimum aan te houden, doe zelf al jaren niet anders en dat bevalt prima (ook qua verbruik). Zij het dat ik die ervaring niet heb opgedaan met zulke platte bandjes als 18 of 19", dat kan nog verschil maken natuurlijk.
 

eriktv

Forumguru
Ik deed ook vaak ietsje meer; 2,6/2,8 en bij hoge snelheden 2,7/3,0. Mijn voorste PS4’s waren helaas wel na 2 seizoenen versleten en duidelijk meer in het midden dan aan de zijkanten. Nu op advies van de bandenboer rondom 2,5 met een verse set PS4. Ervaringen volgen over 2 (maar hopelijk 3!!) seizoenen :D.

Kortom ik zou zelf 2,5/3,0 adviseren aan TS, 3,2 alleen als je echt erg zwaar beladen gaat rijden.
 

Antera

Donateur
Veel meer hoef je niet te hebben. De banden kunnen het echt wel aan. 0.2/0.3 bar hoger voldoet al prima en houd ook nog wat vering erin.
 

AndreM

Forumguru
Ik doe altijd 2,6 rondom en heb in bijna 4 jaar tijd 2 zomerbanden "voor" versleten op 192.000 km. moet er wel bij zeggen dat ik in de winter "winterbanden" eronder heb zitten. Dus deel de aantal km door 2 dan heb ik toch 80.000 km met de voorbandjes gedaan en de resterende km met de nieuwe bandenopslag het voorjaar.
 
Laatst bewerkt:

Spector

Forumguru
Ik hou ook altijd 2,5 aan zoals de bandenboer adviseert, zowel met de vorige 225/40/18 als nu 225/35/19 normaal en met vakantie bepakking.
 

Sk_Hans

Forumguru
Het zou mooi zijn om ergens een tabel te hebben met de verschillende combinaties van auto's en banden (in verschillende maten). Er zijn zo veel combinaties mogelijk. Mijn Kodiaq heeft 19" terwijl 17" en 18" vaker voor zullen komen. Maar zelfs in 19" kun je breedte 235 weer in verschillende hoogtematen hebben (235/50 of 235/45). En dan zijn er nog verschillende merken. Een Pirelli zal een andere optimale spanning hebben dan een Continental of Michelin omdat de constructie van de band ook weer anders is. En dan binnen het merk ook nog verschillende soorten en versies.

Zo weet ik dus ook niet wat de optimale spanning is voor de Pirelli Scorpion Verde in 235/50VR19 op mijn auto. Hangt natuurlijk ook weer van de belading af. Meestal zit ik er alleen in. Op vakantie met zijn vieren en bagage.

De meeste dealers weten het ook niet een zeggen ook maar wat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lijkt mij eerlijk gezegd nogal overdreven om op zo'n detailnivo te gaan differentiëren naar merk, type, maatverschilletjes, etc., temeer omdat de spanning in een band onderweg ook geen absoluut onveranderlijk gegeven is. Er zijn immers steeds wisselende invloeden van omgevings- en asfalttemperatuur, snelheid, veel of weinig bochtenwerk, wel of geen zoninstraling (en dan altijd aan één kant van de auto), enzovoort.
Dan gaat een tiende meer of minder werkelijk het verschil niet maken zolang je geen F1-piloot bent.

Ik neem dan ook de vuistregels van de tankklep als uitgangspunt voor de auto en kies er dan voor om aan de hoge kant te blijven, dus te baseren op de maximale belading. "Harde banden lopen lichter" stond er vroeger op een poster bij de fietsenmaker en dat verschil kon je in het pre-ebike tijdperk inderdaad heel goed voelen aan je kuiten. Minder inspanning moeten leveren betekent voor de auto dan ook zuiniger rijden.
 

Sk_Hans

Forumguru
Ik neem dan ook de vuistregels van de tankklep als uitgangspunt voor de auto
Dat is nou net het probleem. In de tankklep staat niks (behalve dat je euro 95 moet tanken) en zelfs in het instructieboekje staat geen enkele bandenspanning vermeld.
 

Mali

Forumguru
Ik rij het hele jaar ( 55.000 km per jaar) met 2,5 voor en 3,2 achter ivm zware belading van gereedschap. ( heb ook hulpveren achter)
Bevalt me goed in nederland en duitsland maar ik heb nu met vakantie net 2700 km gereden in de schotse hooglanden moet wel toegeven dat het niet altijd even comfortabel was met al die hobbels en gaten in de weg.
Maar zou niet anders willen.
Veiligheid boven alles.
Rij met de standaard banden 225/45/17 .
 
Bovenaan Onderaan