bandenspanning sensors

Hallo,
hoe werken de bandenspanning sensoren eigenlijk. er zitten geen TPMS in de banden zelf. ik heb afgelopen weekend mn winterbanden eronder gezet. en wat mee gereden zonder melding. nu vanochtend schoot ineens de melding aan dat er bandenspanning verlies is. maar de banden zijn nog op volle druk....

CharlesTucker

Forumguru
Als je geen daadwerkelijke sensoren hebt wordt er gebruik gemaakt van de ABS sensoren. Deze meten de rotatiesnelheid van je wielen. Als de bandenspanning in je wielen links en rechts even hoog is, zal die snelheid gelijk zijn. Als een band een mindere spanning heeft zal er een verschil in rotatiesnelheid van je wielen optreden Eigenlijk meet zo'n systeem dus niet de bandenspanning, maar het "meet" het verschil in bandenspanning tussen de verschillende wielen.

Vals alarm komt wel voor, kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door wielslip aan een kant, veel bochten achter elkaar dezelfde kant op, dat soort dingen. Ik heb zelf al een jaar of 11 zo'n systeem in de auto, een keer of 5 alarm gehad, waarvan 1 keer terecht en 4 keer een vals alarm. Dus niet ideaal, maar eigenlijk werkt het dus best aardig, en je hebt er geen hardware voor nodig die je bijvoorbeeld met het wisselen van banden (zomer/winter) ook moet overzetten. Zie het inderdaad niet als de waarheid, maar als een waarschuwing, en ga zelf even echt controleren (wat je ook gedaan hebt).

Canon-Eye

Forumguru
Er zit niet voor niets ergens op het dashboard ook een resetknop voor het systeem. Goede gewoonte is om deze altijd te gebruiken (ook als er geen alarm heeft geklonken) na bv. het monteren van nieuwe banden, na de zomer/winterwissel e.d.. Zie ook het instructieboekje.

In mijn ervaring kan er ook onderweg wel eens uit het niets een alarm klinken. Mijn eerste reactie is dan: resetten. Hoor je niks meer, dan is het goed; als kort daarna het alarm opnieuw afgaat, dan is er waarschijnlijk wél iets aan de hand.
Ik heb dit de laatste 12 jaar 1x meegemaakt: na een alarm leek er zo op het oog niets aan de hand, dus rustig doorgereden. Toen het alarm opnieuw afging en er nog steeds hoegenaamd niets aan de banden te zien was, ben ik toch maar even langs mijn bandenboer gereden waar ik toevallig in de buurt was - en er bleek wel degelijk één band meerdere tienden zachter te zijn dan de rest. Kennelijk ergens een klein parkertje opgepikt.
Dus inderdaad werkt dat systeem best wel goed - en het is een stuk goedkoper omdat er geen dure druksensors/zenders per wiel nodig zijn. Die laatste bieden dan vaak wel de mogelijkheid om de spanning per band op het dashboard af te lezen - maar hé, dat is luxe waar ik wel zonder kan...

gehaktbal

Forumguru
en het is een stuk goedkoper omdat er geen dure druksensors/zenders per wiel nodig zijn. Die laatste bieden dan vaak wel de mogelijkheid om de spanning per band op het dashboard af te lezen - maar hé, dat is luxe waar ik wel zonder kan...
Ik was vanuit de theorie altijd sceptisch over de ABS-variant (ook wel indirect TPMS-systeem genoemd).
Maar uit eigen ervaring leer ik dat het systeem best betrouwbaar is. Tot nu toe 2x meegemaakt dat de melding af ging. Beide keren terecht.

Wat betreft die dure druksensoren, daar heb ik ook ervaring mee.
Bij veel uitvoeringen, waaronder destijds bij die van mij zelf, komt het vaak genoeg voor dat die ook geen daadwerkelijke bandenspanning doorgeven. Alleen als de spanning te laag is, krijg je een melding. En dan in dat geval niet eens welk wiel het is. (tuurlijk zal dit wel mogelijk zijn, maar niet bij de versie die ik had)

Als de batterij in de sensor leeg is (na ongeveer 5-6 jaar), dan kan je ook een nieuwe sensor laten monteren. Nog los van dat je ze inderdaad niet in een winterset hebt zitten (dus dan kun je weer een nieuwe set aanschaffen) en laat staan als een bandenboer niet oplet met opnieuw monteren van banden.
Ik vind de gekozen optie van VAG prima om deze manier van bandenspanning te checken. ;)

Antera

Donateur
Komt door temperatuur verschillen buiten. Even via je media systeem de bandspanning resetten lost dit probleem op en zijn ze weer goed gecalibreerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan