bandenspanning Yeti 1.2 TSI

beukie

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb een Yeti 1.2TSI met 225/50x17 dunlop sport banden.
Ga binnenkort met de caravan op vakantie. Op het klepje staat als bandenspanning normaal 2.1 bar V+A. Bij zware belading vóór 2.3 en achter 2.9. Ik vind 2.9 nogal veel. Bij vorige auto's was het verschil meestal maar 0,2 bar bij zware belading.
Iemdand een idee waarom Skoda een verschil van 0,8 bar aangeeft??

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vraag me dit ook al een tijdje af. Nu ik aan bandenvervanging toe ben, heb ik de vraag ook bij Vredestein neergelegd. Ik heb 215/60.16 banden. In mijn tankklepje staat 2.2 rondom (3 personen, 1 koffer) of voor 2.3 en achter 3.0 ( 5 personen en 3 koffers).
Verreweg het meest rijd ik lange stukken met 2 volwassenen, achterin 2 middelgrote honden en in het middenstuk een hoop bagage. Vredestein adviseerde idd 2.3 voor en 3.0 achter.

Voor mijn gevoel lijkt dat ook wat over the top. Ben wel benieuwd hoe men er hier over denkt. Het is wel zo dat de zijvlakken van mijn achterbanden meer gesleten zijn dan het middenstuk. Duidt idd op onder inflatie toch?

CDK

Forumguru
ik zou die hogere spanning zeker eens proberen, zeker omdat je aangeeft dat nu de zijkanten harder gesleten zijn én waarschijnlijk ga je ook nog minder brandstof verbruiken :)

greetz Corné

Rosinfield

† In Memoriam
ja, ga ik ook doen. En nog advies vragen bij de fa waar ik de nieuwe banden ga betrekken natuurlijk

Rosinfield

† In Memoriam
Hopelijk wel. Ga trouwens denk ik eens de Vredesteins proberen (Sportrac 5), hopelijk slijten die minder snel dan de Conti's

Rosinfield

† In Memoriam
Ze bevallen prima tot op heden. Minder lawaai dan de Conti's ook. Zonder iets gezegd te hebben deed ook de bandenboer er de spanning voor volle belading in (voor 2.3, achter 3.0). Zelfde als het eerdere advies van Vredestein dus.

Bovenaan Onderaan