Bandenspanning?

Koolmees

Nieuw lid
Niet goed gegoogeld, maar nu wel antwoord inmiddels gevonden.
Kan alleen dit bericht niet meer verwijderen.
Sorry.

Gr. Arie

Bijlagen

• Yeti bandenspanning.jpg
    Yeti bandenspanning.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 219

Havana

Forumguru
Jij hebt 16", dus (bij normale belading) zowel voor als achter 2.2 (bovenste regel tabel).

Zwaar beladen 2.4 voor en 3.0 achter.

Voor winterbanden 0,2 optellen (advies Conti).

3,0 is inderdaad niet megaveel hoor. Bij mijn vorige auto (Peugeot 307) was 2.5 bar de aanbevolen druk voor onbeladen en 3 voor beladen. En voor mijn huidige Octavia is 3,2 zelfs het advies (inclusief 0,2 bonus voor de winterbanden).

Koolmees

Nieuw lid
Inderdaad havana, na mijn eerste gegoogel, kwam ik dat nergens tegen.

En nee echt veel is het niet, mijn racefiets banden deed ik tijdens koers bijna
altijd 8 atm in.

Gr. Arie

Havana

Forumguru
Dan heb je het wel over banden die 23 mm breed zijn...

BTW: in de meeste duikflessen zit 220 bar en in sommige zelfs 300....

Leon54

Actief lid
De meeste bandenboeren doen er meestal standaard 2.5 in. Altijd goed, beter iets teveel dan te weinig en het scheelt mogelijk iets in het brandstofverbruik. Zelf pomp ik er ook altijd 2.5 bar in voor alle 4 wielen. Gaandeweg slinkt de druk toch naar de opgegeven waarden...

Canon-Eye

Forumguru
Ik hou het op 2.6 voor en 2.8 achter, gebruik daarvoor thuis op de oprit een 2-cilinder voetpomp met manometer.

's Ochtends tot een uur of 10 komt er zeker geen zon op de wielen dus zolang ik het erf niet afgeweest ben, heb ik altijd de op dat moment koudst mogelijke banden.

Noord26

Forumguru
Inderdaad havana, na mijn eerste gegoogel, kwam ik dat nergens tegen.

En nee echt veel is het niet, mijn racefiets banden deed ik tijdens koers bijna
altijd 8 atm in.

Gr. Arie

Dit kun je niet 1 op 1 vergelijken.

Dat zou ik in een autoband niet proberen: standaard auto-ventielen zijn gemaakt om te houden tot 4,5bar..

turboturbo

Forumguru
Gaandeweg slinkt de druk toch naar de opgegeven waarden...
Zo doe ik het ook. Ik ga niet elke 4 weken mijn banden van 2,1 naar 2,3 bijpompen - ik heb wel meer te doen en die 0.2 bar verschil geloof ik wel :bye:.

Ik stop er 2,8 rondom in, dan kan ik er een tijdje tegenaan. Bovendien heb ik dan niet van die hangwang-banden en staan de banden netjes 'rechtop', zeg maar :)
Ze slijten er netjeser van...

Bandenspanning

Ook het advies van Skoda!
Deze regel staat op bladzij 211.

Erop letten dat de bandenspanning 20 kPa (0,2 bar) hoger moet zijn dan bij zomer- banden
bladzijde 208.

Bovenaan Onderaan