Bandenspanning

Beste mede forum leden,

Wat is nu de juiste bandenspanning voor mijn skoda fabia combi 1.2 tsi 86pk?

Volgens het klepje staat er 2.2 voor en 2.3 achter , is dit juist?

In de garage zeggen ze steeds 2 rondom....


Groeten

Pieter
 

erik2907

Actief lid
De fabrikant zal niet voor niets de waardes adviseren waarbij de auto het beste rijgedrag vertoont. Waardes die garages vaak noemen bestaan meestal uit 'gemakzucht' zodat de monteur niet steeds alle stickers hoeft te lezen van elke auto. Alle auto's op 2 BAR zetten is toch makkelijker dan iedere keer moeite doen om de juiste waardes af te lezen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die 2.2 en 2.3 gelden ook denk ik voor een niet volle belading. Maar er is helemaal niets op tegen om er 0,2 bij te doen. Voor mij geldt voor 2.3 en achter 3.0 bij volle belading. Ik heb ze op 2.3 en 2.8 en dat bevalt prima
 

Noord26

Forumguru
Theoretisch zou je andere spanningen aan moeten houden bij lage of hoge belasting. Plus je mag voor winterbanden 0,2 a 0,3 bar erbij tellen. Wintersloffen staan nu op 2,7 voor en 2,8 achter (Conti 830 205/55R16). Ik vind dat het wat verschilt per merk en type band icm welke bandenspanning wat het prettigste aan voelt qua stuurgedrag en grip. Daarom houd ik altijd de spanning aan van volle belasting.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26 Wat is de reden dat wintersloffen een hogere bandenspanning zouden moeten hebben? Zit dat niet in een iets andere bandenmaat?

Verder zelf ook voelen 'wat een auto wil' bij bepaalde belasting en bandenspanning. Ik ben mezelf ooit rot geschrokken doordat de achterkant ineens wegdribbelde bij een stevig genomen scherpe bocht. Oorzaak bleek de bandenspanning: de garage had een daags vantevoren bij de beurt de banden opgepompt tot een half bar boven de normale waarde (en ook zonder dat ze op enige manier gemeld hadden dat ze de banden opgepompt hadden, laat staan dat ze veel te hard waren).

In het algemeen kan ietsje harder geen kwaad.
 

Noord26

Forumguru
@Noord26 Wat is de reden dat wintersloffen een hogere bandenspanning zouden moeten hebben? Zit dat niet in een iets andere bandenmaat?

Omdat in de winter het kouder is en de druk dan in de banden ook lager (algemene gaswet)? Elke 10 graden geeft een verschil van 0,075bar. Dat is een van die waardes die je nooit meer zal vergeten vanuit de opleiding.. Dus bij 0 graden 2,2 bar meten is bij 30 graden 0,23bar meer (2,43bar), met dezelfde hoeveelheid lucht in de band.

Ik schat de omgevingstemp waar de banden zijn gewisseld op 15 graden. Dus als het nu 15 graden zou gaan vriezen zouden ze op 2,5-2,6 uit komen. Lager als -15 verwacht ik niet en ook hoger als 15 graden niet. Dus tussen 2,5 en 2,8 bar; lijkt mij prima?

Als ik in mijn tankdopje kijk zie ik zelfs een waarde 3,1 bar achter staan bij 18" en volle belasting. En slechts 2,4 bar bij lage belasting. Wat moet je dan? Daarom nu 2,8..

Als een band bij 0,5 bar meer als eerst opeens weg breekt; dat is geen plausibele verklaring. Radiaal banden zijn al heel lang gemeengoed toch?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Band stond 0,5 bar boven de maximaal voorgeschreven druk, en het loopvlak stond duidelijk bol toen ik ging kijken. Wegdek terplekke had ook ribbels, maar daar was ik mee bekend, en bij de normale bandendruk kon ik daar nog wel een stukje harder doorheen, zonder in problemen te komen, nu had ik echt alles nodig om 'm in het spoor te houden.

Temperatuur heeft beslist invloed op de bandendruk, als de temperatuur zakt ga ik ook altijd mijn bandenspanning checken omdat er dan meestal nog wel iets bij mag.
Echter bij het oppompen zorg ik er altijd voor dat mijn banden zo koud mogelijk zijn (dus niet na een lange rit, of na een ruige rit), waardoor je die temperatuur aanpassing van de druk niet hoeft te doen. Verder worden je banden warm tijdens het rijden, dus het is altijd lastig om onder alle omstandigheden de ideale bandenspanning te hebben.
 

Noord26

Forumguru
Bandenspanning meet je altijd koud. Niemand had het hier over het meten met 'warme' banden? Het ging puur over de invloed van temperatuur en jou vraag waarom je bij winterbanden een hogere spanning aan kan houden > pure natuurkunde waar niemand omheen kan.
 

skodaboy

Forumguru
heb vandaag mijn zomerbanden vervangen, door de winterbanden (225/45/17)
heb ze uit de garage gehaald,terug op een druk van 2.5 bar gezet en vervolgens op de 02 gemonteerd..;)
 

Cordoba

Forumguru
Cordoba ik vind het super knap dat jij kunt zien dat een band al bol op het wegdek staat als er 0,5 bar meer druk in zit.:thumbsup:

Dat is een kwestie van goed kijken (op de juiste manier), als een plank krom is, zie dat ook door te kijken langs het vlak dat recht zou moeten zijn, een hele kleine afwijking zie je dan duidelijk. Overigens was de banddruk niet een halve bar teveel, maar een halve bar boven max. voor de auto (in max beladen toestand) omdat de auto eigenlijk altijd met 1 á 2 personen werd bereden en geen zware lading, was de juiste druk die voor een half beladen auto, dus het drukverschil was nog iets groter.
 
Als een band bij 0,5 bar meer als eerst opeens weg breekt; dat is geen plausibele verklaring. Radiaal banden zijn al heel lang gemeengoed toch?

Ik heb best een... 'dynamische' rijstijl en vind het ook leuk om bochtjes, op/afritten etc wat assertiever te 'nemen' zeg maar. Toen ik mijn auto net had, kon ik na een kennismakingsperiode al snel lekker scherp sturen. Op enig moment had ik m'n banden wat harder opgepompt dan anders (van 2.2v 2.3 achter naar 2.4v 2.6a (R18)). Dat is nauwelijks een verschil zou je zeggen, maar de auto voelt in eerste instantie alsof hij net wat scherper stuurt en minder in de bandwangen gaat hangen als het ware. Ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Wat bleek nou, toen ik een bepaalde oprit weer vlot doorstoof, kwam ik ook wat mij bekende dwarsribbeltjes tegen, meer dan dillitatievoegen in het wegdek waren het eigenlijk niet. Toch voelde ik direct hoe de achterkant van de auto vrij nerveus opzij dribbelde en wat meer stuiterend aanvoelde, onvast. Ik legde de relatie met de bandenspanning en liet die weer teruglopen naar de originele settings. Guess what: ik kon die oprit weer heel scherp, soepel en snel door, terwijl de auto perfect z'n lijn vast hield.

Met andere woorden:
Relatief kleine veranderingen in de bandenspanning, kunnen vrij grote veranderingen in het rijgedrag tot gevolg hebben. Dat zal zich waarschijnlijk nog duidelijker manifesteren als je er van houdt om de auto enigszins op z'n limiet te rijden.
 

Noord26

Forumguru
Met andere woorden:
Relatief kleine veranderingen in de bandenspanning, kunnen vrij grote veranderingen in het rijgedrag tot gevolg hebben. Dat zal zich waarschijnlijk nog duidelijker manifesteren als je er van houdt om de auto enigszins op z'n limiet te rijden.

Dat kan ik alleen maar onderstrepen als ex-rijder van de ZAC (zomer avond competitie) op Zandvoort van 2-wielers. :D

Opeens wegbreken kan gewoon niet. Je voelt van tevoren dan al aan dat hij anders reageert. En dus wellicht eerder je gevoelsmatige grens bereikt hebt. Wat overigens iets anders is als de daadwerkelijk grens.

;)
 

CDK

Forumguru
@rsinair, tenzij je met de beste band die er is op pad bent, Google maar eens op twaron gordel ;) die band is altijd recht, ook met te weinig en ook met te veel druk er in, @Noord26 weet waar ik het over heb ;) je zult ook wel een filmpje tegen komen dan en nee het is geen marketing truckje of mooi verhaal, maar realiteit :) altijd de benodigde grip is dan een een feit!
 

Noord26

Forumguru
@Corné de Kluijver : ik ken de werking van de Super Sport en wat ze beweren over die extra sterke gordel. Echter heb ik het nog niet kunnen ervaren in de praktijk. #klote dieve #te drukke tijden #banden nog laten monteren #eerst dit weekend de motorfiets eens 'afstoffen'..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan