Bandenspanning

Status
Niet open voor verdere reacties.

AGTon

Forumguru
Middag,

Op het overzicht bij het benzineklepje staat dat de banden voor op 2.1 en achter op 2.2 bar moeten staan. Mocht het zo zijn dat je vol geladen gaat, dan moet achter op 2.8 bar.

Nu vraag ik mij af of dit verschil niet heel erg groot is, en op welke spanning hebben jullie de bandjes.

Ik geloof dat ik rij op 185/r60/14.

LenK

Forumguru
Bij mijn O2 combi is het achter 2.0 en zwaar beladen 3.1
Dat verschil is nog groter!

Per bandenmaat is het verschil anders. Het is een sticker van Skoda zelf dus ik neem aan dat het klopt

Dutch4x4

Senior Member
Ik kijk nooit naar de sticker. D.w.z., ik ga er altijd minstens een halve bar boven zitten.

Stuurt strakker, met plakkerig rubber hou je nog zat grip over, en het bespaart ook nog benzine.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Ik kijk nooit naar de sticker. D.w.z., ik ga er altijd minstens een halve bar boven zitten.

Stuurt strakker, met plakkerig rubber hou je nog zat grip over, en het bespaart ook nog benzine.

[/ QUOTE ]

Maar je remweg wordt langer........

Hoi,

Kijk je wel goed op de stikker?
Ik heb 195/50/15 en ook bij mij staat voor 2.1 en achter 2.2 bar (met gemiddelde belading). Ik hou dit aan want ik denk dat Skoda wel heeft uitgezocht wat het beste is.
Overigens vind ik dat kleinere oneffenheden relatief veel worden doorgegeven, dus een hardere bandenspanning of lagere banden zou ik niet willen op m'n auto. De wegligging is uitstekend dus ook om die reden hou ik me aan het voorschrift van Skoda.

AGTon

Forumguru

[/ QUOTE ]

Waar zit je dan een halve bar boven? Als je nooit naar het overzicht kijkt weet je toch ook niet hoeveel het zou moeten zijn ?

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

[/ QUOTE ]

Maar je remweg wordt langer........

[/ QUOTE ]

Dat zeg ik: met plakkerig rubber hou je nog zat grip over.
grin.gif

Overigens heb je met een te lage spanning óók een langere remweg. Met een te lage spanning drukken de randen het profiel in het midden omhoog. Met een iets te hoge spanning rust het belangrijke middendeel van de band in ieder geval volledig op de weg.

Sterker nog, ik denk zelfs dat te lage bandenspanning gevaarlijker is dan een hoge spanning. Ook in absolute cijfers trouwens: er rijden veel meer mensen met te lage bandenspanning dan met te hoge.

Met 'er niet naar kijken' bedoel ik natuurlijk dat ik het advies niet opvolg.
smile.gif

Als ik mijn sportbanden op 2,1 zou zetten, dan heb ik een paar fikse wangetjes waar de band op straat rust, heeft de auto voelbaar meer beweging in de dwarsrichting en is hij (in een noodsituatie) dus minder scherp te besturen.

purk

Senior Member
2.3 voor en 2.1 achter, kijk hoe je banden slijten, slijten ze aan de binnen en buitenkant sneller dan is je bandenspanning te laag, slijt hij in het midden dan is hij te hoog......die tabellen in het tank klepje verschillen nog al eens, ook al is het de zelfde auto.

Laus

Actief lid
Ik heb vrij dunne bandjes onder mijn fabia liggen. Op de 16"velgen vandaar. Aangeraden bandenspanning is 2.4bar. Dat rijdt wel lekker comfortabel, maar als je nogal eens over landweggetjes blaast is wat meer spanning wel prettig. Meestal zet ik hem op 2.7 of 2.8.

Ik weet eigenlijk niet of de 'hogere' banden van andere modellen een daarvoor aangepaste bandenspanning hebben. Je zou het voor de gein eens kunnen proberen.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mistraller</font><hr />

2.5 op reservewiel.

[/ QUOTE ]

Goeie tip om ook het reservewiel niet te vergeten!
xyxthumbs.gif

sitechris

Donateur
Even een oud topic terugtoveren, maar ik ga binnenkort op vakantie met een volle kofferbak en 4 volwassen aan boord. Is de bandenspanning 3.1 dan aan te raden, of toch net wat lichter zetten? Mij lijkt 3.1 namelijk wel wat hoog.

Fabia

† In Memoriam
2.3 rondom, 2.5 op reservewiel.

Dat hou ik ook altijd aan. Wat ik wel belachelijk vind is dat je tegenwoordig voor lucht moet gaan betalen bij de meeste benzinepompen. Alsof je nog niet genoeg uitgemolken bent met de huidige brandstofprijzen.

Mark

Banned
Even een oud topic terugtoveren, maar ik ga binnenkort op vakantie met een volle kofferbak en 4 volwassen aan boord. Is de bandenspanning 3.1 dan aan te raden, of toch net wat lichter zetten? Mij lijkt 3.1 namelijk wel wat hoog.

Gewoon doen, met een volle koffer en 2 volwassenen komt er een hoop gewicht op de achterbandjes te rusten.

ik doe altijd 0,2 a 0,3 bar extra dan wat er op die klep vermeld staat omdat ik daar altijd met warme banden toekom.

Berry

Senior Member
Vind altijd dat mijn voorbanden te slap en krijg daar ook van anderen opmerkingen over maar bij de dealer zeggen ze dat het zo hoort

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan