Bandenspanning

2 vraagjes, (en ja uiteraard eerst de zoekfunctie gebruikt)

- onder mijn O2 liggen 225/45/17 met Continental allseason. Iemand enig idee wat de bandenspanning hiervoor zou moeten zijn?

- ik heb sinds kort ook het bandenspannings lampje branden op het dashboard, hoe krijg ik deze weer uit?

Deze is gaan branden na een ritje met ietswat zwaardere belading. Banden leken toen idd wel een pufje te kunnen gebruiken. Ik heb ze ook wat lucht bij gegeven (op de gok) maar het lampje brand nog.
Een knopje in de buurt van de handrem zie ik overigens niet, zoals Her en der staat beschreven.

En hoe wordt deze spanning overigens gemeten door de auto?

Gr Raoul

Bakkertje

Forumguru
De bandenspanning controle werkt op basis van de ABS sensoren, als die een verschil meten tussen de wielen dan gaat het lampje branden.
Als het goed is heb je ergens een knopje met SET, die moet je ingedrukt houden en dan neemt ie de nieuwe waarde aan.
Qua spanning zit je met 2,4 bar vast wel redelijk in de richting. Daar zijn ook websites voor waar je dat kunt achterhalen

Captain Hook

Forumguru
In de tijd van de O2 bestonden er nog papieren handleidingen, daar staat keurig in wat de voorgeschreven bandenspanning is, bij diverse beladingen.
En anders staat het wel op een sticker bij b.v. het tankklepje of in de sponning van de portieren.
Online kun je de manual van je auto ook terugvinden bij skoda...

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Aan de binnenkant van de tankklep zit de sticker met de aanbevolen bandenspanning!
En de knop die @hemi24 aangeeft is idd voor t resetten van het bandenspanningscontrolesysteen

CharlesTucker

Forumguru
Misschien ten overvloede, maar als ik me goed herinner van mijn O2 moet je die reset-knop gebruiken direct na het starten van de motor, en voordat je gaat rijden.

Tees

Donateur
Volgens mij kan t gewoon als de motor uitstaat (wel op contact natuurlijk), zo heb ik tot nu toe altijd gedaan met het gewenste effect. Het lijkt me dat de BCM dan vanzelf ze nieuwe waarden oppikt van de ABS sensoren in de eerste paar kilometer.

Bakkertje

Forumguru
@CharlesTucker volgens mij enkel na het controleren van de bandenspanning.
Lijkt me ook niet logisch om het iedere keer te doen, want dan wordt het des te lastiger om de variatie in de omtrek te volgen..

• Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Na het wijzigen van de bandenspanning, zou ik denken - c.q. na het wisselen van wielen. Maar ik vermoed dat dit ook bedoeld werd - natuurlijk niet voor aanvang van elke rit.
Controleren van de spanning doet daar op zich niets (meetbaars) mee... ;)

CharlesTucker

Forumguru
Dat is inderdaad wat ik bedoelde, ALS je wilt resetten, moet je dat doen direct na het starten. Althans, dat was mijn ervaring, Wat @Tees schrijft zal wel kloppen, hij heeft nu een O2. Ik zette eigenlijk nooit het contact aan zonder 'm direct te starten, dus voor mij voelt het als direct na het starten.

Het knopje gevonden en resetten is gelukt. Knopje zit op de plek van eerder geplaatste foto. Ik had in een ander topic hierover gelezen "in de buurt van de handrem", vandaar dat ik er overheen keek.

De juiste bandenspanning is me nog niet duidelijk. Er staat idd het nodige aan binnenkant klepje tankdop, maar daar alleen 15 en 16 inch.
De zoektocht gaat verder

Tees

Donateur
Ah ja, 17 inch zou wel eens geen gehomologeerde maat voor de O2 kunnen zijn? Al zal de RS misschien wel 17" gehad hebben?
Ik rij met 16" op m'n O2c rond de 2.4 bar voor en 2.8 bar achter. Dus ongeveer 3/4 tussen leeg en vol beladen. Dit met het idee van iets zuiniger rijden en dat ik vaak met 4 personen plus wat spul achterin rondrijdt. Voor de vakanties ga ik dan naar de volgeladen waarden (uit m'n hoofd 2.5 voor en 3.0 achter).

Tees

Donateur
Raar dat Skoda die dan niet in de tankklep heeft gezet. Die website geeft trouwens wel een beetje van alles weer...voor sommige bandenmaten staan 2 verschillende waarden, dat doet me wel wat wenkbrauwen optrekken.

Maar de bandenspanning voor 205/55R16 en 225/45R17 schelen nauwelijks van elkaar, dus als TS nog eens twijfelt in de toekomst zou ik die voor de 16" in de tankklep aanhouden.

Bovenaan Onderaan