Bandenspanningslampje uitzetten???

pierre27

Actief lid
Goede avond,
mijn bandenspanninslampje ging ploteling branden, ik kon niet stoppen, echter ik voelde of
hoorde niets.
Na enige tijd kreeg ik een parkeerplaats te pakken, ben om de auto gelopen, niets te zien,
alle banden hadden dezelfde wang als anders.:ahum:
Ik ben nu 4 dagen verder en nog steeds brandt dat lampje, terwijl al mijn banden op de juiste spanning zijn.
Weet iemand hoe ik het uit kan schakelen/resetten???
Het instructieboekje bracht helaas geen soelaas!!!
Prettige avond verder,
Pierre:yeah:
 

Wilko

Senior Member
Bij mijn O2 is het volgens mij simpelweg enige tijd die knop met hetzelfde icoontje als dat bandenspanningslampje in blijven drukken. Dat reset het systeem (lees: geeft door dat alle banden nu wel in orde/op de juiste spanning zijn).
 
Ja dat is bij de Faab hetzelfde.
Toevallig vandaag nog gedaan, omdat ik de banden gewisseld heb.

Gewoon een paar seconde de bandenspanningsknop (naast de handrem) ingedrukt houden tot je een toon hoort.
Je lampje gaat dan weer uit en hij heeft zichzelf dan weer opnieuw ingelezen/gemeten of hoe dan ook.
 

RayDelft

Forumguru
Je schrijft dat er niets te zien was, maar heb je de spanning ook gemeten?
Zo nee, dan doen, zo ja, en in orde, dan is er een sensor defect.
 

andrehj

Forumguru
Na enige tijd kreeg ik een parkeerplaats te pakken, ben om de auto gelopen, niets te zien, alle banden hadden dezelfde wang als anders.:ahum:
Ik ben nu 4 dagen verder en nog steeds brandt dat lampje, terwijl al mijn banden op de juiste spanning zijn.
Volgens mij ben jij de eerste mens die met zijn ogen de bandenspanning kan meten.:worshippy:
Maar de vraag is: Wat zegt een echte manometer?
 

Rallye

Forumguru
Je schrijft dat er niets te zien was, maar heb je de spanning ook gemeten?
Zo nee, dan doen, zo ja, en in orde, dan is er een sensor defect.

De bandenspanning wordt gemeten aan de hand van de afrolomtrek, dus niet met een aparte sensor. Heel af en toe kan er echter een foute melding zijn. In zeven jaar Skoda heb ik dat één keer gehad.

Volgens mij ben jij de eerste mens die met zijn ogen de bandenspanning kan meten.:worshippy:
Maar de vraag is: Wat zegt een echte manometer?

Wie zegt dat Pierre27 niet intussen zijn spanning heeft gecontroleerd?
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb in 60.000km Skoda een keer een terechte melding gehad en een keer een valse. Die valse trad overigens wel op tijdens een rit over de snelwegen in Oostenrijk en Hongarije waar een aanmerkelijke hoeveelheid sneeuw/ijs/slush lag, ik vermoed dus dat daar zo af en toe de wielen niet allemaal even hard draaiden.

Resetten inderdaad zoals anderen al melden, met de toevoeging dat dit alleen werkt direct na het starten, niet tijdens het rijden of als je al een stukje gereden hebt. Maar inderdaad, mocht je het nog niet gedaan hebben, wel eerst even serieus checken, op het oog lukt echt niet (bij mijn terechte melding zag de wang van de band er ook nog goed uit, maar hij was wel degelijk al de nodige druk verloren, en er zat een flinke spijker in).
 

Rallye

Forumguru
Resetten inderdaad zoals anderen al melden, met de toevoeging dat dit alleen werkt direct na het starten, niet tijdens het rijden of als je al een stukje gereden hebt.

Is dat zo? Volgens mij kun je altijd resetten.

Edit:
De handleiding zegt het volgende:
Basisinstelling van het systeem
Na een verandering van de bandenspanning, het vervangen van een of meer wie- len, een positieverandering van een wiel op de wagen (bijvoorbeeld omwisselen van de wielen tussen de assen) of als het controlelampje tijdens het rijden gaat branden, moet als volgt een basisinstelling van het systeem worden uitgevoerd. › Alle banden op de voorgeschreven spanning brengen » pagina 181, Levensduur
van banden.
› Het contact inschakelen.
› De toets   » Afbeelding 148 langer dan 2 seconden indrukken. Tijdens het
indrukken van de toets brandt het controlelampje . Tegelijkertijd wordt het geheugen van het systeem gewist en wordt de nieuwe kalibratie gestart, wat wordt bevestigd met een akoestisch signaal en daaropvolgend het doven van het controlelampje .
› Als het controlelampje  na de basisinstelling niet dooft, is er een storing in het systeem aanwezig. Een specialist opzoeken.

Daar zou je inderdaad uit kunnen lezen dat het aanzetten van het contact en het resetten van het controlesysteem met elkaar te maken heeft. Zo scherp staat het er echter niet. Heeft iemand hier ervaring mee?
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij mij werkte het resetten inderdaad niet als ik tussen het contact inschakelen en knopje drukken gereden had. Ik had het de eerste keer tijdens het rijden geprobeerd, vervolgens bij stilstaan voor het stoplicht, werkte niet. Tenslotte heb ik het geprobeerd direct na inschakelen van het contact, en toen werkte het prima.

Ook ben ik na het wisselen van de banden en op spanning zetten wel eens vergeten om het systeem te resetten (zoals aangeven in de handleiding), ook toen lukte het niet om dat onderweg te doen, maar wel direct na het inschakelen van het contact. Ik ben wel helemaal met je eens dat het niet zo scherp in de handleiding staat. Mijn toevoeging was vooral bedoeld voor de topic starter, in geval hij het ook rijdend probeert en het niet werkt, probeer het dan eens direct na het inschakelen.
 

RayDelft

Forumguru
De bandenspanning wordt gemeten aan de hand van de afrolomtrek, dus niet met een aparte sensor. Heel af en toe kan er echter een foute melding zijn. In zeven jaar Skoda heb ik dat één keer gehad.

De afrolomtrek verandert toch niet bij een enigzins platte band? Ik zit te denken aan rupsvoertuig, de rups rolt per omwenteling toch evenveel meters als wanneer diezelfde rups op een groot rond wiel zou zitten en een omwenteling maakt?
(Op zich zal de werking zonder sensor wel zo zijn, maar toch vraag ik me af hoe het zt met die afrolomtrek).

Naschrift; de straal verandert wel en daarmee de afrolsnelheid t.o.v. de naaf, ik denk dat het hem daarin moet zitten.
 

Noord26

Forumguru
Denk dat je niet goed zit Ray. Je kunt een rups'band' niet vergelijken met een autoband.

Een rups is een vaste vorm, een autoband die lek is zal vervormen. Die zal breder en platter worden. En omdat hij platter wordt zal hij sneller rond draaien als de overige banden die minder breed, maar iets hoger zullen zijn.
 

wimv

Actief lid
Naar mijn mening wordt het systeem geactiveerd middels de ABS sensors. Misschien is vuil op een van deze sensors de oorzaak.
 

Rallye

Forumguru
Dan zou je ook een storingsmelding van het ABS moeten krijgen. Een enkele foutmelding is, zoals weergegeven, normaal bij dit systeem. Er is dan niets stuk.
 

pierre27

Actief lid
Ik heb al een snelle reactie gegeven,
maar die is om de een of andere reden, niet doorgekomen, daarom begin ik maar opnieuw,
anders lijkt ik zo onvriendelijk.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Goede avond reacteuren,
dat zijn diegenen, welke een reactie hebben gegeven op mijn vraag, betreffende dit
onderwerp,...... hartstikke bedankt!:worshippy:
Ik heb het nu zelf gelezen, zelfs in mijn instructieboekje stond het beschreven, ........ ik moet stront in mijn ogen gehad hebben, .... ik heb geen enkel excuus!:1439:
Om even op mijn wangetjes terug te komen, dat kun je terdege zien, wel op een vlakke ondergrond staan, natuurlijk niet bij een lichte verlaging van de bandenspanning, maar bij 1.5 bar is de wang veel platter en zie
je het verschil!
Ik heb thuis natuurlijk de spanning gecontroleerd, omdat ik ook zo'n opblaasgeval bezit, alles rond de 2.6 bar, dus foutieve waarschuwing van mijn Fabia, temeer daar het rijdend gebeurde, ik bedacht mij toen ook, dat er ook een pomp aanwezig was in de achterbak, je weet wel op de plaats, waar het reservewiel behoort te liggen, ... toch maar eens op zoek gaan naar zoiets, omdat het bij mij nog een loze ruimte is.
Prettige avond verder,
Pierre:yeah:
 
Bovenaan Onderaan