Bandenwissel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wim_2

Nieuw lid
Wie kan info geven over het juiste vastdraaimoment van 16" LM en stalen velgen op een OC2 Combi?
In een overzicht wat ik op het forum vond, staat 120 Nm, maar meer niet.
 

Noord26

Forumguru
Als je de het aandraaimoment hebt gevonden (van 120Nm) weet je toch voldoende? Stel dat in op je momentsleutel en draaien maar?
 

EdK

Forumguru
wat wil je dan nog meer weten ?
Je hebt 5 bouten per wiel die je eerst met bv een kruissleutel handvast aandraaid
En hierna neem je de momentsleutel die op 120Nm is ingesteld
En draai je de 5 bouten kruislings van elkaar vast met deze momentsleutel

En hoor je de klik dan heb je die bereikt !

Zo simpel is het eigenlijk
 

EdK

Forumguru
als je geen moment sleutel hebt dan gewoon ff morgen zaterdag 17 maart naar de Aldi
Die heeft een mooie en smpele in den aanbieding die meer dan voldoende is voor de bandenwissel

Enne kwartslag terug, zou het maar niet doen is vragen om problemen
 

piair1982

Forumguru
Meeste mensen draaien de bouten te strak vast. Als je dan kwart slag terug doet zit je precies goed.
 

EdK

Forumguru
sorry plair maar beide manieren zijn niet goed te praten

Te vast is zo en zo niet goed
maar door dan simpel te zeggen dat je dan maar een kwart slag terug moet draaien vind ik ook vrij onverantwoord !
Want wat vind jij strak en degene die het nu leest en uitvoerd op deze wijze ??
Als je geen moment sleutel hebt moet je er dus simpelweg niet aan beginnen en het laten uitvoeren bij een dealer oid
En mocht je onverhoopt een lekke band krijgen en je hebt geen momentsleutel, wel dan goed vast draaien en in dezelfde week nog even met momentsleutel aandraaien of laten aandraaien

Touwens het is evengoed raadzaam na een bandenwissel en met een momentsleutel aangedraaid te hebben om dit enkele dagen later nogmaals met de momentsleutel na te trekken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je geen moment sleutel hebt moet je er dus simpelweg niet aan beginnen en het laten uitvoeren bij een dealer oid
Nou, nou, nou... Er worden al tientallen jaren lang talloze wielen verwisseld zonder dat er momentsleutels aan te pas (zijn ge)komen. En dan nog vaak met kruissleutels, waarmee je al snel veel meer kracht zet dan strikt genomen nodig is. En dat zonder nare gevolgen... Zó verschrikkelijk nauw luistert het m.i. nu ook weer niet - in ieder geval niet met stalen velgen.

Maar iets te vast lijkt mij in elk geval een stuk safer dan iets te los. En mij lukt dat prima met gebruikmaking van m'n doppendoos.
 

EdK

Forumguru
Er worden al tientallen jaren lang talloze wielen verwisseld zonder dat er momentsleutels aan te pas (zijn ge)komen.

Helemaal gelijk, maar je geeft ook nog eens het antwoord erop , stalen velgen !
Maar met de aluminium velgen is het toch even anders, als je ze te hard aandraaid dan vreet de stalen bout lekker in je alluminium in.
En het staat niet voor niets in de RTFM dat aanhaalmoment !

Maar goed we zitten in een veilige ijzeren bak met airbags en dat soort dingen, dus we kunnen wel wat gokken vandaag de dag.

ALDI - vanaf Zaterdag 17/03/2012 daar hoef je het niet voor te laten !
 

piair1982

Forumguru
Mee eens EdK.

Het ging mij ook om de lm velgen. Aansluitend zou je iemand kunnen bezoeken met een moment sleutel. ;)
 

Witte Yeti

Actief lid
Net als voor Al-velgen is het voor stalen velgen en wielbouten van belang om deze op de juiste manier vast te zetten.
Als je de wielbouten te vast draait, komt er te veel spanning op je velgen maar ook op de wielbouten te staan, met alle eventuele gevolgen van dien.
Dit kan je alleen doen met een momentsleutel. Met een doppenset/kruissleutel weet je totaal niet wat je doet en een kwart slag terug draaien....welke idioot heeft dat bedacht.

In dit lijstje staan de aanhaalmomenten van de meeste auto's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan