Bar slechte bass S2 FL

Chrisjemol

Forumguru
Goedendag mannen (en vrouwen)

hier iets dat me opvalt (hoop dat jullie dit herkennen)
ik heb ooit een passat 3bg 2001 gehad met in elke deur voor/achter 2 speakers (woofer en tweeter)
dit klonk standaard fenomenaal, kon prima heel hard en klonk dan nog super (de ruiten en spiegels konden ervan trillen)

nu bij de 13 jaar jongere S2 FL met ook in elke deur 2 speakers (woofer en tweeter, dus niet de varianten met ook een midtoon speaker) klinkt het geluid goed, zeker het hoog, maar de bass mist overduidelijk 'punch'
in de equalizer staat de bass al vol aan maar klinkt nog steeds erg vlak, en bij hogere volumes hoor je dat de woofer er moeite mee heeft en gaat 'ploffen'

is dit bekend?
zo ja: kan ik gewoon andere (kwaliteits) woofers halen en aansluiten, zonder extra filters oid?

Eemspoort

Forumguru
Ik heb het "Sound System" erin zitten, dus wel met middentoner in de voor-deuren.
Ruim voldoende laag, je zou zweren dat er ergens een subwoofertje in zit gebouwd.
Het standaard systeem ken ik verder niet, maar die heeft (zover ik weet) geen extra versterker zoals het "Sound System".
Als je luidsprekers wilt gaan vervangen zonder gedoe, is de betere optie 2-weg coaxiaal. Beste optie is natuurlijk 2-weg compo, dus ook de tweeters vervangen. Maar dan zal je vermoedelijk nog niet tevreden zijn, want ook de nieuwe luidsprekers worden dan gevoed door de wat futloze radio. Dan zou je nog een versterker in kunnen bouwen, dan word het vermoedelijk al een stuk beter. Als je dan toch bezig bent, neem dan ook meteen een subwoofer, dan ben je helemaal klaar.
Kost wat, heb je ook wat.

Heb je geen zin in zo veel werk of uitgaves, dan toch maar wennen aan wat het nu is, vrees ik.

Arjen Bavel

Actief lid
Ik heb al even gezocht maar niet direct gevonden hoe je een versterker (en daarna betere speakers + subwoofer) kan installeren. Maar zeker wel interesse in de wens om betere geluidskwaliteit te krijgen.
Iemand hier een linkje?

Chrisjemol

Forumguru
Ik ben het niet eens dat je perse een versterker nodig hebt

Zoals ik aangaf was het geluid met zelfde aantal speakers in mijn passat 3bg ruim voldoende en die had geen versterker, en werd toen gevoed door een pioneer avic320

Dus je zou denken dat het bij een 13 jaar nieuwere auto ook goed zou moeten zijn zonder versterker.

Het lijkt erop dat er gewoon slechte kwaliteit speakers zijn gebruikt (de tweeters vind ik wel prima, goed helder).

Of is de columbus gewoon een hele slechte radio kwa output?

Chrisjemol

Forumguru
Ik heb het "Sound System" erin zitten, dus wel met middentoner in de voor-deuren.
Ruim voldoende laag, je zou zweren dat er ergens een subwoofertje in zit gebouwd.
Het standaard systeem ken ik verder niet, maar die heeft (zover ik weet) geen extra versterker zoals het "Sound System".
Als je luidsprekers wilt gaan vervangen zonder gedoe, is de betere optie 2-weg coaxiaal. Beste optie is natuurlijk 2-weg compo, dus ook de tweeters vervangen. Maar dan zal je vermoedelijk nog niet tevreden zijn, want ook de nieuwe luidsprekers worden dan gevoed door de wat futloze radio. Dan zou je nog een versterker in kunnen bouwen, dan word het vermoedelijk al een stuk beter. Als je dan toch bezig bent, neem dan ook meteen een subwoofer, dan ben je helemaal klaar.
Kost wat, heb je ook wat.

Heb je geen zin in zo veel werk of uitgaves, dan toch maar wennen aan wat het nu is, vrees ik.

Sound system heb ik niet, heb geen midtonen (dat soundsystem is meen ik ook van 1 of ander gerenommeerd merk dus er zullen daar ook wel wat andere ‘foefjes’ uitgehaald zijn

Eemspoort

Forumguru
Geen idee of het van een gerenommeerd merk is, zou me op zich niet verbazen, want voor een fabrieks-systeem waar geen merk op staat klinkt het verrassend goed.
Om die reden heb ik dus ook nog niet de moeite genomen mijn after-market systeem in te bouwen...
Echter kwam ik er gisteren achter dat de woofer links achter naar de vaantjes is, dus misschien dat dat wat motiveert.:D

Eltjo

Forumguru
Hier dezelfde ervaring. In m'n Passat had ik voor de standaard speakers en achter iets van Sony en standaard tweeters.
De auto had ik gekocht met een Pioneer radio (zonder BT en USB). Die klonk echt stukken minder met dezelfde speakers dan de Sony MEX-BT3900U radio (€120) die ik later inbouwde; dat klonk heel goed. Daarbij had ik zelfs de laagste frequentieband in de equalizer iets lager gezet, de rest neutraal. X-ploid of max bass of zoiets aan was even leuk, maar erg snel vermoeiend om naar te luisteren.

Het was dus enorm schrikken met de Swing radio in mijn Superb; uiteindelijk zit die er nog steeds in met de loudness aan (wat ik normaal vreselijk vind) en de bass geloof ik nog wat opgeregeld.
Volgens een audio inbouwer was de Swing radio de grootste boosdoener van het beroerde geluid. Dat staaft dan mijn ervaring van hier boven.
De rede dat ik niet overgestapt ben naar een Android/Windows systeem is dat ik geen €450-500 voor een radio-navi systeem wil uitgeven en een 50% goedkoper systeem misschien wel goed werkt, maar dat het maar de vraag is of daar goed geluid uit komt.

Het zou me niet verbazen als de Columbus ook een nogal beroerde audioweergave heeft.
Daarbij is de navi is erg verouderd en de laatste kaart is bij bijna elk automerk al 0,5 - 1,5 jaar oud voordat deze "vers" uitkomt voor een bedrag waarvoor je een goedkope TT met lifetime maps koopt.
Ik zou je Columbus verkopen en overstappen naar een (duurdere) Android.

Wat ik wil is goed geluid en navi met gratis te downloaden (TT) kaarten ipv de Swing en losse TT.
Als iemand voor een (gebruikt) Android systeem tot ca. €300 nog een tip heeft hoor ik dat graag!

Laatst bewerkt:

aiva tco adoks

Forumguru
Je kan nog een helix dsp versterker kopen.
Met vcds je audio op soudsysteem zetten.
Aanzienlijk beter geluid vooral in het laag.
Ik vond de hoge tonen veel te schel.

Chrisjemol

Forumguru
Maar trekken de speakers het nog wel dan? Mer de columbus staan de speakers soms te ‘ploffen’. Het lijkt dan of ze al aan hun max zitten

Eltjo

Forumguru
Maar voor zo'n bedrag heb je dus ook een nieuw systeem en zo nodig een paar betere speakers....
Had al iets "gebruiktst" gevonden van Helix op Marktplaats... €150.
Het ploppen van de speakers.... keihard gezet en dan vol bass..? Kan dat niet ook komen doordat de versterker het niet meer trekt.. - clippen? Of zeggen dan alleen de tweeters eenmalig tweet vanwege de "gelijkstroom" die ze dan voor hun kiezen krijgen?

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Chrisjemol een Pioneer is echt iets heel anders dan de standaard Navigatie / audiosystemen van Skoda.
De eindversterkers van de met name de RNS310/315/510 reeks vond ik niet overdreven goed. Die van de huidige generatie is naar mijn idee beter.

Dus de Helix gaat je zeker helpen

Eltjo

Forumguru
@Chrisjemol Leg bij een audioinbouwer je bevindingen van je huidige systeem uit en vraag wat je moet nemen om beter geluid te krijgen.
Bij mij werd 4 jaar geleden door deze inbouwer https://caraudioexpert.nl/skoda-navigatie/ min of meer gegarandeerd dat ik met het geluid van een € 500 kostend systeem goed zou zitten. De techniek in de Swing zou erg verouderd zijn.

Bakkertje

Forumguru
Ja de aftermarket systemen ken ik en werken best goed, maar dan werkt de navi tussen tellers niet meer

Wellicht zijn ondertussen systemen waarbij dat wel kan, ik weet dat de weergave van parkeersensoren e.d. inmiddels ook mogelijk is.
Even los van het feit dat ik het zeer zelden gebruik en het persoonlijk ook niet zou missen als het niet meer zou werken..

Eltjo

Forumguru
Daar kan ik me in vinden.
Vrij nieuwe lease auto's op m'n werk met een Ford navi rijden door het gras op de A4 tussen Delft en de Beneluxtunnel, terwijl die ik al jaren in m'n TT kaarten staat. Ik denk dat de Columbus dat niet veel beter doet.
Dat lijkt me een stuk vervelender dan ontbreken van info tussen de klokken.

Gelukkig wist ik zelf ook de weg uit Den Haag naar de A4 zonder om te rijden via de A13 naar R'dam toen mijn eigen auto voor de APK ging en plotseling toch voor werk op pad moest.

Hoe ons op de hoogte van je audiopericelen!

Bovenaan Onderaan