Barst in m'n scherm

UncleBob

Actief lid
Sinds de aankoop irriteer ik mij vreselijk aan de barsten in mijn plexiglas van de tacho- of kilometertellerbehuizing.


Op de sloop zijn deze RS tellers zeldzaam (lees schreeuwend duur) vanwege het feit dat ze alleen compleet worden verkocht of al defect/gebarsten/gescheurd.

Ik heb inmiddels gelezen dat deze barsten/scheuren in het plexiglas meer is voorgekomen, maar de vorige eigenaar heeft het blijkbaar minder gestoort.

Help! Wie o wie heeft de oplossing? :lezen:

Een nieuwe tacho kopen kan altijd nog.
 
Laatst bewerkt:

UncleBob

Actief lid
@RoGEK : Heb daar ook al naar gezocht. Op een Duitse site vond ik een stuk dat het mogelijk is het voorzetstuk van plexiglas te scheiden van de tacho

Dan moet zo'n deel toch ook los te bestellen zijn lijkt mij?
 

RoGEK

Senior Member
@RoGEK : Heb daar ook al naar gezocht. Op een Duitse site vond ik een stuk dat het mogelijk is het voorzetstuk van plexiglas te scheiden van de tacho

Dan moet zo'n deel toch ook los te bestellen zijn lijkt mij?


Bedankt voor de hint.
Ik heb het even nagezocht in etka voor je en het is inderdaad los te bestellen

mj 2006:
1Z0919137 (1 versie dus maar)
volgens mijn prijs in Etka €43,02

mj2009:
1Z0919137A PR-9Q0 en PR-9Q1 (zonder boordcomputer of met multifunctie/boordcomputer)
1Z0919137B PR-9Q2 (voor multifunctie/boordcomputer met check control
beide modellen kosten €56,14

Bij facelift model dus even je PR lijst checken voor je zou bestellen.
Pre-facelift is makkelijker en goedkoper.
Onderdeelnummer 1A in onderstaand overzicht

bf09f48491911bedad42036d36f8349f.png
 

RoGEK

Senior Member
Ben benieuwd of het een beetje over te zetten is trouwens.

Heb je de goede besteld en wat kostte het?
 

UncleBob

Actief lid
@RoGEK : Is bij Skoda dealer op kenteken besteld, de prijs is € 43,20 ex.

Ik hoop eigenlijk nog meer info te vinden wat betreft het omzetten van het glas. Ook zal ik een how-to maken dus fototoestel in de aanslag ;)
 

UncleBob

Actief lid
@RoGEK : Geweldig, bedankt voor de PDF's!

Nu las ik dat de teller er dus uit moet om de 3 achterste schroeven te benaderen.

Volstaat de accu (compleet) loskoppelen om later een foutmelding te voorkomen of moet ik dit juist laten?

Kortom hoe voorkom ik foutmeldingen als ik mijn tacho loshaal? :dankje:
 

RoGEK

Senior Member
Ik zie in elsa niet staan dat je de accu moet loskoppelen.
Ik gok wel dat je dagteller, klok en boordcomputer op 0 gaan
 

Cordoba

Forumguru
Misschien is het ook een optie om alleen de zekering voor het dash er even uit te trekken?
Ik lees het topic nu pas, en had net als Roger het idee dat mogelijk een standaardteller hetzelfde plexiglas heeft. Met bijbehorende rand, is waarschijnlijk beter, omdat je minder kans op beschadiging hebt bij het plaatsen. Ik zat nog te denken aan een complete teller uit een sloopauto, en dan alleen het plexiglas overzetten.

In elk geval: zorg er voor dat alles redelijk op temperatuur is als je met de klus begint: koude kunststof (dus ook plexi) scheurt veel eerder bij lage temperaturen. Bij temperaturen van 15-20 graden, is die kans veel kleiner dan onder de 10 graden.
 

Jee13

Forumguru
accu hoeft niet los, is makkelijk klusje.

temp is niet zo belangrijk in deze omdat er eigenlijk niets kan afbreken, plexieglas wisselen gewoon op gemak aan keukentafel doen
 
Bovenaan Onderaan