Batterij vervangen

rssr

Lid
Na drie jaar en 50000km heb ik vandaag de batterij van mijn RS moeten vervangen. Toch wat snel, vind ik. Naar het schijnt lijdt de duurzaamheid onder het start-stop systeem...
 

Duijzer

Donateur
Zeker. Start/stopsysteem heb ik permanent uit laten schakelen. Hinderlijk, slecht voor de batterij, slecht voor startmotor en als ik langer stil moet staan zet ik zelf de motor wel uit.
 

Rofffel

Forumguru
Dat is vrij snel voor een accu inderdaad.
Aan de andere kant heb je een frisse accu voor de winter die er weer aan komt ;)
 

rssr

Lid
Winters op Kreta zijn niet zo erg als in België, des te meer eigenaardig dat de accu nu al dood is.
Ik had graag vernomen hoe je dat start-stop systeem permanent uitschakelt. Ook heb ik nu gezien dat de nieuwe accu maar 620 ampère heeft, ipv 760. Gaat dat problemen geven?
 

Captain Hook

Forumguru
Winters zijn wellicht niet zo erg als in de Lage Landen, maar vlak ook de hitte niet uit!
Alles waar te voor staat, is nooit goed, voor geen enkel onderdeel... :pieker:

BTW: ik verbaas me nog steeds dat de accu van onze Roomster, na 9 (!) jaar nog steeds prima z'n werk doet. Heb ik nou zo'n uitstekend exemplaar getroffen, of ligt het vooral aan de toepassing/gebruik?

BTW2: is dat typisch Belgisch? Om een accu 'batterij' te noemen? :arghh:
Naar mijn weten is een accu een oplaadbare batterij...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadbare_batterij

Een batterij is normaliter niet oplaadbaar (zoals b.v. het batterijtje in de AB van je autosleutel)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Een batterij is normaliter niet oplaadbaar (zoals b.v. het batterijtje in de AB van je autosleutel)
Volgens een korte definitie in het woordenboek is een batterij "een voorwerp dat stroom levert voor een apparaat". Oplaadbaar of niet is daarbij geen criterium.

Een accu(mulator) is een apparaat dat elektrische stroom (tijdelijk) bewaart en is dus wel oplaadbaar. Maar voldoet ook nog steeds aan de definitie van een batterij.
Parallel voorbeeld: alle mussen zijn vogels, maar niet alle vogels zijn mussen... :pardon:
 

Duijzer

Donateur
Winters op Kreta zijn niet zo erg als in België, des te meer eigenaardig dat de accu nu al dood is.
Ik had graag vernomen hoe je dat start-stop systeem permanent uitschakelt. Ook heb ik nu gezien dat de nieuwe accu maar 620 ampère heeft, ipv 760. Gaat dat problemen geven?
Met VCDS is dat uit te zetten, maar of er iemabd op Kreta zit met VCDS is even de vraag...
 
Bovenaan Onderaan