Batterycheck Citigo-e laten uitvoeren door Dekra

gerardhein

Senior Member
Vandaag heb ik door Dekra een batterycheck laten uitvoeren van mijn 4 jaar oude EV, de Citigo-e iV
Het houdt in dat er een dongle aan de diagnosepoort wordt gehangen. Deze maakt connectie met Dekra in Duitsland.
Na het invoeren van de parameters moet er een stukje worden gereden. Optrekken tot 50km/u waarbij de accu l tussen de 50-80% moet zijn opgeladen. De buitentemperatuur beïnvloedt natuurlijk ook de prestaties.

Daarna toont de app van Dekra de resterende capaciteit van de hoogvoltaccu. In mijn geval 99%. (Opmerkelijk hoog)
Het rapport zal ik binnenkort via de e-mail ontvangen van Dekra.
 

hemi24

Forumguru
Klinkt als een momentopname die me niet voor de volle 100% representatief is voor de staat van het batterijpakket..?!?
 

Tees

Donateur
Ik denk dat hier wel een grote maar bij zit: er zit best een flinke marge ingebouwd in beschikbare accucapaciteit. Dus zolang de degradatie van de accu binnen die marge blijft, is de merkbare degradatie nagenoeg nul. Maar dat betekent niet dat er geen degradatie is opgetreden.
 

SteGo

Donateur
Waarom wilde je het batterypack graag laten testen? Had je klachten over range? Of is het een private lease auto die je overweegt over te nemen?

Het testrapport is inderdaad verder wel een beetje summier, maar iets is meer dan niets. ;)
 

gerardhein

Senior Member
Deze auto had ik eind vorig jaar terug gekocht. En ik vroeg me af hoe de staat van de accu was. Dat had ik natuurlijk voor aanschaf moeten doen, maar ik was niet zo scherp. Dat is ook de reden dat ik de Sepp subsidie niet heb gekregen. Ik had de auto paar dagen later moeten kopen.
En omdat ik de auto mogelijk wil inruilen voor een met meer bereik leek het mij wel verstandig om te weten wat de SoH is.
 
Bovenaan Onderaan