Bediening ramen vs Kessy

LMutsaers

Nieuw lid
Ok ik heb op dit forum gezocht en het proberen te vinden in de handleiding maar ik kan het niet vinden.

Auto : O3C EBL met Kessy (std)

Het komt regelmatig voor dat ik de sleutel in mijn zak heb, denk aan tanken, en dat ik wegloop. Ik zou dan graag willen dat mijn vrouw het raampje gewoon open kan doen etc.
Nu is het zo dat zodra ik de deur aan de bestuurderskant opendoe de auto vanzelf uitgaat (ik hoef zelfs niet op de start/stop knop te drukken). En gelijk alle bediening van ramen en pano-dak uit is.

Is dit ergens in te stellen ... ik kon het in alle settings etc niet vinden... als iemand mij kan vertellen hoe ik dat mogelijk maak wordt ik daar heel erg blij van ... veel zegt de handleiding hier niet over namelijk.

Olavio

Senior Member
Volgens mij kun je gewoon na het openen van de deur en dus het uitvallen van de motor etc. gewoon op de startknop drukken (zonder op het rempedaal te trappen) en het contact gaat aan met alle functies van dien. Ik heb het alleen (nog) niet geprobeerd tot hoever het contact 'aan' blijft bij weglopen.

Canon-Eye

Forumguru
Dat alles uitgaat bij het openen van de deur is op zich opmerkelijk (en zou zeker mijn voorkeur niet hebben, maar dat terzijde), want voor het start-stop systeem is een open betuurdersdeur nou juist een van de showstoppers waardoor de motor niet afslaat.
Ik zie de logica nog niet, moet ik toegeven... :pieker:

Oogje

Senior Member
Hier ook hoor, @Canon-Eye, dat het elektrische systeem stopt zodra de bestuurdersdeur geopend wordt. Dat is ook logisch, want dat is de normale, te verwachten, actie bij het openen van de deur na het stoppen van de motor.

CDK

Forumguru
Contact kan je idd gewoon aanzetten door op de start knop te drukken zonder op de rem te trappen, contact blijft gewoon aanstaan als je het voertuig verlaat met de sleutel in je zak, afsluiten van het voertuig is dan niet mogelijk.

LMutsaers

Nieuw lid
Ok gaan we proberen, als je idd de auto bewust start met de deur open en je loopt weg gaat hij irritant piepen en geeft hij het bericht IGNITION ON!!! BEEP BEEP BEEP ..... dus aan zonder rem... gaan we proberen... zou eigenlijk willen dat ik geen actei zou moeten doen maar dit is dan beter dan wat het nu is.

Canon-Eye

Forumguru
[...] dat is de normale, te verwachten, actie bij het openen van de deur na het stoppen van de motor.
Nee @Oogje , dát bedoel ik niet. :nono:

Als ik met draaiende motor stilsta en even wil uitstappen (brief posten, een niet goed gesloten portier even goed dichtdoen, ik noem maar wat) dan zet ik in één vloeiend samenvallend proces de versnelling in vrij en maak de deur open terwijl ik mijn linkervoet van de koppeling haal, vervolgens wordt ook de handrem aangetrokken en gaat de andere voet van de rem.
Mij viel op dat het SSS-symbool "motor gaat niet uit" reeds oplicht zodra de deur los is en het koppelingspedaal volledig omhoog - en niet pas als de handrem wordt aangetrokken, wat op zichzelf trouwens ook één van de checkpunten voor het SSS is.
Conclusie: met open (bestuurders)deur houdt het SSS de motor draaiend en ook de hele rest blijft dus gewoon functioneren.

Aanvullend: Als mijn vrouw uitstapt om een boodschap te doen terwijl ik in de auto blijf zitten, dan hou ik de motor even aan totdat de passagiersdeur weer dicht is en zo nodig ook totdat ze de benodigde tassen heeft gepakt en ook het achterportier (of achterklep) weer dicht zijn voordat ik de motor stilzet (met de sleutel). Reden: ik kan dan nog een paar minuten de ramen bedienen - en voor een goeie regeling van de gewenste hoeveelheid frisse lucht doe ik dat liefst met gesloten portieren.
Radio en binnenverlichting blijven trouwens altijd werken tot precies 30 minuten na het afzetten van het contact.

N.B.: dit zijn mijn ervaringen met de Fabia GL 2011. Het is natuurlijk zeer wel mogelijk dat latere versies van het SSS, al dan niet in samenhang met KESSY (wat ik niet heb en niet mis) net weer een beetje anders werken.
Dat zou je "ontwikkeling" kunnen noemen; er zijn echter mensen - waaronder ik - die daarbij het oude gezegde voor ogen houden dat niet elke verandering ook altijd per definitie een verbetering is.
Maar dat is dan eenieders kritische afweging naar eigen smaak, en discussies dáárover vullen al heel wat topics... :jaja:

Oogje

Senior Member
Maar de situatie in kwestie is juist dat je de motor af zet (je gaat tanken), het bestuurders portier opent en dat maakt dat de elektrische systemen uitgeschakeld worden. Zoals het hoort.

Ik was in de veronderstelling dat je ook van deze situatie uit gaat.

Canon-Eye

Forumguru
Bij het tanken gaat het ietsje anders: de handrem gaat er niet op, maar de sleutel gaat er wel uit want die heb ik nodig omdat de een of andere idioot op de ontwerpafdeling een tankdop met slot heeft gekozen ipv het tankklepje mee te nemen in de centrale vergrendeling (zóóó 1995...).
Daarbij gaan dus alle systemen uit - maar de radio en/of binnenverlichting kan desgewenst gewoon (weer) worden ingeschakeld.

Oogje

Senior Member
En daar zit 'm dus het verschil met de OIII. Je hebt geen sleutel nodig om te tanken. Je schakelt de motor uit, opent het portier en daarmee gaat het elektriek dus ook uit. Vervolgens sta je te tanken, maar je passagiers moeten eerst de startknop weer indrukken (zonder koppeling) zodat ze de radio / navigatie / video / ramen weer kunnen bedienen.

Canon-Eye

Forumguru
Goeie ouwe tijd... in m'n OII had ik de sleutel ook niet nodig om te tanken, want daarvan werd het tankklepje wel door de cv ontgrendeld.
Gewoon contact afzetten en laten zitten; verdere inzittenden hoefden niets te doen want de radio bleef gewoon aan.
Hoe simpel kan het leven zijn zónder allerlei gadgets die het ene probleem(pje) geheel automatisch inruilen voor een ander... :D

hpolie

Senior Member
Tja hoe meer gadgets des te meer leren en extra zorgen of alles wel goed werkt! Wat ben ik blij dat ik met een Simply Clever Fabia 2 Combi rij :deuk::D

Antera

Donateur
Ik kan het omprogrammeren dat je ramen nog een tijdje bedienbaar zijn na open portier geen probleem. Standaard staat dit inderdaad zo ingesteld dat zodra je het contact uit zet en de deur open doet dat je niks meer kan bedienen

Oogje

Senior Member
Kan je ook instellen dat met de sleutel het voertuig afsluiten automatisch de ramen en het dak sluit?

Kun je dit niet gewoon doen door op de AB het slotje (sluiten) langdurig in te houden?
Is bij mijn seatje wel zo, dus verwacht wel enige gelijkenis.

Canon-Eye

Forumguru
Zelfs bij mijn eerste Skoda (Fabia combi 1.4mpt 8V uit 2002) werkte dat al, zij het toen nog met de sleutel in de deur.
Ook om alles tegelijk inclusief schuifdak te openen: handig op een warme dag als hij (mijn eerste en enige zwarte auto ooit) lekker in de zon had staan bakken, kon-ie eerst effe doorwaaien.
Kom daar maar eens om met KESSY... :D

micky

Forumguru
Kun je dit niet gewoon doen door op de AB het slotje (sluiten) langdurig in te houden?
Is bij mijn seatje wel zo, dus verwacht wel enige gelijkenis.

dat werkt wel dacht ik, het gaat hier om automatisch met vergrendelen van de deuren, de ramen en het dak mee te nemen

Bovenaan Onderaan