Bedrading trekken naar voren

JanV

Actief lid
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het aanleggen van bedrading voor achterspeakers in de Fabia 1 (2005, 1.4 16v).
Het leek mij het handigste om die draden via de kunststof onderranden van het interieur te laten lopen. Bij het loshalen hiervan stuit ik echter op moeilijkheden. Het achterste deel (naast de achterbank) krijg ik los, maar vanaf daar verder is lastig. Ik wil natuurlijk ook niets afbreken. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Groet Jan

Cordoba

Forumguru
Ik heb het anders gedaan: onder de zitting van de achterbank (achter opstaande tapijtrand) naar het midden, en vandaar onder de tunnel door. Daarvoor moet je wel het complete kunststofdeel tussen de voorstoelen loshalen, en kun je uiteindelijk onder de middenconsole omhoog. Voordeel is dat je voor dit deel van het traject de draden voor links en rechts tegelijk kan trekken.

Let wel op bij lage temperaturen (en oude kunststof) is het breukrisico vrij hoog. Als de kunststofdelen zo'n 15 graden zijn, is het risico op breken veel kleiner.

JanV

Actief lid
Gezien het vandaag mooi weer was, gelijk de kabels maar getrokken. Dat is goed gelukt overigens, via de zijkanten en dan netjes onder het tapijt wegwerken achter de pedalen langs naar boven.

Weet iemand welke maat speakers er achterin een Fabia I - naast de hoedenplank, in die kunststof uitsparing passen?

Cordoba

Forumguru
Het zijn ovale speakers, je moet bij de maten wel goed opletten of dit de maat is van de conus of de maat waarop de 4 schroefjes zitten, waarmee ie vast zit: dat wordt door elkaar gebruikt, en de kans dat je met de verkeerde maat speakers thuis komt is redelijk groot. Ik dacht dat de maat 4"x6" was, maar weet niet meer of dat nu de maat voor de conus of voor de bevestigingsgaten is (gewoon even zo'n zijstuk loshalen en opmeten waar de bevestigingspunten zitten in dat kunststof stuk).

EdK

Forumguru
Heb ze toendertijd ook ingebouwd en meen van Pioneer die ze in zijn assortiment heeft.
Verwacht er alleen niet teveel van mbt verbetering van je geluid....

Cordoba

Forumguru
@EdK ten opzichte van geen boxen achter is het echt een hele forse verbetering. (Zelf ook de bedrading getrokken en achterspeakers gemonteerd, waar eerst alleen ruimte voor was gereserveerd.)

EdK

Forumguru
@EdK ten opzichte van geen boxen achter is het echt een hele forse verbetering. (Zelf ook de bedrading getrokken en achterspeakers gemonteerd, waar eerst alleen ruimte voor was gereserveerd.)
Daar ik ook Fab 1 station heb gereden en ook geen achter speakers toendertijd had en het gehele geluid zeer belabberd vond!
Heb ik toendertijd de speakers in de voordeuren varvangen voor Pioneer en ook speakers voor achter ( ovaaltjes ) van pioneer gekocht.
Was toendertijd al erg weinig te verkrijgen (merken ) die die achter speakers verkochten>
En ook die bekabeling naar achter moeten leggen wat ik als een leuk klusje ervaarde.
En ja het was een verbetering die 2 extra speakers maar om nu te zeggen dat het een wereldse verbetering was... neuh niet echt...
Achteraf denk ik dat een stel tweeters en een basbox in de kofferruimte een veel betere oplossing had geweest....

Maar goed het kan ook een persoonlijke mening zijn en wat je verwachtingen zijn......
Zoveel mensen zoveel meningen zullen we maar zeggen....:pieker::D

JanV

Actief lid
Dank voor jullie reacties. Heb boxjes van pioneer besteld, en hoop uiteraard dat ze gaan passen. Als je alleen in die auto rijdt heb je er weinig erg in dat er maar twee speakers zijn, maar als je met een paar man naar Italie rijdt en grote stukken achterin zit, mis je wel een deel van de belevenis. Dat wordt hopelijk deze zomer anders :)

Zal jullie nog wel even laten weten als ik het e.e.a. gemonteerd (en uitgetest) heb.

JanV

Actief lid
De speakers zijn binnen en passen. Voor dit type Fabia bleken het toch ronde speakers te zijn, 10cm (en daarmee bedoel ik dan echt de maat van het geheel).

Nu het aansluiten nog, later deze week ga ik even uitzoeken hoe ik dat moet doen.

Bas Jansen

Senior Member
Let wel op als er nog een woofer bij gaat komen dat je de power daarvoor aan de andere kant van de auto naar achter toe gaat leggen.
Power en speakerkabel aan één kant van de auto zorgt voor een hele vervelende "zoem" (aardlus) in de speakers.
Zelf deed ik altijd de power aan de bestuurderskant en de speakerkabel aan de bijrijderskant.

In de combi heb ik nu alleen een setje ovaaltjes achter erbij geplaatst.
Geen behoefte meer aan een sub.
Door goed de boel af te stellen is ook een bescheiden geluid te produceren.
Kan dochterlief van 2 ook nog gewoon achterin zonder telkens een rugmassage te krijgen

JanV

Actief lid
Heb uiteindelijk via elke kant 1 set kabels getrokken. Aangesloten en wel inmiddels.
Voor mensen die nog twijfelen: het is zeker de moeite waard om achter speakers te monteren. Voller geluid, en vooral ook fijn als je zelf eens achterin zit op reis.

milanseegers

Forumguru
@JanV leuk dat je ons laat weten dat het is gelukt. Heb je toevallig ook foto's van de klus? Ben zelf ook van plan om deze klus uit te voeren!

Cordoba

Forumguru
De speakers zijn binnen en passen. Voor dit type Fabia bleken het toch ronde speakers te zijn, 10cm (en daarmee bedoel ik dan echt de maat van het geheel).

Nu het aansluiten nog, later deze week ga ik even uitzoeken hoe ik dat moet doen.

Heb je dan een sedan of hatchback, dat je ronde speakers moest hebben?

Voor het bijprikken van de speakers achter in de radio, kun je het beste de stekkertjes erbij zetten in de ISO-connector. Die zijn lastig te vinden, maar Rick Donkers heeft ze, en kun je ook via de webshop bestellen.

JanV

Actief lid
#Milan Seegers: ik heb geen foto's gemaakt maar kan dit best alsnog doen, met daarbij dan een uitleg wat je allemaal wel en niet moet doen ;). Wordt dan wel na mijn vakantie - dus ergens in juli pas.

#Cordoba: hatchback (1.4 ambiente 2005).
Ben het met je eens dat je die aansluiting het beste via de ISO stekker kunt doen. Ik heb de stekkertjes die voorgeschreven stonden besteld bij Rick Donkers maar deze leken toch niet echt goed te passen. Wellicht toch de verkeerde. Ik had geen zin/tijd om langer te wachten, dus heb de kabeltjes omgeleid en direct op elkaar aangesloten met nette geisoleerde stekkertjes ertussen.

Canon-Eye

Forumguru
@JanV : kan het zijn dat je toetsenbord niet goed staat ingesteld, waardoor er een # verschijnt als je een @ aanslaat?

Is soms op te lossen door een keertje <Shift>+<Ctrl> in te drukken.

Bovenaan Onderaan