Beige of zwart leder interieur

gftbak

Nieuw lid
Hallo,

Ik sta op het punt mijn wagen te bestellen.
Het gaat een race blue octavia combi style worden in g-tec dsg uitvoering.

De enige twijfel die ik nog heb is het kleur van het lederen interieur.

Ik zie graag het beige (op foto althans want ik zag het nog nooit in het echt)
Het ziet er in mijn ogen iets specialer en meer premium uit dan het zwart.
Enkel het donkere stuur staat een beetje raar.

Het zwart is zeker niet mis maar ziet er tegenover het beige eerder saai uit.

Op termijn (zeker met de kleine bengels) vrees ik echter dat het beige snel sporen van gebruik gaat tonen.
Jeanskleur op de zetels en zwarte strepen van schoenen en dergelijk aan de onderkant van de portieren enzo.

Ik vind het beige mooier maar zal waarschijnlijk het zwarte te nemen omwille van de vernoemde redenen.

Heeft iemand ervaring met het beige lederen interieur op langere termijn?

Cees33

Forumguru
Ja, het eerste jaar ben je heel blij met beige, daarna had je gewenst dat je zwart had genomen. Vol leer in beige zal wel wat langer mooi blijven dan alcantara vermoed ik. Ik vind beige ook chiquer, wel afhankelijk van de autokleur.

tha a

Senior Member
lekker voor zwart gaan. Beige is (zeker met kinderen) niet schoon te houden. Je gaat zeker een blauwe waas krijgen van spijkerbroeken...

gftbak

Nieuw lid
Antwoorden die ik al verwacht :)

Had net nog even een duwtje in de rug nodig om toch mijn verstand te volgen...
-> zwart dus :jaja:

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Hallo @gftbak. Ik rij al sedert 1995 met beige lederen interieur (Volvo, Audi, BMW en nu Skoda)
Daarbij zijn 3 kinderen grootgebracht.
Ik kan je verzekeren: met een minimum aan onderhoud is dat beige goed schoon te houden. Even een doekje met aangepast productje bij elke wasbeurt of interieurbeurt en die zetels blijven er kraaknet uitzien, ook na 150.000km en 4 jaar. Nu bij mijn Skoda Octavia, na 3 jaar en 40.000km geen spoor te zien, niet van jeans en niets anders.
Ik denk dat zwarte zetels in feite ook dezelfde reiniging zouden kunnen verdragen, maar dat is een ander probleem.
Het grote voordeel: het interieur is zo veel lichter, veel minder somber en dat reflecteert zich op je gemoed.
Succes met de keuze en plezier met de nieuwe Skoda

eriktv

Forumguru
Neem in je afweging ook even mee of de auto regelmatig in de volle zon zal staan en of je een panoramadak hebt. Mijn auto staat thuis gelukkig altijd binnen, maar soms ontkom ik er niet aan. En geloof me, je wilt als de auto een tijdje in de zon heeft gestaan niet met je korte broek op mijn bruine lederen stoelen zitten ;).

2x per jaar leer goed reinigen en beschermen zal een hoop schelen. En koop dan alsjeblieft niet flesjes van e2 bij de Action ofzo, maar neem daar goed spul voor. Voor e20 ben je klaar en die flesjes gaan jaren mee. Er is genoeg te krijgen, ik gebruik bijvoorbeeld cleaner en verzorging van Autoglym.

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@eriktv
Terechte opmerking dat pano-dak een element is in de overweging.
Bruine lederen stoelen worden dus blijkbaar bijzonder warm als de auto in de blakende zon heeft gestaan. Dat moet ik onthouden (voor de volgende). Zwart leder zou dus nog erger moeten zijn? Mijn beige lederen stoelen worden ook wel redelijk warm als de zon schijnt (staat altijd buiten en zonder schaduw), maar ik heb het niet als bijzonder storden ervaen, omdat de hele auto dan ook echt heet is.

Je hebt ook absoluut gelijk dat het nuttig is om een redelijk goed product te kopen. Wat niet betekent dat je de prijs moet betalen die een BMW-concessionaris voor zijn BMW-Leder-Pflege potteke vraagt. IK heb zo iets van HG of een ander degelijk merk, dat we trouwens ook gebruiken voor de lederen salonzetels.

fanSkoda-VW

Forumguru
Ik kies voor beige.
Onderhoud maakt niets uit, leer blijft leer.
Zwart is zooooooooooo standaard, ga voor individueel!
En opwarming door de buitentemperatuur zal weinig uitmaken, als dat zo is zal zwart nóg warmer zijn.
En een zwart stuur staat zeker ook bij beige. Alleen al omdat je voor je uit kijkt en dus minder het beige naast je ziet.
Mijn vorige Fabia was van binnen Saharabeige, een mooie combinatie.

Grtzz & sterkte

gftbak

Nieuw lid
De meningen zijn duidelijk uiteenlopend...
Ik ga er nog even over nadenken en de plussen en minnen nog eens tegen elkaar zetten. (Nog een weekendje over slapen)

Wat het panorama-dak betreft is het niet verkrijgbaar in combinatie met de afneembare trekhaak. (Althans niet op de g-tec)
Dat vind ik niet echt een probleem. Dit stond niet echt op mijn verlanglijstje.

Alvast bedankt voor de verschillende "Point of views"

widojo

Actief lid
Ook hier beige interieur, stoffen weliswaar, en nog steeds heel blij mee. Ziet er na 3 jaar nog mooi uit en geeft ook optisch meer ruimte. Wat wel "simply clever" is, is dat het tapijt zwart is. Dat is bij andere merken dan vaak ook beige en juist dat ziet er na verloop van tijd vies uit.

Beige leer bij busness grey lak. Mooi.
Als je er af en toe een lapje overheen haalt blijf het netjes. Heb de auto een 1/2 jaar in bezit. Twijfelde in het begin ook, maar beige staat veel frisser en het valt me alleszins mee qua vlekkerigheid e.d.

sg1987

Lid
goei keus imo.
Ik heb ook 2 jonge kinderen en ben maar wat blij met het zwart.
Ook altijd die voeten teugen de leuningen enzo.
En ik ken mezelf naar onderhoud. Ik laat dat soms wat lang liggen dus beige was echt geen optie voor mij.

Cees33

Forumguru
Prima keuze. Ik vind het jammer dat je bij Skoda geen zwarte hemel kan bestellen. Dat is super chique vind ik.

super blij dat m n Octi beige zetels heeft , straalt meer ' luxe ' uit . Mijn vorige wagen een Touareg had ook beige zetels en heb hem 10 jaar gehad ... met kleine kinderen maar mits een min aan onderhoud heel netjes kunne houden .

Bijlagen

• fullsizeoutput_6aeb.jpeg
    fullsizeoutput_6aeb.jpeg
    233,8 KB · Weergaven: 57

ElScorpione

Forumguru
Ik vind beige leder absoluut niet premium ogen en een auto met zo’n interieur laat ik zeker links liggen. En al helemaal niet mooi met zo’n afzichtelijk deels beige dashboard. Zwart vind ik fraaier. Wat ik dan wel weer mooi vind, is een cognac kleurig lederen interieur. Een Race Blue Octavia zou ik 100% met zwart leder nemen. Gelukkig verschillen de smaken. Anders zou het maar een saaie boel worden.

Jessedew

Senior Member
Ik heb beige, (stof) heel erg mooi. Het dashboard is ook beige.
Had hiervoor een Audi A3 met zwarte hemelbekleding en sportinterieur, ook erg fraai.

De bestuurdersstoel is wel wat smoezelig (maak ik af en toe schoon)
Op de achterbank ligt een kleed, ivm de kids en achter de stoelen heb ik een plastic beschermhoes (ivm de voeten die de kleintjes er anders tegen zetten (was bij de Audi kunsttof en leer) maar ook al had ik zwarte stof, zie je ook voeten.

Ik vind beige dus een erg mooie uitstraling hebben en het is na 5 jaar nog zeer toonbaar.
Zwart in de Octavia wordt hij erg gewoontjes, maar ieder zo zijn eigen smaak.

Bovenaan Onderaan