Benzine (diesel) slang.

Vlaar032

Senior Member
Bijzonder toeval in het weekend. Ik heb een powerbox ingebouwd in mijn F2 combi 1,4 tdi. Toen ik daarvoor de afdekking van de motor had afgetrokken, en ik even aan het pielen was met de draadjes van de hogedrukleiding zag ik het volgende, wat met kap er op niet opvalt...
Het korte benzine toevoer slangetje wat aan de door de nokken as aangedreven brandstof opvoerpomp zit was peureus en duidelijk nat. En bij aanraking zat er diesel op.
Het zit vlak onder de afdekking dus echt slecht traceerbaar.

Tip dus voor de 1,4 tdi-ers van >=5 jaar en een respectable kilometerstand...Oliepeilstok even eruit, deksels er af en kijk het slangetje even na, of laat het even nakijken. Ik laat het in elk geval maar morgen vervangen. Als je voor de auto staat zit het rechts bovenaan het motorblok het kan eigenlijk bijna niet missen.
 

Vlaar032

Senior Member
@Corné ik weet inderdaad niet precies wat de gevolgen zijn van een powerbox. De één zegt "desastreus" en de ander zegt dat het niet veel uitmaakt. Ik zie bij jou chiptuning staan op de Superb, is dat beter?
 

CDK

Forumguru
@Vlaar032, met OBD/chiptuning haal je de beste resultaten en een goede tuner blijft binnen de veilige marges. Een goede powerbox / externe ECU geïnstalleerd en afgesteld door een goede tuner is ook prima, al zijn de te behalen resultaten vaak net iets minder als bij chiptuning, maar zomaar een powerbox monteren zonder verdere afstelling en zonder logs te maken met VCDS kan killing zijn voor je motor/turbo, het principe is namelijk het foppen en manipuleren van je ECU / motormanagementcomputer...... Ik zou hier heel erg voorzichtig mee zijn als ik jou was!
 

CDK

Forumguru
@Vlaar032, @Joske organiseert een meeting bij VAG Techniek, daar kan je ook OBD chiptuning en powerboxen krijgen tegen gereduceerd tarief, dan weet je wel dat het goed zit, dat is namelijk een expert op diesel gebied, voornamelijk de TDI motoren van VAG, vandaar de naam....
 

VWim

Forumguru
In de tijd van de VP motoren (90 en 110 pk 1.9TDI) was een powerbox een prul. Dat ding past namelijk ook de veilige waarde aan wanneer de auto in noodloop komt. Het enige alternatief voor een standaard motor was chiptuning. De rest was allemaal waardeloos!

Ik hoor daar tegenwoordig weinig meer over, sinds de gerenommeerde namen die dingen aanbieden is het allemaal rozengeur in maneschijn....
 

laagvlieger

Forumguru
1.4 TDI moet je laten chippen. Standaard zijn die dingen al vlot, maar ik ken iemand die hem heeft laten chippen en ik moet je zeggen: beste driecilinder actie dat ik ook meegemaakt heb :jaja: (110 pk en 245 Nm)
 

Noord26

Forumguru
@laagvlieger:

Beste driecilinder actie wat ik mee gemaakt heb rijdt ik momenteel zelf (zie onderschrift). Denk dat je een 1.4Tdi en actie dan in een totaal ander perspectief zet.
 

Joske

Forumguru
Bij
Het korte benzine toevoer slangetje wat aan de door de nokken as aangedreven brandstof opvoerpomp zit was peureus en duidelijk nat. En bij aanraking zat er diesel op.
Het zit vlak onder de afdekking dus echt slecht traceerbaar.

is het nu diesel of benzine? :D


bedankt voor de info btw ;)



betreft de powerbox... kom gerust langs op 6 september te Nuenen en laat je verrassen voor een mooie korting-chip-tuning door de mensen van VAG Techniek! ;)
 
Bovenaan Onderaan