Benzine getankt in dieselauto

mullersuperb

Nieuw lid
Beste forumleden,

Vandaag voor de eerste keer in mijn autorijdend leven (40 jaar) foutieve brandstof getankt, te weten benzine in mijn diesel.
SKODA Superb 19 TDI uit 2002. Nietsvermoedend vertrokken, maar na 500 m. was het einde oefening....
Afgeslagen en niet meer aan de praat te krijgen. Er is geen ANWB bij geweest. Auto is op "ambulance" naar garage gebracht (geen dealer).
Na contact met Skoda-dealer kijken zowel garage als dealer zeer bedenkelijk.

Maar op internet lees ik ook verhalen dat het allemaal niet zo'n vaart loopt.

Is er iemand die net zo dom is geweest als ik en zijn wedervaren kan vertellen.

Alvast met dank.

Han Muller
 

mmarechal

Actief lid
Het is mij al jaren geleden één keer gebeurt, benzine getankt ipv diesel. Ik merkte het echter direct bij het betalen toen omdat het bedrag aanzienlijk hoger was dan ik gewens was. Dit was bij een benzine station met die 'oude' pompen, waar ook een garage bij zat. Auto is toen naar binnen geduwd en de tank was leeggepompt. Ben er dus niet mee gaan rijden toen. Wel dacht ik mij te herinneren dat benzine tanken in een diesel minder kwaad kan dan diesel in een benzine. Overigens was dit toen een 1.9 diesel van citroen (zonder turbo), de huidige diesels zijn wellicht wat gevoeliger.
 

EdK

Forumguru
Ach joh je zal echt niet de eerste wezen hoor, is mij ook al eens overkomen met een bedrijfswagen.
En toen hoorde ik al dat ik niet de eerste was, en het komt veel vaker voor dan menig mens denkt !
 

mullersuperb

Nieuw lid
Beste Chatslet (what's in a name).

Ik schat nog zo'n 6 liter diesel, bijgetankt met 25 liter benzine.

Groet,

Han Muller
 

Cordoba

Forumguru
Vroeger bij mijn oude dieseltje (Golf I) stond zelfs in het instructieboekje dat in geval van strenge vorst er een aantal liters benzine aan de tank toegevoegd moest worden om bevriezen te voorkomen.

Als er bijna alleen benzine in de tank zit, is het waarschijnlijk een kwestie van de tank leegpompen en de brandstoffilters verwisselen. En natuurlijk de brandstofleiding even spoelen met diesel, dan valt het waarschijnlijk allemaal wel mee. Overigens met mijn dieseltje destijds, bijna super in de tank gekregen van een nieuwe pompbediende: ik kwam met redelijke snelheid aanrijden, om te tanken (pomp bij mijn eigen dealer), de pompbediende kwam direct naar buiten en vroeg 'volgooien met super?' Ik was blij, dat ie de super ook noemde, nu kon ik 'm nog stoppen, al had ie het verkeerde tankpistool al in de hand. De pompbediende zag mijn 50 pk dieseltje aan voor een GTI :uitlachen:
 

Chatslet

Forumguru
Het is absoluut waar dat een dieselmotor beter verkeerde brandstof kan hebben als een benzine motor. Vroegah werd er in de winter zelfs een paar liter bezine bijgetanks om de diesel dunner te maken en koud starten makkelijker te maken. Tegenwoordig is dat afgevangen door additieven in de diesel, en in de auto door het brandstoffilter te verwarmen en voor te gloeien. Een dieselmotor kan dus op zich wel wat bezine hebben. Wat wel belangrijk is, is dat de brandstofpomp voor de smering afhankelijk is van diesel en dat is vaak het onderdeel dat kapot kan gaan. Nu is 500 meter op zich niet zo een enorme afstand maar de verhouding bezine diesel is in dit geval wel een beetje op het randje. Het meest waarschijnlijke is dat de motor gewoon is afgeslagen omdat het motormanagement gewoon niet met benzine overweg kon. Het kan ook dat de brandstofpomp door gebrek aan smering beschadigd is hoewel dat dan voor 500 meter wel snel zal zijn.
 

Chatslet

Forumguru
@Cordoba: Filters wisselen hoeft nog geen eens. Doorspoelen kan maar als je de tank gewoon leeg haalt en vult met diesel dan is na een paar startpogingen binnen no time alle benzine uit de leidingen. De benzine verbrand dan deels mee in de cylinders met de diesel maar het overgrote deel gaat via de retourleidingen gewoon terug te tank in om zich met de diesel te mengen. Het deel benzine in de diesel is dan zo klein dat het geen gevaar meer op levert, kan ie makkelijk hebben en als je het toch riskant vind dan doe je de komende maand gewoon na iedere rit weer vol tanken met diesel waardoor het benzine deel steeds kleiner wordt.
Ik rij nu in afwachting op mijn Fabia GL een oude gare Ford Mondeo 1.8 TD en daar gaat 40 liter slaolie in, 10 liter benzine en 10 liter diesel. Is iets langer starten, stinkt naar frituur en roet als een gek maar rijden doet ie zeker. Luistert dus allemaal minder nauw dan het lijkt.
 

Cordoba

Forumguru
Leiding spoelen is vooral bedoeld, om te voorkomen dat er bijna pure benzine het blok in gaat. Het beetje benzine in de leiding van tank naar motorblok stelt qua volume niet zoveel voor ten opzicht van de tank. Het probleem is alleen dat de brandstof in de leiding eigenlijk geen kans krijgt om met de diesel te mengen.
 

Chatslet

Forumguru
Klopt, maar die hoeveelheid is minimaal. Van de brandstof die naar de injectoren gepompt wordt gaat maar zo'n 10% tot 15% daadwerkelijk het blok in, de rest gaat via de retourleidingen terug te tank in. Dat is zo gedaan om de leidingen op druk te houden om zo de hoeveelheid lucht in de leidingen te beperken want daar houden dieselmotoren niet van en om als er dan wel lucht in via de retourleiding naar de tank te ontluchten. Daarom is na een paar startpogingen alle bezine in de leidingen al vervangen voor diesel en het beetje bezine wat dan toch in het blok zit verbrand bij het aanslaan gewoon met de diesel mee en heb je even wat meer rook dan normaal. Kan zo'n blok makkelijk hebben. Kijk maar eens op ppo.nu wat mensen allemaal met de diesel mengen. Alles van wasbenzine tot aceton omdat ze zo makkelijker starten als ze gebruikt frituurvet of slaolie bij tanken. Als je trouwens echt bang bent voor de smering van je pomp en injectoren kun je overwegen om bij de volgende tankbeurt 100 tot 150 ml 2-taktolie in je tank te gooien, veel garages passen dit toe bij hangende injectoren zodat ze nog even mee gaan.
 

SweetRevenge

Actief lid
Ik heb met mijn vorige auto, een toen nog nieuwe Volvo S80 D5 (<10000km op de teller), wel eens een hele tank benzine getankt. Vervolgens ook beginnen rijden tot het einde verhaal was. Hij heeft nog wat gesputterd, maar dan was het echt over. Op dat moment had ik nog geen idee wat er aan de hand was. Auto dan maar laten afslepen naar de Volvo dealer. Bleek dus verkeerde brandstof te zijn.
Met een € 400 was de zaak weer opgelost. Ze hebben toen filters vervangen, leidingen doorgespoeld en nog wat details. Vermoedelijk was dat zelfs niet echt noodzakkelijk, maar de leasemaatschappij wilde het zo hebben. Ik heb er vervolgens nog ongeveer 100000km mee gereden zonder motorproblemen.
Het is dus zeker niet het einde van de wereld. Omgekeerd is het wel erger, maar dat kan zo snel niet gebeuren, een diesel tankpistool past namelijk niet in een vulopening van een bezine.
 

Canon-Eye

Forumguru
een paar liter bezine bijgetanks om de diesel dunner te maken en koud starten makkelijker te maken
Dit was niet om de diesel "dunner" te maken, maar om uitvlokking van paraffine-achtige bestanddelen te voorkomen - díé zouden namelijk de leidingen, filters en injectors verstoppen. Inplaats van benzine kon je ook een speciale toevoeging gebruiken: iets van 50 tot 100 cc op een tank (voor personenauto's). Zulk spul was in ruime mate voorradig in de werkplaats van mijn werkgever, een groot transportbedrijf.

Tegenwoordig wordt zoiets inderdaad seizoensafhankelijk toegevoegd door de leverancier - althans, in de beschaafde wereld. Mocht je in de winter naar sommige Oosteuropese landen afreizen, dan weet ik niet zeker of er daar ook "winterdiesel" uit de pomp komt...
 

jalex_h

Forumguru
Het is mij ook een keer overkomen. Na overleg met de garage is, na het aanhoren van de hoeveelheid benzine (40 l op een tank van 55 l), de wegenwacht gebeld. Deze heeft bij de pomp vlak voor het brandstoffilter alle brandstof eruit gepompt. Volgens de wegenwachter kunnen moderne diesels niet meer tegen benzine, met name kans dat de injectoren dit niet overleven was volgens hem aanzienlijk.
 

berzan

Nieuw lid
Mij is het recent ook overkomen. Heb er zo'n 5 kilometer mee gereden en toen begon hij te horten en te stoten. Schrok me rot ! Uiteindelijk de ANWB gebeld , verplicht lid worden , leeg laten pompen etc.etc. Geintje kost dan toch ruim 300 euro , inclusief een tank benzine die je dan weg moet gooien.
Maar .... gelukkig deed hij het weer. Ik heb een nieuwe 1.6 diesel met een (kwetsbare) hogedruk pomp. Die krijgt zijn smering van de diesel maar benzine is zo schraal dat als je te lang doorrijd de pomp vervangen moet worden en dat is een dure grap. Ik begrijp dat jij een wat ouder model hebt , de oude TDI motoren zijn iets minder kwetsbaar en werken met minder hoge druk. Ik hoop dat je mazzel hebt.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb laatst een keer laten tanken door een mannetje bij de pomp. Het was nogal druk en hij gaf aan dat ik wel alvast kon gaan betalen. Achteraf vond ik het bedrag al wat laag, maar ja leaserijder dus pasje er door en klaar. Bleek later dat ie er diesel in had gegooid in plaats van benzine... CRAP! Het tuutje van de dieselslang is ook nog iets groter dan die van de benzine dus je moet nog een partij klooien ook om dat voor elkaar te krijgen, maar goed het was m schijnbaar gelukt..

Ik had uiteraard niets door en ben de snelweg weer op gereden. Na een paar km begon ie ook te sputteren en te roken dus meteen aan de kant gezet. Skoda mobiliteitsgarantie gebeld en die sturen, jawel, de ANWB. Die was er binnen een half uurtje heeft alles leeg gehaald en toen weer wat benzine erin gedaan. Starten tot de diesel eruit was en hij liep weer goed. Wat voor mij wel als een verrassing kwam is dat het me helemaal niks kost, mobiliteitsgarantie van Skoda rules!
 

MarcoO2

Forumguru
Gewoon, bij de BP langs de A2, vlak voor Den Bosch (Tankstation De Lucht). Dikke kans dat je een mannetje hebt die je tank vol gooit en terwijl jij staat af te rekenen, ook nog even je ramen, koplampen en kentekens schoonmaakt. Tenzij je, zoals ik, van tevoren zegt dat dat niet hoeft/ mag.
 

CharlesTucker

Forumguru
Zulke mannetjes heb ik ook al jaaaaaren niet meer gezien in Nederland. De BP waar ik regelmatig tank is zelfs het betalen zelfbediening. In Oostenrijk zie ik de mannetjes nog wel regelmatig, bij de stations langs de snelweg, maar met de Skoda hoef ik daar niet meer te tanken :). In Hongarije bij m'n favoriete OMV hebben ze ze ook, maar die zijn over het algemeen niet zo heel actief.
 
Bovenaan Onderaan