Benzine getankt in plaats van diesel

CEV

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Zojuist heb ik een volle tank met benzine getankt in plaats van diesel. Hier heb ik maximaal 2 kilometer mee gereden. Nadat mijn auto een signaal gaf en de motor stil begon te vallen heb ik hem aan de kant gezet. Inmiddels is de auto meegenomen naar de garage om te kijken wat er aan gedaan kan worden. Op internet lees ik allerlei horrorverhalen. Kan iemand mij misschien een prognose geven over de te verwachte kosten?

Bedankt!

Bakkertje

Forumguru
Erg vervelend, het helpt wel als je erbij verteld wat voor een auto en motor je hebt.
Zelf heb ik het een keer gedaan bij een 1.9 TDI (een van de eerste met 90PK), die is toen leeg getankt en met veel moeite uiteindelijk weer gestart. Hoe het met de nieuwere Diesels zal gaan durf ik niet te zeggen..

bobby45

Actief lid
De ontsteking komt veeell te vroeg dus wil hij achteruit lopen, de motor maakt lawaai nagellen als en gek.

Ik denk ,schade valt wel mee 2 km is de leiding net leeg en begin hij met benzine en zal hij uit gaan en div foutcodes geven ,laat deze wissen.

The bone collector

Senior Member
Dat is moeilijk om te voorspellen. Met een oude diesel kon het weinig kwaad, met de pompverstuivers werd het gevaarlijk, en Common Rail motoren kunnen er verschrikkelijk slecht tegen.

In het slechtste geval kan het zijn dat je brandstofpomp, verstuivers en leidingen moeten vervangen worden (enkele duizenden euro schade). Met een beetje geluk is het met leegpompen opgelost. Maar dan kan ook je brandstofpomp schade opgelopen hebben die pas later aan het licht komt.

Ik vrees dat je moet afwachten, en hopen op het beste.

CEV

Nieuw lid
Erg vervelend, het helpt wel als je erbij verteld wat voor een auto en motor je hebt.
Zelf heb ik het een keer gedaan bij een 1.9 TDI (een van de eerste met 90PK), die is toen leeg getankt en met veel moeite uiteindelijk weer gestart. Hoe het met de nieuwere Diesels zal gaan durf ik niet te zeggen..

Ik heb een Skoda Octavia 1.6 TDI, 2 jaar oud met een Common Rail motor. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

turboturbo

Forumguru
Op internet lees ik allerlei horrorverhalen.
Ook hier zijn dergelijke verhalen wel te lezen, sommigen vallen ook weer mee. Hangt heel erg af van de omstandigheden, en wat er precies is gebeurd.

Ik hoop heel erg voor je dat het allemaal mee zal vallen! Succes!

The bone collector

Senior Member
Ik heb een Skoda Octavia 1.6 TDI, 2 jaar oud met een Common Rail motor. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Zie mijn vorige post dan. Afwachten wat de garage zegt dan, van hier kan niemand dat zeggen. Het enige wat er te zeggen valt is dat de kans er in zit dat zowel je brandstofpomp, hogedrukleidingen en verstuivers zullen moeten vervangen worden, als je een beetje pech hebt. Het is al eerder gebeurt bij deze motoren die een paar honderd meter op benzine rijden. Maar je kan ook geluk hebben en nooit een nadelig gevolg van merken.

Antera

Donateur
Oudjes kunnen er tegen maar moeten wel compleet schoon gemaakt worden. de nieuwere niet de onderdelen verliezen hun smering en daarmee draait alles kapot.

Wild Chocolate

Senior Member
Een collega van mij heeft datzelfde laatst met een Fabia Greenline van de zaak gedaan. Ik weet niet hoe lang hij ermee gereden heeft, maar de rekening was ruim boven de €3000,- begreep ik.

Ik help je hopen dat jij meer geluk hebt.

richard84

Nieuw lid
officieel moet je je filter, pomp, verstuivers, leidingen vervangen!

maar wat je moet doen,

tank leeg laten zuigen, brandstof filter vervangen, leiding van tank naar filter door blazen.
diesel tanken en met de testkast brandstof systeem ontluchten.

in de meeste gevallen komt het dan wel goed!

Bovenaan Onderaan