</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik denk 't nog te volgen! /forum/images/graemlins/wink.gif
Het mengsel komt in een FSI-motor dus tot stand in de cilinder. Het is geen diesel, dus er vindt geen zelfontbranding plaats, althans, dat is niet de bedoeling... Dus dan zitten de bougie en de klopsensor ook in de cilinder, toch?
[/ QUOTE ]
Ja, de bougie zit daar altijd. De klopsensor zit meen ik ergens in het blok.
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Daarnaast heb je die andere katalysator, die ervoor zorgt dat het mengsel armer wordt dan in een conventionele motor, waardoor je brandstof bespaart. Maar die katalysator kan zijn werk niet doen als je zwavelhoudende benzine tankt.
[/ QUOTE ]
Niet helemaal. Het laten ontbranden van het armmengsel komt tot stand door maatregelen als het laten wervelen van het armmengsel (swirl=in het horicontale vlak en tumble=in het verticale vlak) en speciale inspuittechnieken als directe injectie.
Die deNOx katalysator is er voor om de NOx uit de uitlaatgassen te halen omdat een armmengsel motor net zoals een dieselmotor (ook een luchtoverschot) met een hoge verbrandingstemperatuur meer NOx produceert.
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Zodat je als FSI-rijder bij het tanken van Euro 95 te maken hebt met twee dingen: het is zwavelhoudend, in tegenstelling tot Ultimate/Excellium/V-Power, en het heeft een te laag octaangetal.
Vanwege de zwavel misken je in feite het FSI-concept, met als gevolg een hoger verbruik. Vanwege het lage octaangetal loop je het risico op pingelen, maar daarvoor zit er dus een klopsensor. Wel neemt het rendement van de motor af.
[/ QUOTE ]
Zwavel in de brandstof geeft als het verbrand wordt SO2. Kennelijk lijkt SO2 op NOx voor die deNOx katalysator, want door dat SO2 raakt die deNOx van slag, raakt verstopt, zuivert de NOx er niet meer goed uit en zorgt voor een hoger verbruik... Daarom zwavelvrij tanken met een FSI.
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Kortom, hoger verbruik en minder vermogen, maar zijn er (toch ook nog) gevolgen voor de langere termijn?
[/ QUOTE ]
Het tegen de pingelgrens aanrijden en je katalysator overuren laten maken lijkt me niet ideaal voor de levensduur...