Benzineverbruik

Sinds vorige maand rijd ik in een Skoda Roomster 1.4 Style. Het benzineverbruik ligt op 1 op 11. Ik vind dit aan de hoge kant. Bij mijn vorige auto een Skoda Fabia Combi 1.4 lag het verbruik rond de 1 op 15.
Ik heb bij de Skoda Roomster bewust gekozen voor de 1.4 motor gezien het lage verbuik van de Skoda Fabia. Dit valt mij tegen.

Is dit verbruik normaal?

LenK

Forumguru
Sinds vorige maand rijd ik in een Skoda Roomster 1.4 Style. Het benzineverbruik ligt op 1 op 11. Ik vind dit aan de hoge kant. Bij mijn vorige auto een Skoda Fabia Combi 1.4 lag het verbruik rond de 1 op 15.
Ik heb bij de Skoda Roomster bewust gekozen voor de 1.4 motor gezien het lage verbuik van de Skoda Fabia. Dit valt mij tegen.

Is dit verbruik normaal?
Je Roomster is zwaarder en heeft een ongunstiger luchtweerstand dan de Fabia Combi.
Bovendien is ie misschien nog niet echt ingelopen.
Dus zal ie nog wel iets gunstiger gaan verbruiken maar niet de waarde van je Fabia Combi halen.

Mark

Banned
Ik rijd met de 1.4TDI 70pk.
Verbruik op de snelweg met een goede 120 op de telller, 5 à 6l/100km.
Koude moter en stadsritten, 6 à 7l/100km (als ik echt op het verbruik let zit ik net onder of boven de 6l/100km).
Persoonlijk vind ik dit netjes.

EdK

Forumguru
Weet niet wat je rijstijl is maar dit zal deels invloed hebben op het verbruik !

Mijn verbruik op dit moment met de roomster 1.4 benzine ligt op een verbruik van 7,3 liter op 100Km
Hier zit toch erg veel filerijden bij en als ik dan normaal kan doorrijden kom ik algemeen na een rit uit op 6,8 liter op de 100km
Dus maw is jouw verbruik op dit moment wel iets hoger dan normaal, en zou dit dan ook even aankijken en anders eens met de dealer gaan praten of de wagen wel goed is afgesteld !!

van_der_P

Senior Member
Inderdaad is dit verbruik aan de stevige kant. Buiten het feit dat er wellicht een technisch probleem is, wordt het verbruik voornamelijk bepaald door je rechter voet. Je rijstijl is het belangrijkste voor een guntig verbruik. Heb je een zogenaamde sportieve rijstijl, dan zal het verbruik anders zijn dan als je een defensieve rijstijl hebt. Anticiperen je voldoende. Daarbij komt ook nog dat de Roomster hoger, breder dan de Fabia is, ook al niet gunstig voor het verbruik. Rij je veel korte stukjes met een koude motor.
Onze Roomster gebruikt ongeveer 1 op 15 a 15,5.
Met de Fabia Combi 55 kw scoorde we zelfs 1 op 16 en als het warm was buiten ook wel 1 op 17
Daarbij moet ik opmerken dat het grootste deel van de route over 80 kilometerwegen ging.

Ik heb een rustige rijstijl. Ik schakel meestal zo tussen de 2.500 en 3.000 toeren naar een hogere versnelling. Misschien dat de auto zuiniger wordt als ik wat meer kilometers met de auto gereden heb. De auto heeft nu 1.800 km gereden.

van_der_P

Senior Member
Wellicht als de auto wat meer kilometers achter de wielen heeft dat het gunstiger wordt. Tegenwoordig hoeft er niet meer zoveel kilometers gereden te worden om alles op elkaar te laten inlopen. Maar je zult toch enkele 1000 kilometers moeten te rijden. En dan ben ik er van overtuigt dat het beter wordt.
Veel succes met deze fijne auto. ( mijn mening)

Boet

Actief lid
Met de diesel heeft het even geduurd voordat de verbruiksscijfers redelijk werden. Lees een goede maand ofwel 2000-2500 km. Ik startte met 1:16 en ben daarna langzamerhand richting de 1:18 gelopen. Nu, 35000 km en een chippie verder zit ik op 1:19 of beter.

Dit met een rustige rijstijl

Opmerking: door de hoge bouw heeft de Roomster een vrij progressief verlopend verbruik. Wind tegen merk je al snel. Flink gassen ook, uiteraard:)

MadDog2K

Actief lid
[Excuus voor in een Roomster topic posten :) .. af en toe vergeet ik welk subforum ik lees]

Wat is het diesel verbruik gemiddeld van de O2 Combi DSG rijders (en dan met name de 2.0 TDI met DPF)

Ik zit volgens de bc (no .2 dus) op 6,3L/100km gemiddeld.

Oftewel ..... binnenkort 2e tankbeurt ;)

Fabia

† In Memoriam
[Excuus voor in een Roomster topic posten :) .. af en toe vergeet ik welk subforum ik lees]

Wat is het diesel verbruik gemiddeld van de O2 Combi DSG rijders (en dan met name de 2.0 TDI met DPF)

Ik zit volgens de bc (no .2 dus) op 6,3L/100km gemiddeld.

Oftewel ..... binnenkort 2e tankbeurt ;)

Misschien kan de Moderator dit topic verhuizen. Anders wordt het een beetje een zooitje als we hier een O2 discussie gaan krijgen.

sador

Donateur
IK haal met mijn Roomster met de 1.6 motor op dit moment 1 op 13,5,het verbruik was eerst ook hoger.

kcj

Actief lid
Het verbruik van onze Roomster 1.6 16v bedraagt tussen de 6.9 en 7.1 liter benzine 95octaan per 100 km. Gereden op de snelweg, file op de snelweg en gewone weg met 1 of 2 personen.
Komt dus uit op de "mix" die in het instructieboekje staat. Vind ik netjes.
De boordcomputer rekent meestal 0.1 liter meer uit.

Abo

Lid
Mijn Roomster 1.6 gebruikte de eerste 500 km gemiddeld 1 op 13,2.
Dit betreft een combinatie van korte stukjes en snelwegritten met cruise control. Als de auto wat meer kilometers heeft gemaakt verwacht ik dat het verbruik zelfs nog ietsje lager wordt. Ik heb mijn Roomster vanaf 1-11-2007.

Mirosa

Nieuw lid
Inmiddels heb ik er 99.000 km opzitten met een Roomster TDI 105 Pk.(Nog niet getuned!)
Ik heb me de afgelopen 2 jaar een Ultra Nieuwe Rijstijl aangeleerd;). Op de snelweg voor mijn woonwerk verkeer (65 km heen en 65 km terug) niet harder dan 100 km/uur. Alleen bij inhalen naar 110, soms 120 km/u. Cruisecontrol zo snel aan als het kan. Snel gas los laten etc. en rustig een stukkie 90-95 km per uur achter de vrachtwagen blijven hangen als het toch druk is. De laatste 10.000 km had ik een gemiddeld verbruik van 5,1-5,2 Liter/100 km.
De boordcomputer is net reset en ik zit nu al tijden op 4,8 liter/100 km.
Laatst had ik een ritje (65 km) en ik eindige op 4,1 L/100km ! Bijna 1:25 !
Ik heb de indruk dat het zuiniger rijden ook te maken heeft met de meer zomerse temperaturen. grt Mirosa

van_der_P

Senior Member
Die zomerse temperaturen spelen zeker een rol. En dan maakt het ook nog verschil of de airco aanstaat of niet.

kcj

Actief lid
Volgens de boordcomputer heeft onze 1.6 (benzine 16v) nu een verbruik van 6.5 liter per 100 km (sinds laatste tankbeurt).
Wel rustig gereden :2133:: 120 op de snelweg en 80 op provinciale wegen, telkens zoveel mogelijk op cruise-control.

Koen

Mark

Banned
Inmiddels heb ik er 99.000 km opzitten met een Roomster TDI 105 Pk.(Nog niet getuned!)
Ik heb me de afgelopen 2 jaar een Ultra Nieuwe Rijstijl aangeleerd;). Op de snelweg voor mijn woonwerk verkeer (65 km heen en 65 km terug) niet harder dan 100 km/uur. Alleen bij inhalen naar 110, soms 120 km/u. Cruisecontrol zo snel aan als het kan. Snel gas los laten etc. en rustig een stukkie 90-95 km per uur achter de vrachtwagen blijven hangen als het toch druk is. De laatste 10.000 km had ik een gemiddeld verbruik van 5,1-5,2 Liter/100 km.
De boordcomputer is net reset en ik zit nu al tijden op 4,8 liter/100 km.
Laatst had ik een ritje (65 km) en ik eindige op 4,1 L/100km ! Bijna 1:25 !
Ik heb de indruk dat het zuiniger rijden ook te maken heeft met de meer zomerse temperaturen. grt Mirosa

Het eco-rijden doet veel, het verbruik van mijn dienstwagen (opel-combo lichte vracht) is 2,5 liter/100km gezakt sinds ik dit toepas. Gemiddeld verbruik is nu 5l/100km, dit is hoofdzakelijk stad en file verkeer, en nee ik rijd niet als een ouwe heer (heb ik geen tijd voor).

LenK

Forumguru
Die zomerse temperaturen spelen zeker een rol. En dan maakt het ook nog verschil of de airco aanstaat of niet.

Scheelt inderdaad flink. Ik rij nu gemiddeld bijna 1,5km/ltr verder dan in het koude seizoen (zo'n 10% verschil).

Airco aan/uit invloed is moeilijk te meten, maar je gaat natuurlijk niet zitten zweten om brandstof uit te sparen :biggthumpdown:

EdK

Forumguru
invloed van airco is bij mij echt wel duidelijk merkbaar, zeker 0,5 liter extra op 100 km

Toevallig gister eens in de gaten gehouden met die 35 + temperaturen.
En ik zat per 100Km gemiddeld op een 1/2 tot hele liter extra van die dure eurie 95 volgens het maxidot display

Bovenaan Onderaan