Beroerd lopen bij koude start 1.6MPI benzine

Jazz.

Lid
Mijn Octavia bevalt alweer een paar maanden op een vreemde klacht na.

Zo nu en dan bij voornamelijk koud weer (of koud en vochtig) slaat de auto aan en loopt op 3 cilinders. Een beetje gas met starten en hij loopt soms iets beter. Zodra ik aan het einde van de straat ben loopt de auto eigenlijk weer goed. Bij een warme motor nergens last van. Ook zijn er geen foutmeldingen te vinden.
Overigens de ene keer met een flinke stook rook en soms helemaal niks. Elke keer als ik er mee naar de garage wil gaan, is er niks aan de hand. Meestal loopt hij rond de 700-800 toeren stationair andere dagen 1000.

Bougies en kabels zijn volgens de historie nog geen jaar oud, gaskleppenhuis moet ik nog laten reinigen bij de aankomende beurt.

Enig idee waar ik het in moet gaan zoeken? Er wordt dagelijks mee gereden, maar niet echt heel veel km's (10-15) Anders wordt het een paar nachtjes slapen bij de garage met deze vrieskou.
 

Highway

Forumguru
Ruikt de auto bij dit gedrag ook naar benzine (ruik je dit bij de uitlaat)? Dan mogelijk een slechte ontbranding (geen vonk of benzine).

Om dit te checken zou ik de auto starten. Nog voordat dit probleem weg is (dus starten - probleem doet zich voor, direct weer uit zetten) en dan de bougies eruit draaien. Eens kijken of deze nat zijn of dat je benzine ruikt. Nat - mogelijk probleem met vonk (of teveel benzine).

Zoals ik het lees, zouden de bougies en kabels niet al te oud mogen zijn. Verdelerkap ook vervangen (indien aanwezig op deze motor)?. Indien wel aanwezig, even deze schoon maken en kijken of die goed afsluit en niet stuk is.

Een manier om voor overslaande vonk / defect in bougiekabels te zoeken is om de auto in het donker te starten en met een plantenspuit water op de kabels spuiten. Hoor of zie je een vonk overslaan is er een kabel stuk. Water helpt nl. met de geleiding.

Als dit alles in orden is, bougies vervangen (zijn niet zo duur).

Mogelijk zit er een injector wat verstopt, een flesje injector reiniger kan hier mogelijk iets verbetering in brengen. Mogelijk is dat er een injector lek ik, waardoor je bougie bij starten nat wordt.

Het kan veel zijn, bovenstaande zijn de snelle checks die ik als eerste zou uitvoeren.
 

Joske

Forumguru
Of een kapotte temperatuursensor (lees: eentje dat misschien wel aanduidt maar de verkeerde waarde geeft) waardoor de auto verkeerdelijk corrigeert bij het starten van de auto? Mij lijkt het een te rijk mengsel maar dat moet toch meetbaar zijn.
 

Spierings

Forumguru
Een slechte temperatuur sensor kan zeker dit soort problemen geven, meestal i.c.m. een flinke zwarte walm uit de uitlaat als je een keer goed gas geeft (in zijn neutraal)..

Dit is echter met de tester moeilijk te constateren (of je moet er zelf een hebben) omdat het probleem sporadisch even aanwezig is en deze verdwenen is als je bij de garage bent...

Bij mijn broer zijn Ibiza hetzelfde verhaal, sporadisch zeer slecht starten... Heb er een hele week probleemloos mee gereden, op een gegeven moment was het probleem aanwezig. Meetwaarden gelezen en bleek de temperatuur sensor -40 aan te geven waardoor deze extra benzine in bleef spuiten..
 

wouter-1303

Senior Member
Klinkt mij bekend in de oren. Bij vochtig/regenachtig weer stotterde bij mij de auto ook. Ook een 1.6mpi benzine.
In het donker eens gekeken naar vonkjes? Bij mij zat namelijk een heel klein scheurtje in de bobine, waardoor er een vonk buiten de behuizing doorsloeg met vochtig weer.
Motor warm en vocht weg en het probleem was ook weg.
Daarna maar snel de bobine vervangen, want een stotterende auto is voor mij een ergernis :banghead::D
 

Jazz.

Lid
Bij mijn broer zijn Ibiza hetzelfde verhaal, sporadisch zeer slecht starten... Heb er een hele week probleemloos mee gereden, op een gegeven moment was het probleem aanwezig. Meetwaarden gelezen en bleek de temperatuur sensor -40 aan te geven waardoor deze extra benzine in bleef spuiten..

Daar zit misschien nog wel wat in. De sensor is in het begin van de problemen wel eens via de com. bekeken maar gaf geen vreemde waardes. Misschien is ie nu echt overleden, aangezien het probleem toch wel vrij regelmatig om de hoek komt kijken met deze lage temperaturen. Zal bij aankomend garagebezoek daar nog even om vragen.

Bobine en kabels kan ik natuurlijk wel eerst even zelf checken van het weekend.

Bedankt in ieder geval.
 

Jazz.

Lid
Hij heeft de afgelopen dagen bij de garage doorgebracht voor onderzoek. Niks vreemds kunnen vinden en alle waardes waren goed. Kabels etc. ook. Enkel het gaskleppenhuis was zeer vervuild, deze is gereinigd. Ook is de auto opnieuw ingeleerd, maar vanochtend bij -5 liep hij de eerste paar minuten alsnog beroerd.

Nu voor de zekerheid laat ik de temperatuursensor vervangen. De waardes zijn goed, maar wellicht bij vorst raakt hij in de war.
 
Bovenaan Onderaan