Beschadigde band, wat nu?

Constant

Erelid
Argh, ik zie vandaag dat één van mijn voorbanden is beschadigd! Hoe kan dat nou? En wat zijn de mogelijke gevolgen / risico's? Hoe te repareren?

Morgen stond de zomer- naar winterbandenwissel bij de dealer gepland, kan ik het gelijk navragen.

[MODERATORBREAK]
Ik heb het plaatje aangepast en verkleind. Dat ding was wel zo belachelijk groot dat ik bijna RSI heb vanwege het scrollen
[/MODERATORBREAK]
 

Bijlagen

  • 1256061341-640.jpg
    1256061341-640.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 12

skodaoctavia2

Actief lid
stil gestaan en toch aan het stuurtje draaien???? en dan op het lekkere zoab mischien?
ik gok maar even wat
Ja sorry mijn fout , de foto was toch groter dan ik verwacht had.
ja dit is duidelijk wat scherps geweest. zolang hij niet door is moet het geen probleem opleveren.
 

Constant

Erelid
Ik probeer altijd te rijden en te draaien, nooit stilstaand.

Ik ben een paar dagen terug nog wel over afval op het wegdek heen gereden (durfde niet uit te wijken vanwege verkeer op andere rijbaan) en vandaag reed ik langs een kettingbotsing. Het ziet er uit als een scherpe snede en niet als een scheur. Het gaat ook door op het volgende vlak.
 

EdK

Forumguru
wel als ik dit zo zie en hoor van je dat het door gaat tot het volgende vlak dan zou ik maar eens naar een nieuwe band kijken of je reserve eromheen gooien en kijken of de dealer toevallig nog een ruilbandje heeft liggen van goede kwaliteit
Risico is wel erg groot dat er wat gebeurt en dan kan de schade wel eens hoger uitvallen dan dat het nu is !
 

skodaboy

Forumguru
Ik probeer altijd te rijden en te draaien, nooit stilstaand.

Ik ben een paar dagen terug nog wel over afval op het wegdek heen gereden (durfde niet uit te wijken vanwege verkeer op andere rijbaan) en vandaag reed ik langs een kettingbotsing. Het ziet er uit als een scherpe snede en niet als een scheur. Het gaat ook door op het volgende vlak.

misschien zat er een stuk ijzer of scherp stuk glas tussen dat afval?
best is deze band te vervangen door het reservewiel (toch als de maten over één komen) of een nieuwe of goede ruilband...:winkie:

ik heb enige tijd terug ook een kapotte band gehad,zat gewoon een gat in maar hoe dat er inkwam géén idee... er zat géén steentje,spijker of glas in maar gewoon een gat...:crazy:
 

Sand3r

Senior Member
Uit welk jaar is deze band?
Gezien de haarscheurtjes in de watergootjes moet deze toch wel op leeftijd zijn.
Al is je auto uit 2008 zo te zien...
 

Constant

Erelid
De garage heeft gekeken, de monteur kon het canvas zien, dus dat wordt vroeg of later een klapband (met alle mogelijke onveilige situaties). Ik heb gelijk een nieuwe band besteld. Ik moest toch de winterbanden er toevallig vandaag opzetten, rijd nu weer veilig.

De auto is 1 jan 2008 op kenteken gezet, ik zou de bandenleeftijd niet weten. Kunnen die haarscheurtjes niet zijn ontstaan doordat er al ruim 20.000 km mee is gereden?
 

Captain Hook

Forumguru
ik zou de bandenleeftijd niet weten. Kunnen die haarscheurtjes niet zijn ontstaan doordat er al ruim 20.000 km mee is gereden?
Banden leeftijd kun je uit het DOT nummer halen (weeknr/jaar)
Haarscheurtjes komen echt niet door 20KKm rijden, maar door ouderdom of extreme uitdroging c.q. behandeld met een te agressief schoonmaakmiddel.
 
Ik heb gelijk een nieuwe band besteld.

Heb je 1 of 2 nieuwe banden besteld en bij de bandenboer of een Skoda dealer?
Een tijdje terug had m'n vriendin dat tijdens het rijden 1 van de achterbanden helemaal aan flarden was gegaan, blijkbaar iets scherps geraakt.
Bij de Skoda garage waarschuwden ze er voor om in iedergeval beide achterbanden te vervangen.
De Haldex koppeling van een 4x4 kan erg slecht tegen profiel diepte verschil tussen de banden.
Zelfs tussen voor en achter zou het verschil niet te groot mogen zijn. 1 lekke band zou dus 4 nieuwe banden kunnen betekenen....
De garage had nog een inruil setje banden staan met dezelfde profieldiepte als dat we nodig hadden dus was ik gelukkig met 1 "nieuwe" band klaar.
 

Constant

Erelid
Ik heb de band bij de Skoda dealer besteld.

Ze hebben het profiel van de andere voorband gemeten (4,5 mm als ik het goed heb onthouden) en dat was ruim genoeg om samen met de nieuwe band achterop te monteren (en de achterbanden gaan naar voren). Maar in geval van twijfel bestel ik liever een band erbij, ik wil namelijk nog heel lang met mijn auto doen (nog minstens 10 jaar!).
 

hemi24

Forumguru
De Haldex koppeling van een 4x4 kan erg slecht tegen profiel diepte verschil tussen de banden.
Zelfs tussen voor en achter zou het verschil niet te groot mogen zijn. 1 lekke band zou dus 4 nieuwe banden kunnen betekenen....

Dus als je met een 4x4 veel bochten maakt zou je Haldex-koppeling binnen de kortste keren naar de maan zijn?!?

Even twee voorbeelden:
1) voorbanden met 8mm profiel en achterbanden met 2mm profiel resulteert in ca. 2% 'voorloop'.
2) maximaal insturen levert een verschil op van ca 3%.

Het principe volgens Skoda:
http://www.skoda.nl/home/modellen/octavia/octavia_scout/veiligheid/0,19027,_D0Lnl,00.html

Ik verwacht dat er een ondergrens van 4 a 5% in het systeem is geprogrammeerd waaronder geen aansturing van de koppeling plaatsvindt.
Dit om kleine verschillen op te vangen voorkomend uit het maken van bochten en de afrolomtrek van de afzonderlijke banden.

Laatste worden per as ook door het differentieel 'vereffend'.

Broodje aap van de dealer lijkt mij… :koffie:
 

EdK

Forumguru
Ik heb de band bij de Skoda dealer besteld.

Ze hebben het profiel van de andere voorband gemeten (4,5 mm als ik het goed heb onthouden) en dat was ruim genoeg om samen met de nieuwe band achterop te monteren (en de achterbanden gaan naar voren). Maar in geval van twijfel bestel ik liever een band erbij, ik wil namelijk nog heel lang met mijn auto doen (nog minstens 10 jaar!).


Waarom laat je je reserve band (als je die hebt ) die waarschijnlijk nog vol profiel heeft niet met de nieuwe band voorzetten en dan degene met 4,5 mm als reserve wiel (band)
Rijd je in iedergeval met zelfde profieldiepte's !
 

Constant

Erelid
De Scout heeft een 16" noodwiel en 17" normale velgen. Maar het is een goed idee, want ik vind dat 16" noodwiel maar niets, is net genoeg om naar de garage te rijden. En dat profielverschil ben ik niet 100% gerust op, het zal niet zoveel uitmaken maar elk beetje extra veiligheid is winst.

Dan zou ik ergens een 17" (stalen) velg moeten scoren, enige nadeel is dat mijn laadvloer dan waarschijnlijk iets uitsteekt (maar dat is dan weer onzichtbaar onder de verhoogde laadvloer).

Ik ga er goed over nadenken, ergens in april gaan de zomerbanden er weer omheen.
 

EdK

Forumguru
De Scout heeft een 16" noodwiel en 17" normale velgen. Maar het is een goed idee, want ik vind dat 16" noodwiel maar niets, is net genoeg om naar de garage te rijden. En dat profielverschil ben ik niet 100% gerust op, het zal niet zoveel uitmaken maar elk beetje extra veiligheid is winst.

Dan zou ik ergens een 17" (stalen) velg moeten scoren, enige nadeel is dat mijn laadvloer dan waarschijnlijk iets uitsteekt (maar dat is dan weer onzichtbaar onder de verhoogde laadvloer).

Ik ga er goed over nadenken, ergens in april gaan de zomerbanden er weer omheen.

1 april zeker ??;)
 

flip

Lid
Moet de profieldiepte in Nederland ook dezelfde zijn bij de technische keuring? Bij ons zou dit zeker problemen kunnen geven (bij een ijverige controleur)! Fingers crossed dat je dan nog zo'n band kan kopen als de reserveband, anders heb je flink wat kosten!
 
Bovenaan Onderaan