Beslagen ramen. Opgelost!

Hallo Forum leden,

Ik bezit een skoda Fabia I combi welke steeds in een vochtige periode terug gevonden werd op het parkeerterrein met beslagen ruiten of ijs krabbend aan de binnenkant.

Alle bekende vocht issues jaren geleden reeds opgelost maar zelfs in de warme periode's besloeg de ruit geheid.
Dankzij windschermen aan de voorportieren kon ik hem dan met ruiten op een kiertje wegzetten,
dit hielp wel iets maar niet genoeg.

Tijdens stilstand zag je op parkeerterrein de voorruit langzaam dichttrekken met condens maar bleven
er onderaan de ruit vreemd genoeg vier condensvrije plekken open.

Keurig naast elkaar 10 cm van onder ruit gezien,
Kwam daar nog steeds wind van buiten naar binnen! :pieker:

Dan ga je denken is er soms nog steeds een rechtstreekse verbinding naar buiten/binnen terwijl motor uit is, blijkbaar wel en hoe kan ik dit voorkomen.

Gekeken in de kledingkast en een lange sjaal opgedoken én deze nu tussen voorruit en dashboard gedrukt,
precies waar de condensvrije gaten ontstonden.
Er ligt nu dus een soort tochtblokker op het dashboard.

Spannend nu wachten.

Wat blijkt volgende dag autoruiten aan binnenkant vochtvrij.
Alleen nog maar zoals het hoort aan de buitenkant.
Auto is vergeleken met andere auto's op parkeerterrein droger dan verwacht eigenlijk.
Ook als auto klein beetje opwarmt door de zon geen condens meer te zien.

Is het zo simpel door een sjaal op te lossen.

Grt rene.

Hans1798

Senior Member
Hoi Rene, mooie oplossing! Anders kan het ook nog wel aan een vol/ vies interieurfilter liggen. Had ik bij mijn Octavia.

Groet, Hans.

Cordoba

Forumguru
Ik krijg het idee dat de lucht binnen kwam via de normale ventilatiegaten (ventilatiestand bij de verwarming waarschijnlijk op de stand rechts - directe buitenlucht naar dash/voeten). In koude periode zet ik mijn auto weg met de ventilatiestand op 'voeten', zodat er niet direct contact is vanuit het dash/voorruit met de buitenlucht.

Het snel beslaan van jouw ramen kan ook te maken hebben met vuile ramen (bijv. door de zooi die je tijdens het rijden binnen krijgt, uit de uitlaat van oude diesels).

Ik zet de ventilatie van de auto voor ik hem afsluit in de recirculatie stand. Hierdoor sluiten bepaalde kleppen ook zodat het een gesloten systeem is. Ook handig tegen ongedierte wat dan niet zo snel via ventilatie systeem naar binnen kan komen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fabia 123

Forumguru
Ik zet de ventilatie van de auto voor ik hem afsluit in de recirculatie stand. Hierdoor sluiten bepaalde kleppen ook zodat het een gesloten systeem is. Ook handig tegen ongedierte wat dan niet zo snel via ventilatie systeem naar binnen kan komen!

Aanvullend hierop, airco 5 minuten voor aankomt uitzetten.

Sebastian

Donateur
Recirculatie op dicht zetten. Dat ga ik ook eens proberen. Ik heb ook vaak beslagen binnenruiten. Het is al wat minder geworden sinds ik onder elke voorstoel een sok gevuld met kattenbakgrind heb liggen maar het is nog niet helemaal weg. Goeie tip, ook van de sjaal trouwens! Van de airco ook maar dat deed ik al :cheers:

Ted

Forumguru
Oh, ik sluit altijd mijn kleppen door de auto in zijn achteruit te zetten en dan het contact uit! vandaar dat ik nooit last heb van beslagen ramen. Ik doe dit uit veiligheid. Als ik de motor start en ik de koppeling niet goed bedient niet mijn vrouw voor haar sokken rijdt. Haar Citigo beslaat veel meer viel mij op!

Skoda_Fan

Actief lid
@renew40: Weet dat de Fabia I gevoelig is voor vocht in/bij de achterportieren. Op een of andere manier loopt het water langs de ruiten naar binnen ipv buiten. Gevolg is dat er meer vocht in de auto is dan normaal.
Alle 3 Fabia I welke ik heb gehad, hadden hier last van. Is een bekend euvel en wellicht bij jou al verholpen. Zo niet, eens checken of eea droog blijft bij de achter portieren. Nadat dit verholpen was had ik minder last van beslagen en dichtslaande ruiten.
Ik denk dat op het forum hier vast een topic over is. Kon hem zo gauw ff niet vinden.

Ik zit te zoeken naar vocht aan de binnenkant en vind dit draadje! elf heb ik vorig jaar, ook naar aanleiding van dit forum, twee luchtgaten in de kofferbak dicht getapet en toen was het probleem over -aanrader-! Maar de laatste tijd klaagt mijn zoon weer over beslaan van de binnenkant. Tape bleek losgelaten. Opnieuw getapet, maar bij lage temperaturen -vorst- beslaat de boel weer.
Ga nu de recirculatie aanzetten en als dat niet helpt. . .de sjaal!

Joske

Forumguru
Hoe weten jullie met zekerheid dat de kleppen dicht blijven? Dus recirculatie induwen en contact af.

Voor hetzelfde geld gaan deze kleppen automatisch open wanneer de wagen zonder spanning gezet wordt. Iemand die echt verschil gemerkt heeft met deze methode?

Overigens gebruik ik in deze maanden een warme luchtblazer voor de ruiten te ontdooien met timer en kabel naar de garage. Dan heb je ook geen vocht meer langs binnen. (wel omslachtiger dan een sjaal uiteraard :lezen: )

https://www.skodaforum.nl/forum/i/kachel-inbouwen-in-de-auto.25097/

• Leuk
Waarderingen: CDK

Octaaf

Forumguru

ga ik ook eens proberen in mijn golf cabriolet.... ik moet de laatste dagen harder aan de binnenkant krabben, dan de buitenkant :)

Joske

Forumguru
ga ik ook eens proberen in mijn golf cabriolet.... ik moet de laatste dagen harder aan de binnenkant krabben
dak dicht doen kan helpen hoor! :laugh:

anderszijds....

als je een échte cabriorijder bent rij je het heeeeeeeeele jaar door dakloos! :maakmegek:

bmw_cabrio_snow_6077291_700b.jpg

Sebastian

Donateur
Hoe weten jullie met zekerheid dat de kleppen dicht blijven? Dus recirculatie induwen en contact af.

Voor hetzelfde geld gaan deze kleppen automatisch open wanneer de wagen zonder spanning gezet wordt. Iemand die echt verschil gemerkt heeft met deze methode?

Je hoort de kleppen echt dicht gaan aan de geblazen lucht. Zet m maar eens op 3 en dan op hercirculeren.

Ik kan bevestigen dat het werkt. Sinds ik dit ben gaan doen (door het lezen van dit topic) heb ik geen enkele keer meer beslagen ramen gehad. Werkt natuurlijk niet als de oorzaak van het vocht ligt in een natte vloer.

Uitstekende tip dus!

Octaaf

Forumguru
dak dicht doen kan helpen hoor! :laugh:

anderszijds....

als je een échte cabriorijder bent rij je het heeeeeeeeele jaar door dakloos! :maakmegek:

bmw_cabrio_snow_6077291_700b.jpg

ja ik rij met elke temperatuur, elk moment van het jaar, alleen zonder neerslag, met de kap omlaag :)
stoelverwarming, windvanger en verwarming vol op de voeten doen de rest

Bij mijn Citigo heb ik de schuif van de recirculatie op links gezet (lucht van buiten komt naar binnen) en vervolgens heb ik de ventilatieruimte onder het dashboardkastje dichtgetaped met ducktape. Dat heb ik van het upforum. En bij mij geen beslagen ramen meer....

Bovenaan Onderaan