Beste skodafreaks ik zoek hulp en info!!!

Mutlu

Lid
Hallo hallo Allemaal,

Ik heb graag hulp nodig voor informatie
Ik sleutel nu aan mijn fabia het vervangen van distributieketting en ik was er bijna alleen ik kan de krukaspoelie niet eraf halen en mijn vraag is losdraaien van de krukaspoeliebout is 't linksom of rechtsom en met losdraaien hoe kan ik de blok vergrendelen zodat ik 'm los kan draaien alvast bedankt voor jullie informatie ☺️☺️☺️
Het is een Skoda Fabia 2001 1.4mpi

Desperado

Forumguru
Volgens mij linksom, maar ik zou zoals @VAG-man aangeeft eens op you tube kijken, daar staan zeker wel instructievideo's.
Het zou ook nog kunnen dat de krukaspoelie bout niet los hoeft maar dat de riemschijf er apart op geschroefd zit met 4 of 5 kleine boutjes.

Mutlu

Lid
Op YouTube heb ik gezocht naar instructies maar helaas niet duidelijk genoeg maar ik ga niet opgeven

Mutlu

Lid
Hoi Polf

Deze film heb ik bijna 10keer gezien
Alleen ik probeer via de vliegwiel te blokkeren maar 't gaat nie en de bout van de poelie krijg ik ook nie los
En nu? Weet ik zelf nie hoe ik verder moet

Ik heb ook geen ervaring met dit blok en zowiezo niet met distributiekettingen.

Als ik het goed zie en begrijp moet je in ieder geval ervoor zorgen dat je de krukas cq vliegwiel heel goed kan blokkeren. En dan de ring of dopsleutel verlengen met een buis. De kunst is om er genoeg kracht op te kunnen zetten.

Ik weet het niet zeker. Zover ik het filmpje zie gewoon tegen de klok in losdraaien.

Je kan ook online een haynes werkplaatshandleiding aanschaffen en meteen digitaal inkijken, daar staan dat normaal wel in.

polf

Senior Member
Je kan krukas blokeren door een boutje met afgegraaide punt tussen twee tanden van de krans te draaien. Er staan geen verdere details in over het boutje behalve dit onderstaande plaatje. Passing tussen de twee tanden is wel belangrijk zodat je niet de krans beschadigd.

Bout tegen de klok in los als je er tegen aan kijkt, net als een gewone bout.

Met een beetje Google "force" moet je plaatje/manual denk wel kunnen vinden.. Workshop_Manual_FABIA_2000_ARV_AQV_AZE_AZF_AME_ATZ_AQW

upload_2020-11-15_9-22-13.png

Tees

Donateur
Let wel op met t plaatje van @polf! Die workshopmanual is namelijk voor de A-serie blokken, en dit is een BBY (of BBZ) blok. Ik weet niet óf het anders is, maar het kán anders zijn (zeker aangezien de A's een enkele nokkenas hebben en de BBY een dubbele).
Ik kan morgen als je wil wel in Elsa kijken wat daarin staat voor de BBY.

Mutlu

Lid
Hoi Tees ik heb wel een blok AQW ik zal morgen even kijken of ik die bout kan zien en als u tijd heb kunt u dan voor mij kijken in Elsa?
Alvast bedankt

Tees

Donateur
Ah sorry, verkeerd gelezen in de OP @Mutlu! Bijgevoegd de instructies hoe de krusaspoelie eruit kan, dit komt idd overeen met wat @polf plaatste (maar dan het volledige bestand). Die bout is een M6x40 met een 60 graden punt onderaan trouwens.

Ander vraagje: je hebt het over het vervangen van de distributieketting, maar in deze motor zit een distributieriem (a.k.a. getande riem). En als je die wilt vervangen hoeft dacht ik de krukaspoelie toch niet los? Voor de volledigheid heb ik ook nog de verwijderinstructies voor de distributieriem bijgevoegd.

Bijlagen

• F1_AQW_geribderiemverwijderen.pdf
    159,7 KB · Weergaven: 4
  • F1_AQW_Krukaskeerring_vervangen.pdf
    215,5 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:

Mutlu

Lid
Hoi Tees
Ik mot namelijk de distributieketting vervangen en als ik kijk moet ik toch waarschijnlijk de krukaspoelie ook demonteren om de distributiekettinghuis te demonteren.
Ik zal u hieronder foto's delen
Screenshot_20201116_141402.jpg Screenshot_20201116_142625.jpg

Dit is 't wat ik moet vervangen

Bovenaan Onderaan