Inmiddels 120.000 km verder...
Een mijlpaal: vandaag heeft mijn Octavia zijn derde rondje rond de wereldbol voltooid (120.000 km).
Wat is er allemaal voorgevallen tussen 0 en 120.000 km?
Tussen 0 - 30.000 km
- Ongeveer een kwart liter olie bijgevuld bij +/- 15.000 km
- Bij de eerste onderhoudsbeurt is de knop van de lendesteun van de bestuurderstoel vervangen, want die zat los
- Verder geen bijzonderheden bij de 30.000 km onderhoudsbeurt
Tussen 30.000 - 60.000 km:
- Bij 56.000 km alle vier de banden laten vervangen, vanwege cupvorming. Daarna geen last meer van gehad bij de Vredestein Quatrac3's, die er nu nog onder zitten.
- Bij de 60.000 km beurt zijn beide stadslichten vervangen, omdat eentje telkens ermee ophield en vervolgens weer ging branden
- Bij de 60.000 km beurt is een slang van de carterontluchting vervangen, omdat die om onduidelijk redenen was gescheurd. De dealer kon dit ook niet verklaren. De auto viel nog in garantie en dus werd een afspraak gemaakt om deze slang onder garantie te vervangen, want de dealer had deze niet op voorraad, omdat zo'n onderdeel bijna nooit stuk gaat
Tussen 60.000 - 90.000 km:
- Bij ongeveer 70.000 km is één koplampsproeier onder garantie vervangen, omdat deze na bevriezingsverschijnselen niet meer wilde inklappen
- Bij ongeveer 82.000 km weer een 1/4 liter motorolie bijgevuld.
- Bij ongeveer 87.000 km raakte de electronica in de war, want volgens de boardcomputer waren alle lampen defect. Opgelost door de sleutel uit het contact te halen en de auto even af te sluiten. Daarna was het probleem opgelost en is het ook niet meer teruggekomen
- Geen bijzonderheden bij de 90.000 km onderhoudsbeurt
Tussen 90.000 - 120.000 km:
- Bij ongeveer 99.000 km een aanrijding van achteren gehad, waardoor de bumper en een tweetal parkeersensoren werd beschadigd. De veroorzaker had meer pech: zijn 15 jaar oude Opel Corsa was door deze onzachte aanraking total-loss geraakt
- Bij ongeveer 112.000 km weer een rare electronische storing. Ik kreeg na het ronden van een lange doordraaiende afrit op een snelweg de melding dat de dagrijverlichting defect was (kan op zich, want die is altijd aan als de hoofdverlichting niet aan is) en de stuurbekrachtiging in storing was. Het stuur voelde toen ook lichter aan dan normaal, maar ik heb ettelijke kilometers moeten rijden alvorens ik ergens kon stoppen. Ook hier was het oplossen weer simpel: contact uit (sleutel ook daadwerkelijk uit het contact halen) en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon
- Bij ongeveer 116.000 km weer een 1/4 liter motorolie bijgevuld
- Vanaf 119.000 km krijg ik zo nu en dan meldingen dat de kentekenplaatverlichting defect is. Ik vermoed dat één van de lampen dadelijk stuk gaat, dus ik laat beide lampjes voor de zekerheid bij de 120.000 km beurt vervangen
- De 120.000 km beurt moet op het moment van dit schrijven nog worden uitgevoerd.
Na de bandenwissel rond 56.000 km zijn de banden ongeveer iedere 12.000 - 15.000 van voor naar achteren (en vice versa) gewisseld, zodat ze gelijkmatig zouden slijten.
Tussentijds zijn er vele liters ruitesproeiervloeistof bijgevuld, want de koplampsproeiers zorgen er voor dat in een mum van tijd het reservoir weer leeg is.
De auto rijdt eigenlijk nog als vanouds en er is niet direct te zien dat hij behoorlijk wat levenservaring heeft opgedaan. Dat komt ook omdat ik er veelal alleen in rijd en dan voornamelijk op de snelweg, dus het mechaniek heeft relatief weinig te lijden. Wel is de lak minder mooi geworden, want die is toch wel behoorlijk krasgevoelig. Dat is helaas ook te zien aan de motorkap waar behoorlijk wat sporen van steenslag zijn te zien. En dan heb ik gelukkig nog niet zwart als lakkleur gekozen...
Na 3,5 jaar kan ik alleen maar erg tevreden zijn over deze Octavia. Ik ben inmiddels wel aan het kijken naar een opvolger, want ik wil er niet dusdanig veel extra kilometers op de teller zetten dat hij nog maar weinig opbrengt. O ja, dit is ook een bewijs dat een TSI zeker wel in staat is om veel kilometers af te leggen, want motorisch heeft hij zich kranig gehouden.
Kortom, erg tevreden. Wel een aantal verbeterpunten:
- Te weinig geluidsisolatie wielkasten achter
- Cupvorming banden, met name van de achterbanden
- Klein dashboardkastje
- Vergrendeling gordel bijrijdersplaats is niet afgewerkt, zodat je naast de middenconsole zo tegen het staaldraad aankijkt
- Waarom is de binnenbekleding van de linker voordeur anders opgezet dan die van de rechter voordeur? Ik begrijp de gedachte hierachter niet.
- Onhandige manier van omklappen achterbank om een platte(re) laadvloer te krijgen
- Brede A-stijlen waardoor het uitzicht naar schuin opzij niet geweldig is
- Groene leds op het paneel van de climate-control zijn bij bepaalde standen van de zon gewoonweg niet te zien (staat de airco nu aan of uit?)