Besteld: Octavia II H.B. 1.4 TSI Elegance

Michel

Forumguru
Vandaag op uitnodiging van mijn dealer de gefacelifte Octavia II bekeken en er eveneens mee gereden.

Eind vorig jaar had ik al eens voor het eerst in een Octavia II gereden, maar wilde wel graag even de facelift afwachten. Welnu, ik vind de auto er erg goed uitzien.

Na wat overleg was ik er wel uit (ook over de inruilprijs van mijn trouwe Fabia), dus aan het begin van de middag een handtekening gezet onder de koopovereenkomst voor onderstaande configuratie:

Skoda Octavia II Hatchback 1.4 TSI Elegance

Kleur: Antracite Grey Metallic

Opties:
17" lichtmetalen velgen, type Pallas
Vision pakket
Ruitenwisser achter

Accessoires:

Parrot CK3200 Carkit
Instaplijsten


Levertijd: +/- 4 maanden, dus ik moet nog wat geduld hebben
 

swifter

Nieuw lid
Skoda Octavia II Hatchback 1.4 TSI Elegance

Kleur: Antracite Grey Metallic

Opties:
17" lichtmetalen velgen, type Pallas
Vision pakket
Ruitenwisser achter

Accessoires:

Parrot CK3200 Carkit
Instaplijsten

Als ik jouw opties zo zie, had je dan niet beter kunnen kiezen voor de elegance business?
Of was dit toch voordeliger?
Verder super auto, zit ook zo een zelfde type, motor, uitvoering na te denken
 

Michel

Forumguru
Even heb ik inderdaad gedacht aan een Elegance Business Line. Die is, als je tenminste alle opties in dat pakket wilt hebben, inderdaad voordeliger dan een "standaard" Elegance met opties.

Ik heb er echter om twee redenen vanaf gezien:

De inruilprijs van mijn huidige auto was nu redelijk, maar zou een stuk minder worden als ik een Business Line zou kiezen. Het is uiteraard een versie bedoeld voor de leasemarkt. Er zit gewoon weinig tot geen marge op, dus de dealer moet zijn verkoopwinst ergens anders vandaan halen en dat doet hij in de vorm van een lagere inruil.

Ik zit er niet op te wachten dat op een zeker moment de Columbus onvrijwillig uit mijn auto zou worden gehaald. Als het een leaseauto is betaalt de verzekering van de leasemaatschappij dit, maar ik moet het zelf betalen in de vorm van een hogere verzekeringspremie. De Columbus vind ik een erg mooi apparaat, maar het is het mij niet waard om het ding wellicht weer in een mum van tijd kwijt te zijn. Ik navigeer voorlopig nog wel met PDA + TomTom, want navigatie gebruik ik niet dagelijks.
 

MarcoO2

Forumguru
Dat zijn in ieder geval steekhoudende redenen! Maar ook in de huidige configuratie heb je een mooie complete auto, dus je mist niets denk ik.
 

Michel

Forumguru
Ziet er erg netjes uit.

De 1.4 motor is zeker een leuke motor....

Charlie

De proefit deed ik in auto waarmee gisteren nog geen 200 km was gereden. De motor moest dus nog wel loskomen, maar het meeste viel mij de toerenbreedte op waarover hij zijn kracht opbouwt. Ik heb het motortje geen extreme toerentallen laten draaien, want dat is niet nodig, maar er zat voldoende pit in. Voor je gevoel rijd je in een diesel. Alleen moet je wel wennen aan het pruttelende geluid dat er uit de uitlaat komt als je met betrekkelijk lage snelheden rijdt. Schijnt er volgens de verkoper bij te horen.

Kortom: een prachtig stukje techniek en ik hoop dat de beloofde verbruikscijfers ook kunnen worden waargemaakt. Over ong. 4 maanden weet ik meer...............

Ondertussen maar vast de Engelse handleiding lezen via http://new.skoda-auto.com/com/model/newoctavia/documentation/Pages/Documentation.aspx
 

Michel

Forumguru
Ongeveer twee weken geleden was ik bij mijn dealer, vanwege een onderhoudsbeurt van mijn huidige auto. Even tussen neus en lippen gevraagd naar de status van mijn Octavia.

De verkoper nam even contact op met PON en tot mijn niet geringe verbazing bleek de auto al te zijn geproduceerd en in Tsjechie klaar te staan in afwachting van vervoer naar Nederland.

Zojuist kreeg ik van mijn dealer te horen dat ze de auto inmiddels hebben ontvangen. A.s. vrijdag wordt hij klaargemaakt en gepoetst. Vanaf dinsdag staat hij voor me klaar. Ik moet nog wel even de overschrijving van het geld doen (niet onbelangrijk), want ik had niet gedacht dat ik al zo snel zou kunnen rijden, dus het moment van overhandiging hangt even af van de datum waarop het geld op de rekening van de dealer staat. En ik moet (wil) dan ook een dag vrij nemen om hem op te kunnen halen en ervan te kunnen genieten.

Al met al is het dus erg snel gegaan. Ik heb hem op 10 januari (week 2) van dit jaar besteld en kan al in week 9 met hem rijden.

Zal ik op dit forum nu de eerste berijder van een Octavia met 1.4 TSI motor zijn of hebben andere leden hun auto met deze motor al in ontvangst mogen nemen? Ben benieuwd hoe hun ervaringen zijn.
 

Blommetje

Nieuw lid
Ik denk dat je inderdaad de eerste bent, Die van mij komt in week 10. De 1.4 TSI HB elegance Business. Kleur Storm Bleu en RS achterklep spoiler. Ben er ook benieuwd naar.
Laat jij ff een foto achter als je hem hebt
 

Michel

Forumguru
Sinds gisteren heb ik mijn Octavia. Vanmiddag heb ik ook wat foto's gemaakt, die in mijn album zijn terug te vinden.

Eerste opvallende zaken:
Motor komt krachtig over, maar houdt zich op de achtergrond. Alleen bij het optrekken heb je het gevoel dat er een dieselmotor voorin ligt, want dan komt er een lichte grom uit het vooronder. Aan gretigheid geen gebrek en het is zeker geen achteruitgang t.o.v. mijn Fabia 2.0. Sterker nog: het gaat allemaal veel soepeler. De motor trilt bijvoorbeeld al een stuk minder bij het optrekken en bij het starten moet je echt luisteren of op de toerenteller kijken om vast te stellen dat de motor al loopt. Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen, want ik heb daarvoor nog te weinig gereden. Voorlopig is het verbruik rond de 1:12.

De WOKS hoofdsteunen zijn even wennen. Je kan de steunen niet kantelen en ze staan tamelijk ver naar voren, dus je hoofd steunt normaal gesproken ook tegen de hoofdsteun en dat zal ook wel de bedoeling zijn.

De versnellingsbak schakelt vanaf het begin al stukken beter dan de demo van mijn dealer. In mijn Fabia ging het allemaal al van een leien dakje, maar één van mijn twijfelpunten was dat ik er op dit punt op achteruit zou gaan, omdat die demo veel minder goed schakelde.

De radio lijkt een instapper, maar je kan er verrassend veel aan instellen en er zitten ook veel opties op, die aan de auto zijn gekoppeld. Als je de airco of de achterruitverwarming bijvoorbeeld aanzet, laat hij dat ook op het display zien. Daarnaast is het geluid gewoon goed, al hoor ik regelmatig signalen dat de speakers niet geweldig zouden zijn. Het is natuurlijk geen absolute hifi, maar ik kan er prima mee leven.
Wel een vreemde eigenschap van deze radio: als je de auto in de achteruit zet en daarmee de parkeersensoren activeert, wordt het geluid normaal gesproken gedempt, maar dat gebeurt weer niet als hij op dat moment op "Aux" staat.

De achterbank zit vrij hard t.o.v. de voorstoelen. Het is een vrij groot contrast.

De vering komt iets stugger over dan bij mijn Fabia, maar dat vind ik niet erg, want de Fabia vond ik soms gewoon te slap geveerd. Die stugheid zal wel komen door de 17 inch velgen.

Al met al ben ik erg blij met mijn keuze. In eerste instantie was er wel enig heimwee naar mijn Fabia, die vanaf vandaag al meteen in de verkoop is gezet door mijn dealer, maar dat gevoel is nu weg. Ik ben erg blij met mijn keuze en verheug me op de kilometers die er zullen volgen.
 

Michel

Forumguru
Inmiddels 120.000 km verder...

Een mijlpaal: vandaag heeft mijn Octavia zijn derde rondje rond de wereldbol voltooid (120.000 km).

Wat is er allemaal voorgevallen tussen 0 en 120.000 km?

Tussen 0 - 30.000 km
- Ongeveer een kwart liter olie bijgevuld bij +/- 15.000 km
- Bij de eerste onderhoudsbeurt is de knop van de lendesteun van de bestuurderstoel vervangen, want die zat los
- Verder geen bijzonderheden bij de 30.000 km onderhoudsbeurt

Tussen 30.000 - 60.000 km:
- Bij 56.000 km alle vier de banden laten vervangen, vanwege cupvorming. Daarna geen last meer van gehad bij de Vredestein Quatrac3's, die er nu nog onder zitten.
- Bij de 60.000 km beurt zijn beide stadslichten vervangen, omdat eentje telkens ermee ophield en vervolgens weer ging branden
- Bij de 60.000 km beurt is een slang van de carterontluchting vervangen, omdat die om onduidelijk redenen was gescheurd. De dealer kon dit ook niet verklaren. De auto viel nog in garantie en dus werd een afspraak gemaakt om deze slang onder garantie te vervangen, want de dealer had deze niet op voorraad, omdat zo'n onderdeel bijna nooit stuk gaat

Tussen 60.000 - 90.000 km:
- Bij ongeveer 70.000 km is één koplampsproeier onder garantie vervangen, omdat deze na bevriezingsverschijnselen niet meer wilde inklappen
- Bij ongeveer 82.000 km weer een 1/4 liter motorolie bijgevuld.
- Bij ongeveer 87.000 km raakte de electronica in de war, want volgens de boardcomputer waren alle lampen defect. Opgelost door de sleutel uit het contact te halen en de auto even af te sluiten. Daarna was het probleem opgelost en is het ook niet meer teruggekomen
- Geen bijzonderheden bij de 90.000 km onderhoudsbeurt

Tussen 90.000 - 120.000 km:
- Bij ongeveer 99.000 km een aanrijding van achteren gehad, waardoor de bumper en een tweetal parkeersensoren werd beschadigd. De veroorzaker had meer pech: zijn 15 jaar oude Opel Corsa was door deze onzachte aanraking total-loss geraakt
- Bij ongeveer 112.000 km weer een rare electronische storing. Ik kreeg na het ronden van een lange doordraaiende afrit op een snelweg de melding dat de dagrijverlichting defect was (kan op zich, want die is altijd aan als de hoofdverlichting niet aan is) en de stuurbekrachtiging in storing was. Het stuur voelde toen ook lichter aan dan normaal, maar ik heb ettelijke kilometers moeten rijden alvorens ik ergens kon stoppen. Ook hier was het oplossen weer simpel: contact uit (sleutel ook daadwerkelijk uit het contact halen) en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon
- Bij ongeveer 116.000 km weer een 1/4 liter motorolie bijgevuld
- Vanaf 119.000 km krijg ik zo nu en dan meldingen dat de kentekenplaatverlichting defect is. Ik vermoed dat één van de lampen dadelijk stuk gaat, dus ik laat beide lampjes voor de zekerheid bij de 120.000 km beurt vervangen
- De 120.000 km beurt moet op het moment van dit schrijven nog worden uitgevoerd.

Na de bandenwissel rond 56.000 km zijn de banden ongeveer iedere 12.000 - 15.000 van voor naar achteren (en vice versa) gewisseld, zodat ze gelijkmatig zouden slijten.

Tussentijds zijn er vele liters ruitesproeiervloeistof bijgevuld, want de koplampsproeiers zorgen er voor dat in een mum van tijd het reservoir weer leeg is.

De auto rijdt eigenlijk nog als vanouds en er is niet direct te zien dat hij behoorlijk wat levenservaring heeft opgedaan. Dat komt ook omdat ik er veelal alleen in rijd en dan voornamelijk op de snelweg, dus het mechaniek heeft relatief weinig te lijden. Wel is de lak minder mooi geworden, want die is toch wel behoorlijk krasgevoelig. Dat is helaas ook te zien aan de motorkap waar behoorlijk wat sporen van steenslag zijn te zien. En dan heb ik gelukkig nog niet zwart als lakkleur gekozen...

Na 3,5 jaar kan ik alleen maar erg tevreden zijn over deze Octavia. Ik ben inmiddels wel aan het kijken naar een opvolger, want ik wil er niet dusdanig veel extra kilometers op de teller zetten dat hij nog maar weinig opbrengt. O ja, dit is ook een bewijs dat een TSI zeker wel in staat is om veel kilometers af te leggen, want motorisch heeft hij zich kranig gehouden.

Kortom, erg tevreden. Wel een aantal verbeterpunten:
- Te weinig geluidsisolatie wielkasten achter
- Cupvorming banden, met name van de achterbanden
- Klein dashboardkastje
- Vergrendeling gordel bijrijdersplaats is niet afgewerkt, zodat je naast de middenconsole zo tegen het staaldraad aankijkt
- Waarom is de binnenbekleding van de linker voordeur anders opgezet dan die van de rechter voordeur? Ik begrijp de gedachte hierachter niet.
- Onhandige manier van omklappen achterbank om een platte(re) laadvloer te krijgen
- Brede A-stijlen waardoor het uitzicht naar schuin opzij niet geweldig is
- Groene leds op het paneel van de climate-control zijn bij bepaalde standen van de zon gewoonweg niet te zien (staat de airco nu aan of uit?)
 
Bovenaan Onderaan