Besturingspaneel elektrische ramen (bestuurderskant) werkt niet voor andere ramen.

Auto:

Skoda Fabia 1.6-16V Elegance (2008)

Zoals de titel zegt.

Het paneel waarmee je als bestuurder alle elektrische ramen kan bedienen werkt alleen nog maar voor het bestuurdersraam zelf. De knopjes voor de andere ramen (rechtsvoor, rechtsachter en linksachter) doen niks meer. Daarnaast werken alle zelfstandige raamknopjes onvoorspelbaar. De ene keer doen ze het wel en de andere keer niet.

Ik heb de zekeringen van de ramen (nr. 51 en 52) vervangen, maar dit heeft niet geholpen.

Canon-Eye

Forumguru
Doet de individuele bediening vanaf de andere portieren het nog wel?
Kabelboom probleem lijkt me dan de eerste verdachte, vermoedelijk in het gedeelte bij de scharnieren.

@Canon-Eye zoals ik zei doet de individuele bediening het onbetrouwbaar. Dan wel, en dan weer niet. Die kabelboom zou het inderdaad wel eens kunnen zijn. Als daar een breuk in zit maakt het misschien soms wel en soms geen contact.

Weet je toevallig of dat een easy fix is? Ik ben niet mega technisch.

Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Voor wie handig is, schijnt het wel te doen te zijn. Het is wel vaker voorbijgekomen. Ik denk dat je met de zoekfunctie van dit forum wel iets moet kunnen vinden.

hans0509

Nieuw lid
heb in het recente verleden ook zoiets gehad. Bij mij zat er een kabelbreuk in de doorvoer van het portier naar de carrosserie. Er is reparatieset verkrijgbaar in e vorm van een kabelboom. Maar bezint eer je begint wat het is een kl.....karwei. Panelen moeten van de deur; de doorvoeren van de deur en de carrosserie moeten los gemaakt worden en de kabelboom met verwijderd worden. Zeer waarschijnlijk zal je de originele stekkers er af moeten knippen en deze overzetten op de nieuwe kabelboom. Het is heel veel werk!!
Als je geen of weinig kennis hebt van auto-electra moet ik je het afraden om het zelf te doen.
De kabel breuk komt omdat de kunststof draadisolatie verhard en breekt welke op zijn beurt de koper kern van de draad breekt. Dat het soms dan wel werkt (maar vaker niet) komt omdat door het openen en sluiten van het portier de koper kern soms wel tegen elkaar gedrukt wordt en contact maakt. Dat de andere bediening het niet doet komt omdat de voeding vie de bestuurderskant loopt. In de HAYNES service manual SKODA FABIA 2007-2014 diesel en ptrol modellen staat op pagina 12|26 een gedetailleerd schema.
Maar nogmaals, denk goed na voor je er aan begint !!

EdK

Forumguru
De kabel breuk komt omdat de kunststof draadisolatie verhard en breekt welke op zijn beurt de koper kern van de draad breekt.
Dit komt eerder door een verkeerde montage / ontwerp van de kabelboom.
En hierdoor worden de draden ingesneden ( slijten ) met gevolg dus dat bepaalde onderdelen ermee stoppen.

hans0509

Nieuw lid
de kabelboom die ik kreeg toegestuurd was de isolatie van een totaal ander materiaal. Meer rubber / latex achter en een stuk soepeler. De originele is volgens mij meer een polyesterachtig wat de verharding zou verklaren

Klinkt mij zeer bekend, bij mijn Fabia begon het ook met haperende/ weigerende electrische ramen.. heb net mijn kabelboom vervangen, Deze was bijna helemaal doormidden... IMG-20240723-WA0058.jpg

Bovenaan Onderaan