Bestuurders deur gaat niet van slot.

Zündapppie

Actief lid
Vanmorgen wilde ik de Superb openen maar de bestuurders deur ontgrendelde niet. Na 4 keer proberen bleef hij dicht. De andere portieren ontgrendelen wel. Afgelopen week viel wel op dat de instapverlichting onderin de deur haperde of helemaal niet aan ging.
Mijn vermoeden is dat het elektronisch gedeelte van het slot dit probleem veroorzaakt net als bij de Superb 1. Is dit een bekende kwaal?
 

Zündapppie

Actief lid
Ben met de passat 3bg al eens bij Frank geweest. Ik ga kijken of ik de deur open ga krijgen en zal dan eens naar Apeldoorn moeten rijden. Bedankt voor het snelle antwoorden.
 
Laatst bewerkt:

Zündapppie

Actief lid
Als het slot gerepareerd of vervangen wordt moet dan de deurpakking ook vervangen worden net als bij een superb 1 en passat 3bg?
 

Eltjo

Forumguru
Via de sleutel werkt het slot (mechanisch) gewoon goed (evt. onder kapje van deurgreep)? En via de AB en via het rechterdeurslot (als dat er nog zit)? Gaat dan wel de interieurverlichting gewoon aan?

In het slot wordt o.a. gezien of je de deur "opent".
Deurslot hoeft dus niet defect te zijn, vaak zijn het domweg de microswitches die uit de soldeer zijn gebroken. Dan is het een kwestie van uitbouwen en opnieuw solderen, nameten, schoonmaken van mechanisme en smeren en terugbouwen. Pakking vervangen heb ik destijds met mijn Passat 3B niet gedaan, plakte kennelijk voldoende. Was een zeer bekende kwaal, iig bij de 3B, maar ook bij mijn 3BG wist de auto niet dat rechter deur werd geopend.

Ik weet niet of ik nog materiaal op de harddisk heb staan hierover, maar je kunt hier vast ook wel wijs worden;
 
Laatst bewerkt:

Zündapppie

Actief lid
De 3BG doe ik met mijn ogen dicht dus dat is het probleem niet. De interieur verlichting doet het ook niet meer, zullen inderdaad waarschijnlijk de microswitches zijn.
De deur ontgrendeld vanmiddag niet dus via het achterportier aan de deurklink van de bestuurdersdeur getrokken en toen ging hij weer open. Daarna de deur weer dicht en op slot gedaan en ontgrendelt en opent weer. Wel snel naar laten kijken want binnenkort blijft hij waarschijnlijk wel gewoon op slot en dan heb ik een groter probleem.
 

Zündapppie

Actief lid
Heb ik niet geprobeerd. Nu opent alles weer normaal maar geen interieur verlichting en de instapverlichting onderin de deur hapert af en toe.
 

Highway

Forumguru
Slot mogelijk defect, maar het kan ook je kabelboom zijn waar deze de deur in gaat. Die draden kunnen afbreken en dan soms wel en soms geen contact maken.
 

Eltjo

Forumguru
Daarvan heb ik bij de 3B(G) nog niet van gehoord, maar kan natuurlijk best bij de S1 zoals dat ook bij de S2 het geval is.
In dat geval hebben ze helaas niets geleerd.
 

Highway

Forumguru
Het is een post in het S2 deel van dit forum. Ik ben ervan uit gegaan dat het om een S2 gaat.
De S2 heeft hier zeker last van (2010 model / voor facelift: heb de kabelboom van mijn S2 al aangepast - kapotte isolatie en draadje kapot).

Qua slot: deze heb ik ook 1 vervangen deze ging niet altijd meer goed op slot. Bleek een fout in het slot te zijn (microschakelaar). Vervangen en geen problemen meer mee gehad.
 

Eltjo

Forumguru
Tja, ik was op het verkeerde been gezet door de S1 vergelijking in de openingspost.
Blijft kennelijk toch globaal hetzelfde verhaal met o.a. de microschakelaars, als ik het zo begrijp.
Heb je alleen de microswitch vervangen @Highway, of de complete slotmodule? Wellicht kan je doorgeven welk type microschakelaar er in zit/zat en daar o.a. Zündapppie mee blij maken.

Bij mijn S2 heb ik idd ook een paar draden die in de rubber deurmanchet die waren gebroken en beschadigd hersteld.
Het tussen solderen van een draadje en aftapen ging net via de opening tussen deur en auto, dus ik heb alleen de manchet hoeven demonteren.
 

Zündapppie

Actief lid
Nadat ik de instapverlichting zag haperen met instappen heb ik eens tegen de rubber manchet geduwd en toen ging de instapverlichting aan en uit dus daar zit het euvel. Als het Binnenkort nog eens droog wordt zal ik de deurmanchet eens opzij trekken en kijken wat de schade is.
 

Highway

Forumguru
In dat geval zou ik idd eerst kijken of het probleem wordt opgelost bij vervanging/reparatie van de bedrading. Daar zit een probleem, mogelijk dat je deurslot ook weer juist functioneert na vervanging van deze bedrading.- Is het dat niet, dan zou ik kijken naar het slot zelf.

@Eltjo Ik heb het complete slot vervangen
 

Zündapppie

Actief lid
Na controle van de bedrading tussen het bestuurdersportier en de a stijl diverse beschadigingen en eerdere reparaties gevonden. Een nieuwe draadboom besteld en gemonteerd. Alles werkt weer perfect.
 

Bijlagen

  • 20231225_140410.jpg
    20231225_140410.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 17

EdK

Forumguru
Wat een knoeiwerk was dat zeg die reparatie.
Was niet de vraag of het weer storing zou geven maar wanneer....
Echt broddelwerk .....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Poe, helemaal eens met Ed, dit had een goede hobbyist zelfs beter gedaan. Een krimpkous is nou ook weer niet heel ingewikkeld te gebruiken...
 
Bovenaan Onderaan