Hallo Leden,
Zoals in mijn voorstelbericht genoemd, hierbij een verslag van het inbouwen van de electrisch verstelbare lendendsteun van een ander lid uit de VW familie, de Golf 5. Vorige auto was een golf plus, en had daar deze lendensteun ingebouwd om dezelfde reden als nu bij de Up, kreeg last van mijn rug.
Nadien waren de klachten voorbij.
Eerst een foto van de standaard situatie:
Binnenwerk bestaat uit een rekje opgehangen in 8 veren.
Hier na inbouw van frame uit Golf 5 stoel:
Heb gewerkt met hout, tie-wraps van goede kwaliteit (groot treksterkte 20kg, klein treksterkte 8kg) en enkele bouten met zelfborgende moeren. Hout voldoet aan de constructie-eisen, en is eenvoudig te bewerken. Er zijn geen gaten geboord in het stoelframe, er is gebruik gemaakt van bestaande gaten. Hoofdreden hiervoor is behoud van standaard constructie, en mogelijkheid tot herstellen naar originele staat.
De AirBag en zijn bekabeling kunnen ook gewoon blijven zitten op hun plek. Stekker hoeft er niet uit als je de ombouw uitvoert in de auto.
Let in het gehele proces op dat electriciteits-kabels niet ingeklemd kunnen worden, en nergens tegen aan schuren. Ook de bowdenkabels mogen niet langs een scherpe rand liggen, en geklemd kunnen raken.
Het frame van de Golf 5 rugleuning is wat dieper en wat hoger, om die reden kunnen de aandrijfmotoren niet opzij in het frame worden vastgezet zonder dat je ze voelt door het schuimrubber bekleding, maar moeten achter, dwars vastgezet worden. Heb dit met tie-wraps gedaan (20kg trekstrekte).
Het binnenwerk zit bovenaan vast door twee gaten, en is van achterom vastgezet met tie-wraps tussen de haken aan de stangen naar de stangen onder de bovenkant van het leuning-frame. Reden daarvoor het het niet naar voren kunnen komen van de stangen tijdens belasting van het lendenframe.
Onderaan zit er een houten balkje van ca. 3*3 cm tussen het stoelframe en binnenwerk. Deze zit vast op het stoelframe met 2 bouten M6*50 en zelfborgende moeren, het binnenwerk zelf zit op het hout vast met een bout M6*60, ook met zelfborgende moer. Voor deze 3 bouten zijn uiteraard gaten geboord door het balkje.
Reden voor dit balkje is verdeling van de kracht over het dunne framewerk van de stoel, en het bereiken van dezelfde diepte van het binnenwerk als in de standaard situatie.
Verder naar boven zit er een lat van 2*4 cm tussen het binnenwerk en het stoelframe. Hier is een stuk uit gehaald (beitel) om hem in de kunststof plaat te kunnen leggen waarbij hij vlak tegen de zijkanten van het stoel frame aan kan liggen. In het latje zit een gat waardoor hij met een tie-wrap vast zit op het binnenwerk. Heeft enige ruimte om te bewegen op het stoelframe, maar is lang genoeg om niet uit het stoel frame te kunnen komen.
Ook dit latje is bedoeld om het binnenwerk op dezelfde diepte te krijgen als het rekje in de standaard situatie. En zeker zo belangrijk: Bij het zitten in de stoel geeft het steun, ontbreekt deze lat, dan kan het binnenwerk op die plek te makkelijk enkele centimeters naar achteren uitwijken. In de Golf 5 stoel zat dit binnenwerk aan de bovenkant hoger ingehaakt waardoor het strakker zat en het eveneens nauwelijks naar achteren kon uitwijken.
Hier het geheel van achteren:
Hier de bevestiging van de overtrek aan het nieuwe binnenwerk, zie 3 tie-wraps links en 3 rechts:
Bekleding weer vastgezet met de ijzeren haakjes, en onderaan weer dichgeritst met een losse loper (zat geen loper aan bij mij).
De electriciteit voor de bediening heb ik onder de stoel door gelegd langs de kabels van de AirBag en gordel houder, en dan onder de vloerbekleding door getrokken, en aangesloten op de kabels voor de 12V van het boord-stopcontact/sigaretten-aansteker voor de versnellingspook. Afgezekerd op 5 Ampere met een steekzekering voor onder de stoel, lager amperage kan vast ook wel.
De bedieningsknop zit met tie-wraps op een stukje panlat wat met tie-wraps onder het zitting-frame vast zit. Je kunt er dan bij terwijl je op de stoel zit, kunt dan de juiste instelling vinden, en anderen zien hem niet, zitten er niet aan.
Gekke is dat er in de stoel wel een opname zit voor een handwiel om een lendensteun mee te verstellen, maar kan nergens de optie vinden in een folder of bij demontage-bedrijven.
Hele operatie is geslaagd, stoel kan correct ingesteld worden.
Zoals in mijn voorstelbericht genoemd, hierbij een verslag van het inbouwen van de electrisch verstelbare lendendsteun van een ander lid uit de VW familie, de Golf 5. Vorige auto was een golf plus, en had daar deze lendensteun ingebouwd om dezelfde reden als nu bij de Up, kreeg last van mijn rug.
Nadien waren de klachten voorbij.
Eerst een foto van de standaard situatie:
Binnenwerk bestaat uit een rekje opgehangen in 8 veren.
Hier na inbouw van frame uit Golf 5 stoel:
Heb gewerkt met hout, tie-wraps van goede kwaliteit (groot treksterkte 20kg, klein treksterkte 8kg) en enkele bouten met zelfborgende moeren. Hout voldoet aan de constructie-eisen, en is eenvoudig te bewerken. Er zijn geen gaten geboord in het stoelframe, er is gebruik gemaakt van bestaande gaten. Hoofdreden hiervoor is behoud van standaard constructie, en mogelijkheid tot herstellen naar originele staat.
De AirBag en zijn bekabeling kunnen ook gewoon blijven zitten op hun plek. Stekker hoeft er niet uit als je de ombouw uitvoert in de auto.
Let in het gehele proces op dat electriciteits-kabels niet ingeklemd kunnen worden, en nergens tegen aan schuren. Ook de bowdenkabels mogen niet langs een scherpe rand liggen, en geklemd kunnen raken.
Het frame van de Golf 5 rugleuning is wat dieper en wat hoger, om die reden kunnen de aandrijfmotoren niet opzij in het frame worden vastgezet zonder dat je ze voelt door het schuimrubber bekleding, maar moeten achter, dwars vastgezet worden. Heb dit met tie-wraps gedaan (20kg trekstrekte).
Het binnenwerk zit bovenaan vast door twee gaten, en is van achterom vastgezet met tie-wraps tussen de haken aan de stangen naar de stangen onder de bovenkant van het leuning-frame. Reden daarvoor het het niet naar voren kunnen komen van de stangen tijdens belasting van het lendenframe.
Onderaan zit er een houten balkje van ca. 3*3 cm tussen het stoelframe en binnenwerk. Deze zit vast op het stoelframe met 2 bouten M6*50 en zelfborgende moeren, het binnenwerk zelf zit op het hout vast met een bout M6*60, ook met zelfborgende moer. Voor deze 3 bouten zijn uiteraard gaten geboord door het balkje.
Reden voor dit balkje is verdeling van de kracht over het dunne framewerk van de stoel, en het bereiken van dezelfde diepte van het binnenwerk als in de standaard situatie.
Verder naar boven zit er een lat van 2*4 cm tussen het binnenwerk en het stoelframe. Hier is een stuk uit gehaald (beitel) om hem in de kunststof plaat te kunnen leggen waarbij hij vlak tegen de zijkanten van het stoel frame aan kan liggen. In het latje zit een gat waardoor hij met een tie-wrap vast zit op het binnenwerk. Heeft enige ruimte om te bewegen op het stoelframe, maar is lang genoeg om niet uit het stoel frame te kunnen komen.
Ook dit latje is bedoeld om het binnenwerk op dezelfde diepte te krijgen als het rekje in de standaard situatie. En zeker zo belangrijk: Bij het zitten in de stoel geeft het steun, ontbreekt deze lat, dan kan het binnenwerk op die plek te makkelijk enkele centimeters naar achteren uitwijken. In de Golf 5 stoel zat dit binnenwerk aan de bovenkant hoger ingehaakt waardoor het strakker zat en het eveneens nauwelijks naar achteren kon uitwijken.
Hier het geheel van achteren:
Hier de bevestiging van de overtrek aan het nieuwe binnenwerk, zie 3 tie-wraps links en 3 rechts:
Bekleding weer vastgezet met de ijzeren haakjes, en onderaan weer dichgeritst met een losse loper (zat geen loper aan bij mij).
De electriciteit voor de bediening heb ik onder de stoel door gelegd langs de kabels van de AirBag en gordel houder, en dan onder de vloerbekleding door getrokken, en aangesloten op de kabels voor de 12V van het boord-stopcontact/sigaretten-aansteker voor de versnellingspook. Afgezekerd op 5 Ampere met een steekzekering voor onder de stoel, lager amperage kan vast ook wel.
De bedieningsknop zit met tie-wraps op een stukje panlat wat met tie-wraps onder het zitting-frame vast zit. Je kunt er dan bij terwijl je op de stoel zit, kunt dan de juiste instelling vinden, en anderen zien hem niet, zitten er niet aan.
Gekke is dat er in de stoel wel een opname zit voor een handwiel om een lendensteun mee te verstellen, maar kan nergens de optie vinden in een folder of bij demontage-bedrijven.
Hele operatie is geslaagd, stoel kan correct ingesteld worden.
Laatst bewerkt: