beter geluid met subwoofer in kofferbak?

guitar_billy

Senior Member
hallo,
ik overweeg een (aktieve) subwoofer in de kofferbak van mijn octavia te monteren. /forum/images/graemlins/680.gif

Nu mis ik tijdens het rijden de lage tonen (basgitaar, drum) die lijken te verzuipen in de rijgeluiden (motor etc).
De speakers in de deur hebben moeite met het produceren van nog meer lage tonen. Tevens wordt mijn radio dan ook best warm. /forum/images/graemlins/smiley29.gif

Dus, op naar het walhalla van een (aktieve) subwoofer in de kofferbak? Midden en hogetonen uit de standaard speakers, en de lage tonen uit de subwoofer. En de radio hoeft niet zo hard te werken.

Alleen vraag ik mij af of een subwoofer in de kofferbak wel goed kan klinken?! het gaat mij erom dat ik de instrumenten weer goed kan horen (basgitaar etc), ik moet geen ultra-laag-sonische-vibraties boombox !

ik hoor graag wat ervaringen en/of tips van mensen die een subwoofer in de kofferbak hebben.

p.s. mijn smaak is dus rockmuziek, raggende gitaren /forum/images/graemlins/cool.gif

het woord zegt het al sub...woofer als je echt zo om muziek geeft is een subwoofer in geringe mate van toegevoegde waarde

je mag muziek in toonhoogtes onderverdelen nl

hoog, mid-hoog, mid,mid-laag,laag,sub-laag

je zult de meeste winst halen uit de bereiken zonder de twee uitersten die zijn een aanvlling ik bedoel je frequentie spectrum word hiermee verdeelt tussen ongeveer 18000Hz[hoog[ tot 4Hz [sublaag]

de twee uitersten zijn voor een menselijk oor niet waarneembaar en sub laag voel je alleen nog maar

een goede compo set is dan en beter investering deez zijn af fabriek voorzien van een scheidingsfilter da de juiste tonen naar de speakers stuurt.

een goede kleine versterker hoort hier wel bij

en dan heb ik het over een high end versterker van 4x50watt is meer dan genoeg icm twee compo sets van 100watt continu

je zult merken dat je een warm en reik geluid hebt dat niet eens direkt om aanvulling van een subwoofer vraagt

kies je voor bv JBL dan heb je een wat scheller agresiever geluid,ik prevereer de boston acoustics luidsprekers waar het om warme klank gaat

het is voor mij ook lang geleden maar ik schat dat je voor een kwaliteits set zo rond de 200 per composet kwijt bent en nog een 400 voor een versterker

gr

DJNeO

Actief lid
Wat superrrrrrb zegt ben ik het eigenlijk wel mee eens...
neemt niet weg dat een Subwoofer erg lekker klinkt in de auto en al erg veel doet... In mijn auto heb ik nu alleen de sub zitten met de standaard speakers en heb hiermee al een mooi zuiver geluid...

Wil je neusje van de zalm zeg ik, begin met een paar compo setjes die je versterkt en dan kan je nog overwegen om er een sub bij te plaatsen...

Ik zit op dit moment te twijfelen of ik het mijn portemonnee waard vind om er nog een keer een paar briefjes van 100 eruit te halen om 2 compo setjes aan te schaffen icm met een versterker...

(ik doe het dus juist andersom zoals ik het net zei... :S)

Ik heb nog een compo te koop hier, koste nieuw €950,--
mag weg voor €400,--.

Wat al veel kan helpen, is het plastic achter je speaker weg te halen.
En de speakers te voorzien van een betere ring.

als je een beetje meer investeer, kan je dit meenemen naar de volgende auto weer.

Neem een sterke 4 kanaler ( sterk in de zin van kwaliteit, en kijk niet naar het aantal Watts. de meeste halen het bij lange na niet)

en koop een simpel klein subje in kist.10" ( 25cm )
die gaat in de regel strakker dan een mega dikke sub.

guitar_billy

Senior Member
bedankt voor de reacties.

Ik zal eens wat muziek gaan luisteren en kijken wat voor 'laag' deel van de muziek ik nu mis. Daarna weet ik wat zin heeft om mee verder te gaan (subwoofer vs compo). Ik zat ermee of hetgene wat ik mis in de lage tonen wel goed door een subwoofer wordt geproduceerd.

Stel dat het bv om 300-600 herz gaat, dat komt al niet eens meer lekker door een achterbank-leuning heen zo vanuit de kofferbak (laat staan dat een subwoofer het produceert).

Het gaat mij erom dat ik de hele rockband weer hoor, niet alleen de zanger en gitarist /forum/images/graemlins/smile.gif

verder hoeft het geen HIFI te zijn, is R&R ook niet... /forum/images/graemlins/471.gif

Wat voor een radio zit er nu in?
Dit met betrekking tot de instelmogelijk heden...

Als het mogelijk is laat je je standaard compo voor spelen vanaf zo'n 70 hz. en de sub tot zo'n 70Hz spelen.

bij mijn octavia zal er achter de plastic montage ring plastic, dus de speaker kan niet ademenen.
en zal niet de deur als klank kast gebruiken.
Controleer dit eens bij jou, en snij het er dan uit.
Dit kan een hoop schelen al.

Octaviarijder

Actief lid
Aankomende dinsdag worden mijn speakers en tweeters voor vervangen door een set van Focal. Tevens wordt er bedrading getrokken naar achter en ook daar komen Focal speakers in. Met deze set zou het niet nodig zijn om nog een subwoofer erbij te nemen. Ik laat volgende week wel eens weten hoe het klinkt.

ik ken geen enkele normale luidspreker die 70 hz fatsoenlijk kan weergeven vanaf 160 is het echt afgelopen...

enne een dikke sub heeft een dikke versterker nodig

nu we het er toch over hebben

... /forum/images/graemlins/1761.gif

ik heb nog twee hifonics highnd versterkers liggen een gemini 4x50 stabiel tot een half ohm!!! en dan jaja 4x200 watt continu bij een minimale vervorming
en een echt monster de zeus niet de huidige maar de eerste zeus 1x500 watt continu en twee hifonics subs van 35 cm

ik heb vroeger aan audio wedstrijden mee gedaan vandaar !!!
mocht jeje afvragen waarom heeft ie die [piiieeep] en gebruikt het niet.

de versterkers hebben mij destijds rond de 3500 gulden gekost en de subs rond de 1000 gulden dus....

MusicMacMike

Nieuw lid
Heren, het is belangrijk dat een speaker een goede, passende kast om zich heen heeft met eventueel een poort, na gelang het ontwerp. Er zijn genoeg speakers die met gemak van 15 Hz weergeven (bijna iedere slap opgehangen speaker kan dat) de grootte van de conus is meer bepalend voor de geluidsdruk (luchtverplaatsing) dan de laagste frequentie die het ding kan weergeven.

Wat inderdaad erg belangrijk is, is een versterker met een beetje vermogen (nooit de regel: 'meer Watt in de speaker dan de amp kan leveren' toepassen!), een goed filter dat alleen het laag (<80 a 100 Hz, afhankelijk van de resonantiefreq. van de gebruikte kast) naar de sub amp stuurt. Beter een kleinere speaker die een beetje uitslag kan maken en een hoger rendement heeft, dan een mega joekel van 15 of zelfs 18". Met de juiste 8" speaker, of twee daarvan in tendem en een goed ontworpen kast gaat het meer dan uitstekend!

En let op continu vermogen (RMS) en niet op peak, die getallen zijn vaak behoorlijk overdreven.

Belangrijk is ook dat je bv. een subje neemt dat onder de 120 Hz begint of zo en dan het liefst de huidge woofers rond die frequentie af te kappen. Hoeft niet perse ook strak op 120 Hz, maar wel in de buurt, anders krijg je fase problemen. En niet te vergeten deugdelijke bekabeling, geen monster diktes, maar wel adequaat (> 0,5 mm2 haha). Dit geldt voor de speaker kabels, maar vooral ook voor de voedende 12 volt lijn en massa.

En als laatste onder de 50 a 80 Hz wordt het voor het gehoor moeilijk te bepalen waar het geluid vandaan komt, dus sub in de kattenbak is geen probleem.

Hope this helps.

Groet en zon, MusicMacMike.

@ billy, Focal goede keuze. veel plezier er vast mee, krijg je geen spijt van

@ Mike, netjes uitgelegd /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

@superbb, aan welke wedstrijden heb jij meegedaan?

ik doe er nog steeds aan mee.
Verleden jaar Ned. kampioen geworden in mijn klasse, en dit jaar Jurreer ik op geluid de deelnemers.

Erikje

Actief lid
zonder mijn RF-sub in de kofferbak mis ik toch echt wel het laag, ook met de composet van RF voorin. Een sub met een bijpassende kast en een goede headunit en versterkers maken het verschil bij mij.

dit zit er verder in:

1 X Rockford Fosgate Punch 500 X (aansturing LS voor en SW)

2 X Rockford Fosgate FNX2614 (speakers)

1 X Rockford Fosgate RFP4812 (subwoofer)

1 X Alpine V12 4-kanaals versterker (voor aansturing achterspeakers en centerspeaker)

2 X Pioneer speakers

1 X Alpine center speaker

1 X Kenwood DDX8027 + TMC box en Navigatie

1 X 10.2" Alpine dakmonitor

Resultaat: super.

ok je doet aan dit soort wedstrijden mee maar hebt hulp nodig....goed kan zijn.kunt immers niet overal iets van weten
de wedstrijden waaraan ik heb mee gedaan waren in de jaren 90 dus niet zo goed georganiseerd als tegenwoordig meestal las ik in de caraudio waar een wedstrijd was en reed er dan heen.
ben bv destijds in rosmalen autotron geweest en in zeeland middelharnis en rotterdam utrecht enz.maar goed er heeft schijnbaar niemand belang bij mijn "rotzooi" lol

/forum/images/graemlins/tongue.gif

ik heb nog een vraag vroeger werkte ik me het schompes om alles te kunnen betalen hoef ik gelukkig nu niet maar ik sta soms verstelt wat mensen in hun auto hangen en in wat voor auto.ik heb vroeger schijnbaar iets structreel fout gedaan

/forum/images/graemlins/1761.gif /forum/images/graemlins/ot.gif /forum/images/graemlins/ot.gif

Jpoers

Lid
en wat is nu je vraag superbb? ik herken alleen een mededeling. en je heb inderdaad gelijk dat je een hoop jongeren ziet met een hoop "herrie" in hun auto.

vraag me ook altijd af hoe ze zoiets doen
(huh was dat ook niet jouw vraag?)

Octaviarijder

Actief lid
Ik heb net mijn auto weer opgehaald met mijn nieuwe Focal set er in en ben echt uitermate tevreden. Ik hoor nu veel meer muziek dan voorheen, mooi vol geluid en nog een behoorlijk volume ook.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: superrrrrrb</font><hr />

ok je doet aan dit soort wedstrijden mee maar hebt hulp nodig....goed kan zijn. <font color="red"> /forum/images/graemlins/cool.gif Ik heb geen hulp nodig.. </font>

kunt immers niet overal iets van weten <font color="red"> Dat klopt zelfs ik leer elke dag bij, en dat is maar goed ook</font>

[/ QUOTE ]

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Octaviarijder</font><hr />

Ik heb net mijn auto weer opgehaald met mijn nieuwe Focal set er in en ben echt uitermate tevreden. Ik hoor nu veel meer muziek dan voorheen, mooi vol geluid en nog een behoorlijk volume ook.

[/ QUOTE ]

Super voor je, hier ga je vast erg veel plezier mee krijgen.

Misschien zie ik je op een meeting eens, en kan ik bij je luisteren.
Heb je dit direkt op je radio aangesloten of via een versterker?

Bovenaan Onderaan