Betrouwbaarheid DSG-7 in de Fabia-2 (vervolg)

piair1982

Forumguru
heb ik heb een nieuw onderwerp geopend.
In deze discussie gaat het over de DSG van de Fabia, oftewel type DQ200, met droge koppelingen, 7 versnellingen en geschikt voor maximaal 250 Nm koppel.

Dan is daar ineens de bijdrage van Piair. Hij zegt "uit eigen ervaring" te weten dat 75% van dit type DSG in VW Transporters binnen 2 jaar moest worden vervangen. En dat KAN helemaal niet, want de VW Transporter is nooit met de DQ200 geleverd! De DSG-7 die sinds eind 2009 in de Transporter wordt geleverd (type DQ500) is een doorontwikkeling van de aloude DSG-6 (DQ250), heeft natte koppelingen, 7 versnellingen en is geschikt voor maximaal 600 Nm aan koppel.
Dat deze bakken blijkbaar kinderziektes kennen en stuk gaan is natuurlijk niet goed, maar totaal irrelevant in een discussie die over een heel ander type DSG gaat.

Zie voor meer info Wikipedia. Hier in het Nederlands, en hier (uitgebreider) in het Duits.






Er zijn problemen met de kwaliteit, ze gaan snel kapot. Dat is de echte reden. Daarnaast worden er meer automaten verkocht dan vooraf ingeschat is
 

Rosinfield

† In Memoriam
dat denk ik ook, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar die cijfers. Kan zijn dat die conclusie is gebaseerd op negatieve ervaringen welke op div. fora worden gemeld, maar ik dacht dat zo langzamerhand wel bekend verondersteld mag worden dat die volstrekt geen representatief en betrouwbaar beeld geven. Waar het om gaat is het aantal failures op een bepaalde hoeveelheid verkochte dsg's.
 

Pollewop

Forumguru
Er zijn problemen met de kwaliteit, ze gaan snel kapot. Dat is de echte reden. Daarnaast worden er meer automaten verkocht dan vooraf ingeschat is

Iets klopt er niet in bovenstaande redenering, want als zo "snel kapot gaan" waarom worden er dan zoveel van verkocht..? Ik snap het niet... en is het überhaupt wel zo dat ze snel kapot gaan ? Op de fora lees je meesal alleen de berichten van rijders met klachten. De rijders die tevreden zijn hoor je niet of veel minder. Hierdoor is het beeld vaak vertekend. Het kan zijn dat de schrijver bij PON in Leusden werkt en "inside-information" heeft natuurlijk...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is exact wat ik ook al beweerde, dus ik ben benieuwd of Piair ons nog gaat verblijden met wat harde cijfers
 
Iets klopt er niet in bovenstaande redenering, want als zo "snel kapot gaan" waarom worden er dan zoveel van verkocht..? Ik snap het niet... en is het überhaupt wel zo dat ze snel kapot gaan ? Op de fora lees je meesal alleen de berichten van rijders met klachten. De rijders die tevreden zijn hoor je niet of veel minder. Hierdoor is het beeld vaak vertekend. Het kan zijn dat de schrijver bij PON in Leusden werkt en "inside-information" heeft natuurlijk...

Ik snap daadwerkelijk niet dat het zo veel verkocht wordt, DSG. Het is misschien wel een goedkope automaat voor in een standaard gezinsbak en hij is snel, maar het rijdt niet relax en al helemaal niet soepel in vergelijking tot bijvoorbeeld de automaten die Volvo 10 jaar geleden al gebruikte.

Dus ik begrijp best dat mensen DSG willen, maar de lovende reacties erover zijn zwaar overtrokken. Met de snelheid is alles wel gezegd. Ik heb liever een soepele automaat die goed reageert, dan een super snelle automaat die stoot en vooral bij wegrijden iedere keer anders oppakt.

Dus mij lijkt dat men juist de DSG in dit soort auto's moet verkopen en juist niet in de duurdere modellen, gooi daar een echt goede automaat in!
 

Winged

Nieuw lid
Dfrenner, je laat het overkomen dat je veel ervaring hebt met de DSG, volgens mij ben je een volvo rijder.
Mijn DSG bevalt juist geweldig, schakelt bijna ongemerkt en nodigt uit tot relaxed rijden, zeker in combinatie met de cruisecontrol. Er is altijd voldoende trekkracht voorhanden en stoterige schakelwegen zijn mij vreemd. Het is wel zo dat ik moest wennen aan het vertragingsmoment tijdens het wegrijden, een fluwelen voet is nodig en heeft me tijd gekost deze te ontwikkelen. Deze DSG wordt bij het VAG concern veel ingezet, da's niet zomaar, een kwaliteitsmerk als Audi zou niet weg komen met een matige en goedkope bak.....
 

piair1982

Forumguru
7 traps dsg in 2010 20 transporters met dit type verkocht. Van 15 is de bak al vervangen.

Exacte cijfers heb ik niet. Dit is uit eigen ervaring.
 

Rosinfield

† In Memoriam
interessant zou zijn het totaal aantal verkocht en hoeveel daarvan vervangen. Wie weet hangt deze bevinding samen met het soort auto en/of bestuurder
 

Winged

Nieuw lid
Freewheeler, helemaal mee eens. Die transporters, zijn dat niet die busjes die vaak door de bestuurder (meestal niet de eigenaar) aan gort worden gereden. Vermoedelijk geen automobilisten met een fluwelen voet omdat je er zo lekker mee kunt scheuren, verbruik maakt niet uit toch een tankpasje..... Zijn er ook cijfers bekend van de gewone versnellingsbak ?
 

Rosinfield

† In Memoriam
idd, dat zijn de vragen waar het om gaat. Kan best dat bij niet dsg busjes er ook veel meer kapot gaat dan in andere types. Ik zeg ook maar wat, maar pas als je al dat soort data hebt kun je een zinnige uitspraak doen over de kwaliteit van een dsg bak. Niet op basis van een persoonlijke ervaring met 20 busjes
 

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij kan dat juist alles met (oa) rijstijl te maken hebben. Pas als bij alle types auto met DSG 75% kapot gaat, is het evident dat het aan de DSG ligt. Maar als het nou juist 75% van diezelfde busjes (wellicht allemaal met dezelfde motorisering?) is, dan zegt dat mijns inziens óf iets over de combinatie van dat busje en de DSG, óf over de berijder en diens rijstijl (we kennen allemaal wel de typische linkerbaanbouwbus), maar niet specifiek over de DSG. Feitelijk zegt het alleen maar dat de DSG in die configuratie blijkbaar de zwakste schakel was.

Maar op deze ervaring te gebruiken om zonder nuancering te beweren dat "er kwaliteitsproblemen zijn en dat ze snel stuk gaan" doet de kwaliteit van de DSG geen recht.
 

andrehj

Forumguru
Betrouwbaarheid DSG-7 Fabia

[MODERATORBREAK] pff.. jongens het is wat geknutsel, maar ik hoop dat iedereen nu tevreden is, we gaan hier dus verder over de betrouwbaarheid van de DSG [/MODERATORBREAK]
 

andrehj

Forumguru
Betrouwbaarheid DSG-7

In deze discussie gaat het over de DSG van de Fabia, oftewel type DQ200, met droge koppelingen, 7 versnellingen en geschikt voor maximaal 250 Nm koppel.

Dan is daar ineens de bijdrage van Piair ( #1) Hij zegt "uit eigen ervaring" te weten dat 75% van dit type DSG in VW Transporters binnen 2 jaar moest worden vervangen. En dat KAN helemaal niet, want de VW Transporter is nooit met de DQ200 geleverd! De DSG-7 die sinds eind 2009 in de Transporter wordt geleverd (type DQ500) is een doorontwikkeling van de aloude DSG-6 (DQ250), heeft natte koppelingen, 7 versnellingen en is geschikt voor maximaal 600 Nm aan koppel.
Dat deze bakken blijkbaar kinderziektes kennen en stuk gaan is natuurlijk niet goed, maar totaal irrelevant in een discussie die over een heel ander type DSG gaat.

Zie voor meer info Wikipedia. Hier in het Nederlands, en hier (uitgebreider) in het Duits.
 

Rademaker

Nieuw lid
Mijn DSG bevalt juist geweldig, schakelt bijna ongemerkt en nodigt uit tot relaxed rijden, zeker in combinatie met de cruisecontrol. Rij trouwens in een Faab TSI 105 PK. Heb in het begin wel twee keer de dealer gevraagd om eens te kijken naar de instellingen voor de DSG bak. De eerste keer bleek er verkeerde software geladen te zijn. Tevens werd mij door de dealer medegedeeld dat software voor Nederland anders is als in Duitsland. Dit had te maken met de regels van onze regering. Heb dat opgevraagd en het bleek inderdaad dat de software versie voor Duitsland een andere was dan die in Nederland.Een keertje een Duitse dealer bezoeken en walla geen probleem. Wel even tegen je dealer zeggen anders is na de volgende beurt de Nederlandse software weer geïnstalleerd.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Beste @Rademaker wat is het nut van de duitse software? En je boardcomputer is na de update ook in het Duits?

Zie je reactie?

Mvg,

Waalko
Fabia Combi II DSG7 van maart 2012 (15000km)





Mijn DSG bevalt juist geweldig, schakelt bijna ongemerkt en nodigt uit tot relaxed rijden, zeker in combinatie met de cruisecontrol. Rij trouwens in een Faab TSI 105 PK. Heb in het begin wel twee keer de dealer gevraagd om eens te kijken naar de instellingen voor de DSG bak. De eerste keer bleek er verkeerde software geladen te zijn. Tevens werd mij door de dealer medegedeeld dat software voor Nederland anders is als in Duitsland. Dit had te maken met de regels van onze regering. Heb dat opgevraagd en het bleek inderdaad dat de software versie voor Duitsland een andere was dan die in Nederland.Een keertje een Duitse dealer bezoeken en walla geen probleem. Wel even tegen je dealer zeggen anders is na de volgende beurt de Nederlandse software weer geïnstalleerd.
 
Bovenaan Onderaan