Betrouwbaarheid merken volgens Test-aankoop

In het februari nummer publiceert Test-aankoop lijsten van betrouwbaarste wagens. Per klassen een top vijf van de meest en minst betrouwbare. Skoda komt hier niet in voor. In de merkenranking staat het op 13 van 34 met daihatsu als meest betrouwbaar en landrover minst betrouwbaar.
Dacia staat op de derde plaats en Lexus op twee. Saab derde laatste. Spyker heeft dus nog werk voor de boeg.
 

kcj

Actief lid
Ik heb de 'enquête' ook gelezen :biggthumpdown:
Wat een flut-gedoe. T-A zou beter bij hun 'core-business' blijven : testen van wit en bruingoed, controle van voedsel en vergelijkingen van verzekeringen en banken.

In een vorig boekje hadden ze "familiewagens' beoordeelt : de Mini Clubman was de beste !
Familiewagen ?!?

Een voorbeeld van hun recente enquête : ze vergelijken een Fiat Multipla en een Citroën Xsara Picasso van '99-04 met een Mercedes B van 05-08.
Die auto's liggen qua ontwikkeling een eeuwigheid uit elkaar.

Ze verzamelden bijna 23.000 antwoorden in uit Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië en België.
Totaal aantal inwoners van al die landen : bijna 190 miljoen.
Aantal auto's in die landen tesamen : 94 miljoen.

En dan maken zij dus een rangschikking op over 23.000 ontvangen formulieren ? :icon_smile_dead:

Koen
 

LenK

Forumguru
Aan een enquete met vragen als hoe vaak moest u tussendoor terug naar de garage, hoe vaak heeft u pech onderweg gehad, hoe duur zijn de onderhoudsbeurten etc kan niet veel verkeerd zijn.
En 23000 auto's is een behoorlijke steekproef.
Wanneer is het dan goed. Pas als je heel het wagenpark van het land onderzoekt?
Dat het over heel Europa gaat is ook goed. Heb je met alle omstandigheden te maken: vlak, bergen, nat, koud, heet.

Of is het pas goed als je eigen merk bovenaan staat?
 

kcj

Actief lid
En 23000 auto's is een behoorlijke steekproef.
23.000 van 94 miljoen = minder dan 0,03 % van het aantal auto's.
Neem nog dat er 'maar' 45 miljoen auto's in aanmerking komen (oldtimers, exoten, auto's ouder dan 10 jaar), dan kom je aan het verbazende percentage van 0,05 %.
Behoorlijke steekproef ? Of zoals zij het noemen enquête ?
Nee, totaal ongeloofwaardig en nog niet eens bij benadering correct.

De 'database' van de TÜV of de pechverhelpingsstatistieken van de ADAC zijn veel geloofwaardiger.
Elk op hùn gebied geven ze een correcter beeld dan een enquête bij 23.000 mensen. Hoeveel modellen hebben ze in aanmerking genomen ? (minstens 44, als ik hun gepubliceerd 'klassement' bekijk, maar zeer waarschijnlijk meer want ze schrijven ook over andere merken die niet bij de 5 beste of 5 slechtste horen)
De TÜV heeft bijvoorbeeld 7,7 miljoen auto's (201 modellen) in zijn laatste rapport meegenomen.

Of is het pas goed als je eigen merk bovenaan staat?
Nee, zeker niet. Maar wel een deftig onderzoek en geen bladvulling in hun boekje.
Hun autobijlagen / -vergelijkingen / -testen trekken 9 van de 10 keren op niks.

Koen
 

Adoks

Senior Member
23.000 van 94 miljoen = minder dan 0,03 % van het aantal auto's.
Neem nog dat er 'maar' 45 miljoen auto's in aanmerking komen (oldtimers, exoten, auto's ouder dan 10 jaar), dan kom je aan het verbazende percentage van 0,05 %.
Behoorlijke steekproef ? Of zoals zij het noemen enquête ?
Nee, totaal ongeloofwaardig en nog niet eens bij benadering correct.
Dit is een zeeeer behoorlijke steekproef en statistisch gezien ruim voldoende. Hoezo denk je dan dat het niet OK is?

Je hebt maar zeer weinig mensen nodig, in dit geval rond de 650 man/vrouw voor een proef die als betrouwbaar te boek staat. Check internet maar.
 

kcj

Actief lid
Mogelijk heb je gelijk als je het bij 1 onderwerp houdt met een aantal antwoorden waaruit mag gekozen worden.
Voorbeeld : op welke partij ga je kiezen als het nù landelijke verkiezingen zouden zijn. Dan heeft die 650 man een keuze uit pakweg 10 partijen.
Of : ben je voor of tegen het tracé van de Lange Wapper brug. Mogelijke antwoorden : tegen, voor, geen mening.

Maar als je 23.000 antwoorden behoudt voor je 'rangschikking', verdeelt over 144 automodellen = gemiddeld 160 antwoorden per automodel, lijkt me dat een eerder dunne spoeling.
Dat wil ook zeggen dat er een ondergrens is voor het aantal teruggestuurde formulieren voordat een bepaald model in de rangschikking wordt opgenomen. 100 ? of 125 ? Of minder dan 100 ?
Voor sommige modellen zullen dus meer dan 160 formulieren zijn binnegekomen, voor ander minder. Spoeling nog dunner.
Beneden de ondergrens hebben ze de automodellen niet opgenomen in de rangschikking per model/type.
En is ook niet in de 23.000 'bruikbare antwoorden' opgenomen (22.821 om exact te zijn).

Corrigeer me als ik ergens een denkfout maak :crazy: .

--------------------------------------------------------------
Wat en hoe hebben ze nu gepubliceerd in hun magazine, dat naar elke abonnee wordt opgestuurd maar ook te lezen is in een bibliotheek en door journalisten.
Enerzijds een rangschikking bestaande uit 10 auto's per categorie.
Telkens de 5 beste en de 5 slechtste in die bepaalde categorie. De auto wordt met zijn volledige naam + productieperiode + een 'percentage' afgedrukt. Dus de 6e beste vind je niet in het magazine.
Voorbeeld : TOYOTA Yaris 1000 (1/2003 -> 9/2005) 97 (is de Nr 1 in de Categorie Stadswagens).
Er zijn 5 categorieën : Stadswagens, Kleine gezinswagens, Gezinswagens, Monovolumes, 4x4 (hier worden maar 5 auto's gepubliceerd.


Anderzijds staat er ook een lijst 'Betrouwbaarheid per merk' met weer een score achter.
Voorbeeld : Skoda 89 (geen rangnummer ervoor)

Op de site kan je enkel als abonnee zowel hetzelfde artikel lezen in PdF als de gedetailleerde en 'volledige' lijst van 144 (voor de enquête behouden) modellen.

--------------------------------------------------------------------
Enkele eigenaardige zaken.
Ik beperk me tot 3 merken die ik 'volg' : Skoda, Fiat, Lancia.

1) Bij de Stadswagens worden dus
de 5 beste gepubliceerd :
TOYOTA Yaris 1000 (1/2003 -> 9/2005) 97
TOYOTA Yaris 1000 (1/1999 -> 12/2002) 94
HONDA Jazz 1200 (12/2004 -> ) 93
PEUGEOT 207 1400 (4/2006 -> ) 93
MERCEDES A 2000 D (6/2004 -> 3/2008) 93

En de 5 slechtste :
FIAT Grande Punto 1300 D (12/2005 -> 6/2008) 85
FORD Fiesta 1400 D (6/2002 -> 8/2005) 85
FIAT Punto 1200 (12/1999 -> 6/2003) 84
RENAULT Clio 1500 D (1/2002-> 9/2003) 83
RENAULT Clio 1200 (1/20012-> 9/2003) 81

Merk op : Fiat komt er niet goed uit aan de hand van deze 'rangschikking'. :407:

Totdat je in de lijst van 144 gaat kijken :
FIAT Panda 1200 (9/2003 --> ) 92
Maw dat is plaats 6 als ze de VOLLEDIGE lijst per categorie in hun magazine zouden plaatsen.
Niet slecht voor een Fiat Panda, hé ? :489::yeah:
Maar dat komt totaal niet tot uiting in hun magazine, integendeel.


2) Nog eentje : Skoda staat met 4 (vier) modellen in die lijst van 144.
Te weten :
SKODA Fabia 1400 (1/2000 --> 1/2004)
SKODA Octavia 1900 D (5/2004 --> )
SKODA Octavia 2000 D (5/2004 --> )
SKODA Octavia 1900 D (9/2000 --> 5/2004)
En aan de hand van die 4 modellen maken ze dus een rangschikking 'Betrouwbaarheid per merk' op ?
Of hebben ze ook de 'niet-representatieve' formulieren mee opgenomen?
Die zouden dan ineens wèl mogen meetellen ?
Eigenaardig.

3) Als laatste : ik ben (uiteraard) ook nieuwsgierig hoe een Lancia het doet bij die 144... Geen enkele gevonden....
En toch mee opgenomen in de lijst 'Betrouwbaarheid per merk' ....

Need I say more ?

Koen
 
Als je de lijst van 144 bekijkt is het inderdaad een raar besluit. Daihatsu komt geen enkele keer voor in deze lijst maar ze zijn toch het meest betrouwbaar. Saab is het derde slechtste merk maar komt ook niet voor in de 144 net zoals Jeep en Landrover die het minst betrouwbaar zouden zijn.

Je kan je dus toch wel afvragen hoe betrouwbaar de rangschikking is, vooral voor de merken waar er niet zo veel auto's van ronrijden. Daihatsu bijvoorbeeld, ik zou bij God niet weten hoe het er uit ziet. In België moet dit één van de minst verkochte merken zijn.

Maar wat heb je anders dan deze soort enquètes als houvast om de betrouwbaarheid na te lezen?
 

TL@

Forumguru
Hangt er ook altijd vanaf op welke basis de betrouwbaarheid gemeten wordt.

Bij ADAC kijken ze enkel naar het aantal keren dat ze je uit de nood moeten komen helpen, dus wanneer je stilstaat naast de weg.

Andere onderzoeken kijken ook naar het aantal keren dat je buiten de onderhoudsbeurt naar de dealer moet (dan zou mijn O2 niet goed scoren, telkens 1 maal tussen beurten naar de dealer voor olie, en nu op 71.000km naar de dealer omdat de maxi-dot aangeeft dat de remblokken versleten zijn, best wel snel en ik gebruik de remmen dan nog nooit, enkel het gaspedaal wordt beroerd :-) )
 
Bovenaan Onderaan