Mogelijk heb je gelijk als je het bij 1 onderwerp houdt met een aantal antwoorden waaruit mag gekozen worden.
Voorbeeld : op welke partij ga je kiezen als het nù landelijke verkiezingen zouden zijn. Dan heeft die 650 man een keuze uit pakweg 10 partijen.
Of : ben je voor of tegen het tracé van de Lange Wapper brug. Mogelijke antwoorden : tegen, voor, geen mening.
Maar als je 23.000 antwoorden behoudt voor je 'rangschikking', verdeelt over 144 automodellen =
gemiddeld 160 antwoorden per automodel, lijkt me dat een eerder dunne spoeling.
Dat wil ook zeggen dat er een ondergrens is voor het aantal teruggestuurde formulieren voordat een bepaald model in de rangschikking wordt opgenomen. 100 ? of 125 ? Of minder dan 100 ?
Voor sommige modellen zullen dus meer dan 160 formulieren zijn binnegekomen, voor ander minder. Spoeling nog dunner.
Beneden de ondergrens hebben ze de automodellen niet opgenomen in de rangschikking per model/type.
En is ook niet in de 23.000 'bruikbare antwoorden' opgenomen (22.821 om exact te zijn).
Corrigeer me als ik ergens een denkfout maak :crazy: .
--------------------------------------------------------------
Wat en hoe hebben ze nu gepubliceerd in hun magazine, dat naar elke abonnee wordt opgestuurd maar ook te lezen is in een bibliotheek en door journalisten.
Enerzijds een rangschikking bestaande uit 10 auto's per categorie.
Telkens de 5 beste en de 5 slechtste in die bepaalde categorie. De auto wordt met zijn volledige naam + productieperiode + een 'percentage' afgedrukt. Dus de 6e beste vind je niet in het magazine.
Voorbeeld : TOYOTA Yaris 1000 (1/2003 -> 9/2005)
97 (is de Nr 1 in de Categorie Stadswagens).
Er zijn 5 categorieën : Stadswagens, Kleine gezinswagens, Gezinswagens, Monovolumes, 4x4 (hier worden maar 5 auto's gepubliceerd.
Anderzijds staat er ook een lijst 'Betrouwbaarheid per merk' met weer een score achter.
Voorbeeld : Skoda
89 (geen rangnummer ervoor)
Op de site kan je enkel als abonnee zowel hetzelfde artikel lezen in PdF als de gedetailleerde en 'volledige' lijst van 144 (voor de enquête behouden) modellen.
--------------------------------------------------------------------
Enkele eigenaardige zaken.
Ik beperk me tot 3 merken die ik 'volg' : Skoda, Fiat, Lancia.
1) Bij de Stadswagens worden dus
de 5 beste gepubliceerd :
TOYOTA Yaris 1000 (1/2003 -> 9/2005) 97
TOYOTA Yaris 1000 (1/1999 -> 12/2002) 94
HONDA Jazz 1200 (12/2004 -> ) 93
PEUGEOT 207 1400 (4/2006 -> ) 93
MERCEDES A 2000 D (6/2004 -> 3/2008) 93
En de 5 slechtste :
FIAT Grande Punto 1300 D (12/2005 -> 6/2008) 85
FORD Fiesta 1400 D (6/2002 -> 8/2005) 85
FIAT Punto 1200 (12/1999 -> 6/2003) 84
RENAULT Clio 1500 D (1/2002-> 9/2003) 83
RENAULT Clio 1200 (1/20012-> 9/2003) 81
Merk op : Fiat komt er niet goed uit aan de hand van deze 'rangschikking'. :407:
Totdat je in de lijst van 144 gaat kijken :
FIAT Panda 1200 (9/2003 --> ) 92
Maw dat is plaats 6 als ze de
VOLLEDIGE lijst per categorie in hun magazine zouden plaatsen.
Niet slecht voor een Fiat Panda, hé ? :489:
Maar dat komt totaal niet tot uiting in hun magazine, integendeel.
2) Nog eentje :
Skoda staat met 4 (vier) modellen in die lijst van 144.
Te weten :
SKODA Fabia 1400 (1/2000 --> 1/2004)
SKODA Octavia 1900 D (5/2004 --> )
SKODA Octavia 2000 D (5/2004 --> )
SKODA Octavia 1900 D (9/2000 --> 5/2004)
En aan de hand van die 4 modellen maken ze dus een rangschikking 'Betrouwbaarheid per merk' op ?
Of hebben ze ook de 'niet-representatieve' formulieren mee opgenomen?
Die zouden dan ineens wèl mogen meetellen ?
Eigenaardig.
3) Als laatste : ik ben (uiteraard) ook nieuwsgierig hoe een Lancia het doet bij die 144... Geen enkele gevonden....
En toch mee opgenomen in de lijst 'Betrouwbaarheid per merk' ....
Need I say more ?
Koen