Beurt!

Mijn auto gaat volgende week voor een eerste beurt. Standaard Skoda prijs is 300 euri (30 dkm beurt, VOI). Ik vraag me echter af: wat doen ze dan precies? Olie vervangen, oliefilter, verder kom ik niet. En wat valt wel of niet onder die 300 euro?
 

Octavarium

Actief lid
De werkzaamheden van de VOI beurten zijn variabel en oa. afhankelijk van jouw rijstijl (dit houdt de computer van je auto namelijk bij!). 30dkm VOI is dus in elk geval wel wat meer dan de kleine beurt (olie + filter) die jij beschrijft..

De beurt is vooral zo prijzig omdat de longlife olie behoorlijk wat meer kost, maar dan kun je er wel weer een hele tijd tegenaan :winkie:

Hier een kleine quote over VOI van een VW site:

Longlife Service (= variabele beurt)

Voor de meeste Volkswagens van na 2001 werkt het onderhoudsadvies nét even anders. Deze auto’s hebben een boardcomputer, die op basis van uw rijgedrag het onderhoudsmoment bepaalt. Bij gunstig rijgedrag is dat bij maximaal 30.000 kilometer of 2 jaar. Deze technologie heet VOI: verlengde onderhoudsinterval.
De werkzaamheden bij deze beurt zijn ook variabel; afhankelijk van de slijtage worden er onderdelen vervangen en vloeistoffen ververst. Het gaat verder dan een grote beurt, omdat uw auto weer maximaal 30.000 kilometer of 2 jaar moet kunnen rijden tot de volgende onderhoudsbeurt.
 
dank voor je reactie
rijstijl bijhouden, mmm.... hopelijk wordt ik dan niet alsnog opgepakt

ik weet nu echter nog niet precies wat ze doen voor die standaard pakket prijs, bv als er iets moet worden vervangen en zit dat dan in de prijs
 

Gieliovd

Forumguru
Is al heel wat over geschreven op het forum.

Goede afspraken maken met je dealer van tevoren!!!

Het is per dealer lijkt het wel een ander verhaal.

Check het boekje bij de dealer samen met je adviseur en bespreek wat er wel en niet in zit begrepen en bespreek wat je doet bij eventuele meerkosten.

Ik spreek uit ervaring.
 
Dat zou toch niet moeten kunnen aangezien het standaard pakketprijzen zijn
dat "pakket" moet dan toch ook bekend zijn en standard bij de merkdealer?
 

Octavarium

Actief lid
Dat zou toch niet moeten kunnen aangezien het standaard pakketprijzen zijn
dat "pakket" moet dan toch ook bekend zijn en standard bij de merkdealer?

Ik heb destijds zo'n flyertje gehad van mijn dealer met daarin zo'n beetje alle onderhoudsprijzen per type auto en volgens mij zijn deze landelijk hetzelfde. Kwaliteit en mate van service is uiteraard per dealer verschillend, maar ze willen zo homogeen mogelijk overkomen :)
Bij mij kost de 30dkm beurt namelijk ook +-300 euro. Hierin zitten bij mij sowieso alle vloeistoffen, filters, bougies etc. en arbeidsloon voor het vervangen/verversen van deze.
Voor wat er bovenop komt aan onderdelen, zoals "vervangen uitlaat""en "vervangen DB-riem" etc. hebben ze ook eenheidsprijzen per type auto berekend met daarin inbegrepen de onderdelen en het arbeidsloon om deze te vervangen/monteren... Hope that clears something up for ye :winkie:
 
ik vind het gewoon belachelijk dat men zegt 300 euro en dan niet wat men ervoor doet
long life olie, dat snap ik, maar verder? bougies? ruitewissers? controle van onderdelen? daar moet toch een lijstje van te maken zijn wat wel en wat niet eronder valt?

overigens wel tevreden over het feit dat deze auto nu voor de 1e keer sinds de aanschaf in juli 08 en na ruim 30.000 km voor het eerst naar de garage gaat en ik geen problemen heb gehad behalve dan wat olie bijvullen
 

Octavarium

Actief lid
is er geen lijst van wat gedaan wordt binnen dat pakket

Was zelf ook benieuwd en heb hard gezocht maar niks inhoudelijks erover gevonden (in de zin van inbegrepen uit te voeren checks/werkzaamheden en onderdelen)...
Volgens mij wordt er ook behoorlijk winst gemaakt op dat VOI programma: Iedereen betaalt 300 euro voor een 30dkm beurt, maar alleen de mensen die hun auto compleet aftrappen hebben dat misschien eruit, maar die moeten daarentegen eerder voor een beurt door die slijtagemonitor die oa. je rijstijl en de kwaliteit van de olie bijhoudt etc.. Ik vermoed dan ook dat ik iets eerder aan de beurt zal zijn met mijn rijstijl :blush:

De hoge prijs van de longlife olie daargelaten: Bij het meerendeel van de bestuurders (die voorzichtig met hun auto omgaan en hem bijv. steeds netjes warm rijden) zal er steeds vrij weinig vervangen hoeven worden en daar pakken ze waarschijnlijk hun winst op..
Voordeel voor de klant is aan de andere kant is uiteraard wel dat deze veel minder vaak voor een beurt hoeft, dus dat is ook wat waard.

Ik ben hoe dan ook erg benieuwd: heeft iemand hier een specificatie/rekening van een VOI beurt; zo ja, zou je de inhoud ervan met ons willen delen??
 
Ik zal de dealer vragen wat hij uitvoert voor die 300 ballen en ook achteraf vragen wat er is vervangen/gecheckt/bijgevuld, etc.
Dan zal ik hier ff terug rapporteren, wel een leuke testcase.
 

purk

Senior Member
ik denk dat er een proefrit gemaakt gaat worden en dat ze dan de auto op een brug zetten en de olie en filter vervangen, dan zullen ze het storingsgeheugen afvragen en de koplampen afstellen, ook zal de bandenspanning van alle wielen gedaan worden en de voeistoffen bijgevuld worden indien nodig natuurlijk. ook zullen ze jou een diagnose rapport geven en hun sysyteem contrelen op update's of terugroepakties en een onderhoudslijst uitdraaien en invullen zodat je kunt zien wat ze gedaan hebben aan je auto. en dan komen er nog een paar stempels in je boekje waar je weer mobiliteids garantie hebt voor 30.000 km of twee jaar en een beetje dealer zal hem nog even uitzuigen en wassen.

wel zullen de pakketprijzen verschillen voor 30000/60000/90000 en elke twee jaar extra remvloeistof verversen.
 

Race Eend

Forumguru
Sowieso
Olie - Oliefilter - luchtfilter - algehele check.

Ik zou mee laten nemen: brandstoffilter (behoud van je brandstofpomp) - interieurfilter (deze wordt veel vergeten en dit adem je wel dagelijks in, voor die 17 euro hoef je het niet te laten).

Remvloeistof zal ook wel extra kosten geven, of misschien zit dit erin (moet elke 2jaar).


Overigens: Is het geen optie om de dealer te vragen wat hij doet voor de beurt, dan weet je dit direct toch!?
 
Nou, het grapje heeft 358 euri gekost
olie vervangen, olieleidingen doorgespoeld (ik had en heb last van zgn sludge)
gasfilter (?) vervangen)
oliefilter
testapparatuur (is dat uilezen boordcomp.?)
longlife olie
oude olie afvoeren
werk (uren)
 

Ronbe

Senior Member
Dat is 1,2 eurocent per gereden kilometer.
Als je dat afzet tegenover de andere vaste kosten van een auto, zoals afschrijving, brandstof,verzekering en wegenbelasting, dan is je onderhoud eigenlijk maar een kleine post.
 

EdK

Forumguru
die longlife olie zal er flink inhakken op die 358 eurie !
En wat hou je dan aan bedrag over en is dat dan redelijk in prijs tov het gedane !
 
Bovenaan Onderaan