Bevroren voorruit

Tomas

Nieuw lid
Beste mede fabiarijders,
Ik ben nieuw op dit forum, want pas sinds kort een Skodarijder. Ik bezit een 1.4 mpi (68pk) uit 2000 met bijna 90dkm op de klok.
Mijn vraag; De laatste tijd vriest het behoorlijk. En tot mijn stomme verbazing kom ik erachter dat mijn voorruit niet alleen aan de buitenkant bevriest, maar ook aan de binnenkant. Het betreft hier niet de hele voorruit, maar de bovenzijde, vooral achter de binnenspiegel (zegmaar vanaf waar de hemelbekleding ophoudt).
Is dit normaal? Of moet de voorruit opnieuw gekit worden ofzo?

gr,
Tomas

ps: Als deze vraag verkeerd geplaatst is ofzo, dan bij deze excuses.
 

Tallguy

Forumguru
Ik vermoed dat je last heb van teveel vocht binnen in je auto. Bij Fabia1's is het een bekend euvel dat er lekkage bij de deuren kan voorkomen. Dat zou je door je dealer kunnen laten checken.
Het kan ook zijn dat je weinig km's rijd per dag (heb ik ook last van). In dat geval kan je auto niet echt 'drogen' van binnen. Dat heb ik afgelopen dinsdag opgelost door even 200km te rijden (terwijl ik normaal veel trein). Dat hielp zeker.

Een andere (tijdelijke) oplossing zou een vochtvreter zijn die je achter je voorstoel plaatst. Het zorgt echter niet dat het een mogelijke oorzaak wegneemt. Primair denk ik dus aan lekkage bij de (achterdeuren/-ruiten) of weinig km's.
 

Erik_NL

Forumguru
Wat <Kensei> schrijft kan ik beamen.
Lekkage langs de achterportierruiten heeft onze Fabia in het begin ook gehad. Dat leidde echter tot een kletsnatte vloerbedekking en niet tot een natte voorrruit. Sinds de achterportieren doeltreffend zijn gekit, geen problemen gehad.
Onze Fabia staat altijd buiten maar er wordt wel dagelijks mee gereden.

Mogelijk is je auto een tijd ongebruikt geweest en heeft zich condens verzameld. Ga zoals <Kensei> al adviseerde een flink stuk rijden. Met de airco ingeschakeld !
 
Ik herken het verhaal helemaal. Misschien is het dan toch een bekend euvel van de Fabia I. Ik moest bij onze Fabia I Combi ook altijd met de ijskrabber aan de slag aan de binnenkant van de ramen. Zo irritant! :biggthumpdown: Ik heb dit nog met geen enkele andere auto gehad, ook met de Fabia II heb ik er geen last van.
 

Tallguy

Forumguru
Let wel: een airco schakelt zichzelf uit bij temperaturen vanaf 4graden en lager (ik dacht 4 graden..kan ook 5 zijn). Dit omdat de kans op een stukgevroren airco toeneemt bij zulke lage temperaturen.

Gewoon een stuk rijden en de kachel op 25 (deed ik dinsdag ook) deed ook wonderen, vooral als je overal de uitstroomopeningen goed open zet en eventueel richt op 'natte' condensplekken.
 

Tomas

Nieuw lid
Ik herken het verhaal helemaal. Misschien is het dan toch een bekend euvel van de Fabia I. Ik moest bij onze Fabia I Combi ook altijd met de ijskrabber aan de slag aan de binnenkant van de ramen. Zo irritant! :biggthumpdown: Ik heb dit nog met geen enkele andere auto gehad, ook met de Fabia II heb ik er geen last van.

Wat <Kensei> schrijft kan ik beamen.
Lekkage langs de achterportierruiten heeft onze Fabia in het begin ook gehad. Dat leidde echter tot een kletsnatte vloerbedekking en niet tot een natte voorrruit. Sinds de achterportieren doeltreffend zijn gekit, geen problemen gehad.
Onze Fabia staat altijd buiten maar er wordt wel dagelijks mee gereden.

Mogelijk is je auto een tijd ongebruikt geweest en heeft zich condens verzameld. Ga zoals <Kensei> al adviseerde een flink stuk rijden. Met de airco ingeschakeld !

Ik dacht dat het deurprobleem alleen een combi euvel was? Ik heb een HB. Net even aan de achtermatjes gevoeld. Idd wel vocht, maar dat kan ook omdat er een lading sneeuw naar binnen schoof bij het openen van de deur. Ik zal vlgd week eens een flink stuk met warme verwarming gaan rijden (op weg naar de dealer). Misschien dat het wat helpt.
 
Deurprobleem is niet alleen bij de Combi, maar ook bij de Hatchback.
Toevallig wordt bij mijn Fabia vandaag beide deuren opnieuw in de kitt gezet.
 

Fabia

† In Memoriam
Wat dat betreft ben ik wel erg blij met mijn FII na twee FI gehad te hebben met dat irritante vochtprobleem. Ondanks het kitten is het bij nooit helemaal weg geweest.
 

skodaoctavia2

Actief lid
zet hem in een verwarmde garage en ramen open, anders de föhn er even doorheen halen. vooral op de vochtige vloerdelen. ik had het gelijk met mijn polo vroeger, zelfde kwaaltje
was ik vergeten te vermelden ik had ook de bekleding los gehaald de hele zooi was nat eronder
 

Ronnie

Forumguru
Het vocht zit tussen de bodem en de vloerbedekking. De vaste vloerbedekking is aan de onderkant geseald met kunstof, er zal dus weinig verdampen. Je kunt het beste vanonder de achterzitting de vloerbedekking loshalen en er een pak kranten o.i.d. ter absorbtie onder leggen, een week ofzo laten zitten, vervangen, en dan nog een paar keer herhalen. Wanneer er n.l. veel vocht in de auto is gelekt kan het a.h.w. heen en weer spoelen van voor naar achter. (bodemgroep is redelijk vlak) Ikzelf heb mijn vorige auto (Passat 2.016V 1994) al eens een week in de verwarmde (80gr) spuitcabine laten drogen, en nog was het niet weg.......
Lekkages zijn vervelende dingen, we hadden er in het schadebedrijf waar ik 15 jr. gewerkt heb ook weleens mee te maken. Toen we een "leakage detector" hadden aangeschaft (duur dingetje) was bijna elk probleem snel opgelost!!
Meest voorkomende algemene oorzaken: slechte afdichting rond de achterlichten, lekkende afdichtingen en verstopte afvoeren aan schuifdak, ondeugdelijk verlijmde ruiten(kit overlapping aan de bovenkant i.p.v. onderkant sponning) verstopte afvoeren in de parafan ("frisse luchtbak" onder de voorruit) Ontwateringsgaten in de portieren/achterklep verstopt, uitgedroogde doorvoertules in de parafan, (begint na zo'n jaartje of 6-7).
Ik zou zeggen: begin bij deze punten maar eerst te zoeken. Bij de Fabia 1 waren er natuurlijk de portieren achter de oorzaak tot 2005, ik heb er gelukkig geen last van.....
Ik moet toegeven dat toen ik deze auto kocht onmiddelijk(volgende dag) de portieren gesloopt heb om te controleren of het goed was....
Naarmate een auto ouder wordt worden ook de kitnaden poreus en breekbaar, door het sterkere werken van de carosserie onstaan dan snel lekkages op de naden.
Enige remedie hiertegen is een laag nieuwe "strijkkit" van Scotch 3M, lichtblauw van kleur, goed spul maar wel duur!
Ik hoop dat men hier wat aan heeft, 't is toch een stuk ervaring....
P.S.: kijk deze dagen maar rond in auto's van oudere bouwjaren, ze hebben er bijna allemaal last van.....
 

Tomas

Nieuw lid
En zo verder

Goed, vandaag de sneeuw overwonnen. Opweg naar mijn werk ("helaas" maar 9 kilometer) de verwarming flink opgestookt. Ook nog even langs de Gamma gereden voor een vochtvreter. Volgende week afspraak bij de dealer. Heb nog BOVAG garantie en ik neem aan dat kitrandjes daaronder vallen?
(bedankt iig voor alle tips tot zover)
 

servies

Forumguru
Ff nog een tip:

check ook de uitsparing waar het reservewiel in ligt. Ik kwam er van het weekend achter dat in mijn geval daar 3 centimeter water in stond... met als gevolg beslagen/bevroren voor/achterruit...
 

LenK

Forumguru
Rijp aan de binnenkant van de ruiten heb ik met alle auto's weleens gehad in extreme omstandigheden.
De ruit is dan steenkoud en je adem bevriest dan. Het is niet veel maar soms wel net genoeg om geen ruk te zien als je onder een lichtmast doorrijdt.
Zodra de kachel maar een beetje warmte produceert is het meteen weg.
 

skodaboy

Forumguru
ik herken dit probleem bij vriesweer (-5 en meer).
heb dit probleem bij een vw transporter frigowagen.
om één of ander reden bevriest de voorruit zowel van buiten als deels vanbinnen,heb echter géén last van natte vloermatten of dergelijke.
denk dat dit probleem zich voordoet omdat de waterafvoer door de cabinevloer heen naar buiten wordt geleid en dit 'gat' niet 100% dicht afsluit rond de buis.
je voelt ook tijdens het rijden ook staat de verwarming aan dat er bij extreme koude kou 'uit' de vloer omhoog komt...:crazy:

dus 15 min voor het vertrek het busje starten en het zaakje laten ontdooien....:smiley29:
 

Tomas

Nieuw lid
Opgelost

Het euvel met de bevriezing aan de binnenkant is opgelost. Het lag idd aan het bekende deurprobleem. Zowel links als rechts is onder BOVAG garantie de binnendeur opnieuw ingekit en daarnaast zijn alle rubbels rondom de portieren vernieuwd (ook onder de BOVAG). Nu nog wel een vochtvreter in de auto staan om eventueel restvocht uit de lucht te houden, want de matjes zijn nog niet geheel opgedroogd.
Bedankt voor alle tips!
 

Ronnie

Forumguru
Ik ben blij voor je dat het is opgelost, netjes van de garage!
Het duurt nog wel een tijdje voor de zaak weer droog is, misschien kun je de vloerbedekking aan de zijkant losmaken en ietsje omhoogdrukken met een klosje eronder, dan ventileerd het meer!
 
Bovenaan Onderaan