Bezoek steenmarter?

Roeland80

Forumguru
Hallo,

Volgens mij heb ik bezoek gehad van een steen marter of iets dergelijks... Antenne helemaal aangevreten....

Kabels onder motorkap nog okee gelukkig

image.jpeg

image.jpeg

Zwapp

Forumguru
Of gewoon een kat natuurlijk... die willen ook nog wel eens op iets rubberachtigs kauwen...

hemi24

Forumguru
Steenmarter is een schichtig diertje, die ik niet zo snel op een dak van een auto zie kruipen om aan een antenne te knabbelen.
Volgens mij is dit eerder een brutale/speelse kat geweest, tenzij jij je antenne altijd zo op de stenen hebt liggen natuurlijk...

Roeland80

Forumguru
@Zwapp Zijn hier wel katten hebben er zelf 2.... hoop eigenlijk dat het katten zijn... Die gaan niet aan de kabels onder de motorkap knagen....

@hemi24 overbuurman vertelde me toen we 5 jaar geleden hier kwamen wonen dat hij bij z'n auto ladt had gehad van steen marters...
En nee de antenne om een goede foto te maken even op de grond gelegd

Cordoba

Forumguru
Antenne aangevreten door steenmarter zou een unicum zijn. (zit volgens mij ook geen vismeel in verwerkt)
Ik dacht in eerste instantie aan een kraai/kauwtje of iets dergelijks, die in de antenne is gaan zitten (nagelafdrukken) en de antenne een kopje kleiner gemaakt. Een kat kan natuurlijk ook de boosdoener zijn.

Roeland80

Forumguru
Nou toch een steen marter denk ik! vorige week had de buurman het er al over dat er een steen marter onder zijn motorkap bezig was geweest. (Skoda Superb) ik had met toen meteen al even verdiept in hoe dit te voorkomen lees overal tegenstrijdige dingen. Piep en LED kastje zou niet helpen. Citroen WC Tabletten ook niet. Kippen gaas onder de auto leggen op de oprit zou dan wel helpen maar vond ik nogal omslachtig. Maar vanochtend was het raak auto starte prima. reed weg bij huis begon meteen gloeispiraal te branden en auto was voor geen meter vooruit te branden. Toen begon ook het motormanagement lampje te branden. gebeld met de garage om auto uit te laten lezen ik dacht zelf aan EGR klep ofzo. toen ik naar de garage reed bedacht ik me in eens het verhaal van de buurman. meteen zelf even onder de kap gekeken en ja hoor aantal slangetjes aan gevreten.. nu even afwachten wat de schade precies is....

Canon-Eye

Forumguru
Citroen WC Tabletten ook niet.
Aan chloorachtige blokjes schijnen ze wel een hekel te hebben. Voor het overige zul je een afscherming moeten verzinnen waardoor ze er niet bij kunnen komen.

Wij hadden vorig jaar geruime tijd zelfs een steenmarternest in de spouwmuur, compleet met jonkies en al. We hebben ze pas weg kunnen krijgen toen we achterhaald hadden waar ze naar binnen kwamen (aan de diagonaal tegenoverliggende hoek van het huis, waar het schuine dak op het vlakke garagedak uitkomt) en die toegang volledig hadden dichtgezet met dubbeltjesgaas.

De Fabia is overigens al die tijd onaangetast gebleven, de kippen en eenden van de buren zijn echter nog steeds hun leven niet zeker - daarvan verdwijnen er nog regelmatig.

Fenrir

Lid
Je antenne is hoogstwaarschijnlijk gemolesteerd door een steenmarter. Een kat zou daar misschien even interesse in kunnen hebben, maar dat nooit zo erg toetakelen.
Steenmarters staan bekend om hun "speelse" gedrag en zitten heus niet alleen onder de motorkap. Ze lopen en springen echt overal op en onder. Ook bovenop auto's, dus.
De motorruimte gebruiken ze meestal als slaap- of schuilplaats en daar kunnen ze je serieus op kosten jagen met wat ze aanrichten.
Ik heb er ook al mee te maken gehad, en wat voor ons werkte, waren enkele heel sterk geurende wc-blokjes (javel/chloor-geur) op verschillende plaatsen onder de motorkap bevestigen.
Maar het hangt ook van marter tot marter af, vermoed ik, want er zijn evenveel verhalen die bevestigen dat dit niet werkt.
En blijkt dat ze een lichte voorkeur voor benzine-wagens hebben. :D

Roeland80

Forumguru
Nou net terug van de garage er waren een paar vacuum slangetjes door gevreten. bij de garage gaven ze aan dat zo'n Marterverjager met van die piepjes nog wel hielp en nu voor tijdelijk Choor WC blokjes onder de motorkap te bevestigen.
Kosten van de hele reparatie 0,- toch top Service van Broekhuis Emmen!!

Rallye

Forumguru
Antenne aangevreten heb ik bij mijn O2 ook gehad (bij een hotel in Oostenrijk). De rest gelukkig niet. Sterkte!

andrehj

Forumguru
Ik heb afgelopen zomer, na diverse (gelukkig schadevrije) marterbezoekjes deze hoogspanningsbeveiliging ingebouwd.
slider5.jpg

Sindsdien is de marter zich nog één keer lam geschrokken en nooit meer teruggekomen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

fireben

Forumguru
Ik heb afgelopen zomer, na diverse (gelukkig schadevrije) marterbezoekjes deze hoogspanningsbeveiliging ingebouwd.
slider5.jpg

Sindsdien is de marter zich nog één keer lam geschrokken en nooit meer teruggekomen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
waar te bestellen ???

Bovenaan Onderaan