Bij aanschaf derde Skoda eindelijk voorstellen

clapton

Senior Member
Zoals de topictitel al zegt heb ik vandaag mijn derde Skoda aangeschaft. En dan is het ook wel tijd om mijzelf voor te stellen. Ik ben Aad, woonachtig in het Westen van het land en inmiddels de 60 gepasseerd. Ditmaal is het een Fabia 3 HB Joy (1.2 tsi 91 PK) in het Corrida red geworden. Met als extra o.a. Amundsen, panodak, Dab, 16 inch Antia en het pluspakket.
De auto was een door de dealer samengesteld geheel en is behoorlijk compleet. Hem gevonden doordat we na vier zwarte auto's iets heel anders wilden hebben, dus rood.
Hiervoor twee Yeti's gehad, maar om dat de vrouw graag kleiner wilde rijden bij de Fabia terecht gekomen. Was in eerste instantie nogal sceptisch maar ben na diverse proefritten toch wel gerustgesteld, kijk er nu naar uit.
De wagen wordt komende week afgeleverd en dan zal ik foto's plaatsen en mijn avatar wijzigen
 

Rosinfield

† In Memoriam
Welkom! Ik heb dezelfde downgrade ondergaan. Het enige wat mij na de Yeti tegenviel was de wegligging van de Fabia II en daarom laten verlagen met geweldig resultaat. Wellicht is daar bij Fabia III minder aanleiding toe
 

Fabia 123

Forumguru
Ik Ben van Fabia 2 maar de Fabia 3 overgestapt. De F3 is stiller, sneller bij lage toeren, en breder. Wel is de instap lager.
Ik denk dat Yeti een hogere instap heeft.
 

Cordoba

Forumguru
@Fabia 123 Stiller en sneller bij lagere toeren zou prima kunnen, maar is ook afhankelijk van de motorisering en natuurlijk ook het soort gebruik dat je van de auto maakt. Als je met de lichtste motorisering steeds met hoge snelheid rijdt, zal de motor zich eerder laten horen dan wanneer je met een zwaarder motorblok rijdt, of wanneer je vooral in de stad of de file rijdt. Daarnaast kan bijv. bandenmerk en type veel invloed hebben op het bandengeluid. Om een lang verhaal kort te maken: je ervaring zal wel kloppen, maar het is heel lastig om een goede vergelijking te maken met het geluid van 2 verschillende autogeneraties.
 

Fabia 123

Forumguru
@Cordoba, Mijn F2 voor de Facelift was 87 pk de F3 is 90 pk een klein verschil.
De F2 had een brom boven de 110 km, en tijdens de eerste rit met een F3 viel de stilte op. Misschien zijn er nog andere leden op dit forum die verschillen wel of niet zijn opgevallen.
Banden is zeker een punt. Ooit ging ik in mijn F1 maar de garage over een slechte weg met Continental eronder en een half uur later terug met nieuwe Michelin banden eronder. Een groot verschil in rijcomfort
 

Cordoba

Forumguru
@Fabia123 Nieuwe banden zijn per definitie stiller dan (bijna) versleten banden: bij weinig profiel wordt de lucht in het profiel tijdens het rijden meer samengedrukt dan bij veel profiel. Eigenlijk een soort compressieverhouding, waarbij geldt hoe hoger de compressie-verhouding, hoe meer geluid, daarom moet je voor een eerlijke geluidsvergelijking ook banden vergelijken met een vergelijkbare hoeveelheid profiel.

Wat de invloed van de motor betreft: 87 pk of 90 pk op papier is qua vermogen vergelijkbaar, het is zelfs niet ondenkbaar dat de 87pk in werkelijkheid misschien wel meer vermogen levert dan de 90pk motor. Daarnaast hebben wel/geen turbo, hoog-toerige of juist laag-toerige motor hun invloed, en het ene type motorblok is gewoon lawaaiiger dan het andere. Ik heb een Cordoba gehad, met gewoon atmosferische motor met 8 kleppen, en die was enorm stil, zelfs toen de auto meer dan 10 jaar oud was, was ie stiller dan 90% van de nieuwe auto's van dezelfde grootteklasse.
 

clapton

Senior Member
De 1.2 tsi van de Yeti's waren met 105 pk krachtiger dan de 91 pk van de Fab3, door het lagere wagengewicht had ik toch de indruk dat deze sneller optrok. Wegligging vind ik nu goed maar wellicht dat na gewenning wat kritischer gekeken wordt en hij alsnog wat lager gaat. De instap is inderdaad lager dan de Yeti, maar voor ons niet te laag. De instap van de Civic die ik indertijd had was de reden waarom ik ben overgestapt naar de Yeti, ik stapte hangend aan het stuur in de sportief lage Civic.
 

Fabia 123

Forumguru
@clapton,

Rijervaring met een Yeti heb ik niet, wel heb ik erin gezeten en had dan het gevoel van ruimte. Klopt dat?
Liggend rijden met het gevoel dat je zitvlak bijna op de weg zit heb ik ook eens gehad met een Kia Rio.
 

clapton

Senior Member
Fabia 123, je gevoel van ruimte klopt inderdaad bij de Yeti, Fabia 3 is duidelijk compacter, mijn idee is voornamelijk smaller. Dat wil niet zeggen dat de Fabia krap is. Voorin is de ruimte meer dan comfortabel terwijl ik de Fabia achterin niet al te ruim vind. Maar achterin zitten is voor de kleinkinderen en daar voldoet hij prima voor. V.wb wegligging is de Yeti erg goed, praktijkervaring met de Fabia heb ik niet maar bij de proefritten stelde hij niet teleur.
 

Fabia 123

Forumguru
@clapton

Mijn Fabia is een business-line met Dab en sportstoelen , enkele verschillen met jullie aanstaande Fabia.
Het lijkt mij leuk om op dit forum te lezen hoe jullie de verschillen tussen de F3 en de Yeti ervaren.
 
Bovenaan Onderaan