Bij deze even voorstellen

Dag allemaal,

bij deze mijzelf even voorstellen: Bram, 32 jaar en sta op het punt een Octavia Combi 2.0 TDI Combi Elegance (of heet het nu Style?) BL te bestellen.

Ik heb me enkele weken geleden al aangemeld om mezelf beter te kunnen inlezen, en dat is goed gelukt. Veel kennis, kunde en enthousiasme hier.

Ik rijd nu een Alfa Mito maar ivm gezinsuitbreiding (1 zoontje van 1 jaar oud+2e onderweg) en het aflopen van het leasecontract diende ik op zoek te gaan naar een meer praktische auto (lees stationwagen). De auto moest wel vlotjes ogen, goed aan te kleden zijn (huidige Mito heeft al leren interieur/ingebouwde navi/gescheiden airco/cruise control) maar ook niet enorm in de papieren lopen. Ik heb een bepaald budget vanuit de werkgever, ga ik daar overheen dan dien ik het verschil via een eigen bijdrage te betalen.

Mogelijke keuzes waren voor mij:
- 308 SW (14%, fijne motor die zeker niet als een geknepen 14% motor aanvoelt) maar het uiterlijk staat me tegen en van binnen komt de auto wat gedrongen over
- Mazda 6 Sportbreak (mooiste station van dit moment qua uiterlijk vind ik, met een heel fijn 2.2 dieselblok) maar vrij duur in de lease, geen panoramadak en het navi-systeem is niet top
- Octavia Combi

De Octavia beviel eigenlijk meteen na de proefrit. Ruim, modern uiterlijk en interieur, goed navi-systeem en uit te rusten met een pano-dak wat open kan. Fijn weggedrag, de huidige Mito is toch vrij straf. De 1.6 TDI was ok, maar ik vond vooral het gemis van een 6e versnelling niet meer van deze tijd. De DSG heeft er 7 en de 2.0 TDI 6. Omdat ik altijd handbak heb gereden, vrij sportief rijd en ik niet in de randstad woon (lees minder files) leek het mij beter om voor het extra vermogen en koppel van de 2.0 TDI te kiezen. Deze was niet te rijden als een Octavia maar heb bij de dealer in een nieuwe Passat 2.0 TDI gereden (zelfde motor/handbak) en die beviel uitstekend. Overigens ook een mooie wagen, de Passat. De station vind ik zelf echter wat outbollig ogen, de sedan ziet er strak uit.

Kortom, de ruimte/praktische handigheidjes/VAG snufjes/grote panodak zorgen ervoor dat er wss half Juli een Skoda wordt afgeleverd. Configuratie is:

2.0 TDI Combi/handbak
Metal Grey
Sunset
Dynamic interieur
Verwarmbare voorruit/Elektrische achterklep
Colombus navi
Hill Hold
18 " Alaris velgen

Achteraf monteren:
antraciet leren interieur
afneembare trekhaak
eibach verlagingsset

Ik heb nog gekeken naar het vervangen van de Alaris velgen door de antraciet Gemini velgen v/d RS, maar dat werd me toch wat te duur. De Alaris velgen zien er ook strak uit.

Wat me wel tegenviel is dat de standaard leaseprijs van een Octavia en een volledig aangeklede versie toch wel flink scheelt, uiteindelijk is deze wagen bijna even duur als de Mazda6 in de lease. Maar goed, ik ben toch wel liefhebber genoeg om dit het waard te vinden.

Enige waar ik nog wat twijfels over heb is de MY2016 aanpassingen, ik lees bv toevoeging van Android Auto (MIB2) wat mooi is. Maar ik lees ook dat de uitstoot v/d 2.0 TDI wss iets omhoog gaat. Ik dien bij de dealer nog te verifieren dat dat niet icm 18"ervoor zorgt dat ik 25% bijtelling dien te betalen, want dat ga ik niet doen. Dan dient het maar een 1.6 TDI DSG te worden. Maar er is nog niets zeker, wat momenteel niet echt handig is.

Iig, ik zal me hier op het forum wel vermaken. Er is veel enthousiasme, mensen die sleutelen en verfraaien kortom een actieve community.

Joske

Forumguru
Welkom op het forum! Mooie bestelling heb je daar gemaakt :thumbsup:

En alvast bedankt voor jouw introductie hier op het forum!

CDK

Forumguru
Hartelijk welkom Bram en dankjewel voor het voorstellen!
Het is hier inderdaad levendig, informatief en soms bijna gezellig ;)

@jonbongoofy ja dat klopt maar vond t systeem een dergelijke auto niet waardig. Schijnt bij de facelift verbeterd te zijn. Uiteindelijk is de Mazda met name afgevallen ivm geen panodak. Dat vind mn zoontje namelijk helemaal geweldig, dat uitzicht.

Taffy

Forumguru
Welkom op dit leerzame en gezellige forum. Heb destijds ook in de 6 gereden , viel af omdat ik m'n zit niet kon vinden. Had steeds het gevoel dat ik op de rand van de stoel zat.
En inderdaad dash + navigatie viel tegen......

Cordoba

Forumguru
:bloemen:Welkom Bram, en succes met wachten. Nu hopen dat er niet teveel veranderd, zodat je je bestelling gewoon zo kunt houden, en dan straks volop genieten van de auto.

Thnx allen, inderdaad afwachten en straks genieten:jaja:

@Cordoba morgen maar eens met de dealer bellen over de eventuele MY2016 wijzigingen, dat zal langzamerhand ook daar wel bekend zijn.

RPeter

Senior Member
Hallo :jaja:

Had van de/een (Belgische) dealer gehoord dat MY2016 vanaf juni bij de bestellingen zal toegepast worden.
Eenmaal je order naar de fabriek vertrekt zou het heel moeilijk zijn nog aanpassingen te vragen.

Succes met het wachten ;)

Bovenaan Onderaan