Bij nieuwe remblokken ook schijven vernieuwen?

Peter_Octavia

Forumguru
Hallo,

Van de week is het lampje van de remvoeringen gaan branden in mijn Octavia. Opzich niks ernstig. Dus dealer gebeld voor een paar nieuwe remblokken en gelijk voor een beurt (120d km).
Nu zeggen ze dat het ook beter is om ook gelijk de remschijven te vervangen. Mijn is altijd wijs gemaakt dat je remblokken wel kunt vervangen zonder nieuwe schijven te monteren. Dit heb ik bij mijn vorige auto's ook gewoon zo gedaan... zelfs door de dealer...
Pas als je de remschijf vervangt moet je altijd nieuwe remblokken toepassen.

Graag jullie mening.
 

EdK

Forumguru
jouw opmerking is correct dat als je de schijven vernieuwd dat je dan ook de blokken vernieuwd, zodat alles weer lekker op elkaar in kan slijten.
Maar misschien heeft de dealer verder gekeken en gemeten en zit je met je schijven tegen de minimale dikte aan en dat hij dit nu op deze wijze adviseert.

Dus misschien even verder vragen en er achter komen wat de minimale dikte van je schijven is voor vervanging en wat nu dus de dikte van die schijven is !
 

Peter_Octavia

Forumguru
Hallo,

Ik ben niet bij de dealer geweest. Dus ze hebben de remschijven niet gezien. Daarbij mag ik er toch vanuit gaan dat remschijven langer meegaan dan 120d km??

Zover ik kan beoordelen zijn de remschijven wel ingesleten, maar nog lang niet te dun in mijn ogen.

Ik heb de auto gekocht toen er 39d km op de teller stond. Dit is de eerste keer dat de remblokken vervangen moeten worden.
 

deusjevo

Forumguru
Bij mijn O1 zijn na 2 jaar/63000 km de schijven en remblokken vervangen.

Afgelopen december 2009 (na bijna 4 jaar/123000 km) alleen nieuwe schijven voor, volgens mij zijn toen niet de remblokken vervangen... :crazy:
 

LenK

Forumguru
Als de remschijven bij 120k normaal een eind versleten zijn dan is het mss wel verstandig ze nu ook te vervangen om te voorkomen dat je ze over zeg 20k alsnog moet vervangen en dan weer nieuwe remblokken moet plaatsen. Maar meten is echt weten.
 

Constant

Erelid
Mijn tip is om even advies vragen bij een andere dealer, liefst een dealer die veel zaken doet met particulieren.

Met mijn Golf ooit de fout gemaakt om te lang te blijven hangen bij een dealer die vooral in het onderhoud van lease auto's zat en daarom gewend was om erg makkelijk tot dure vervangingen over te gaan. Ging ik een keer naar het naburige filiaal van dezelfde dealer, die was ineens meedenkender in kostenbeperking want die deed vooral zaken met particulieren. Vooral bij zaken zoals remschijven wel of niet vervangen, zie je dan ineens een verschil in overwegingen.

Overigens kan het advies wel valide zijn, maar dan na inspectie van de schijven lijkt mij. Erg bijzonder dat men dit via de telefoon kan vaststellen (of zou dit advies gebaseerd zijn op het waarschuwingslampje?).

Als je al een piepend geluid (metaal op metaal) hebt gehoord, dan is de kans groot dat de schijven vervangen moeten worden omdat er dan al metalen delen tegen de schijf zijn aangekomen.
 

Monteurtje

Forumguru
Het is heel verschillend wanneer de schijven versleten zijn. Het ligt voornamelijk aan de berijder, hoe deze remt. Of staat de auto vaak stil, roestvorming.
Over de telefoon is het niet te beoordelen of de schijven ook aan vervanging toe zijn.
Als het ijzer op ijzer is moet meteen blokken schijven vervangen worden.
Schijven hebben een minimale dikte. Afhankelijk van welke schijf erop zit. En dat is afhankelijk van het type motor wat erin zit.
Maar als de schijf niet helemaal vlak is of er een roestrand aanzit, dan kun je wel nieuwe blokken erop zetten maar remt de auto niet goed omdat de blokken de schijf niet helemaal raken. Dan moet je de schijven afdraaien. De schijf wordt dan dunner. Als je de minimale dikte bereikt wordt kun je ze beter vervangen.
De monteur moet een beoordeling maken wat het beste is. Als de schijf bij de volgende beurt aan vervanging toe is, kun je beter als in 1 keer vervangen. Zoals LenK dat ook zegt.
Vraag de garage als je de auto brengt waarom de schijven vervangen moeten worden. Zomaar zeggen dat je schijven ook vervangen moeten worden is wel erg makkelijk.
 

deusjevo

Forumguru
Bij mij was het mede omdat ik de remmen van de O1 een slecht ontworpen/uitgevoerd iets blijf vinden.:1439:

Voorkant: Veel trillen bij afremmen van hogere snelheid naar stilstand en na vervanging van schijven en blokken was ik helaas nog niet tevreden.

Achterkant: Veel gepiep en herrie als auto eens een paar dagen stilgestaan heeft.
 
Bij mij is een paar keer gebeurd dat mijn schijven krom waren getrokken na een noodstop of gewoon dagelijks gebruik. Ik heb er altijd rekening meegehouden om de remmen bij stilstand direct los te laten zodra ze heet zijn, maar dat mocht niet altijd baten. Ik heb toen 2 of 3 setjes remschijven (alleen vóór, achter heeft niets te lijden) versleten binnen 105.000 km! Ik heb er toen voor gezorgd dat nét voordat mijn leaseauto vervangen werd, er nog gloednieuwe schijven op werden gezet, zodat de volgende eigenaar niet met enigzins kromme schijven zou zitten. Grote kans trouwens dat diegene het niet eens had gemerkt... Maar ik vond het wel zo netjes om daar wat moeite voor te doen, in plaats van de auto gewoon in te leveren met iets kromme schijven...

Groeten, L_en_K_Fan
 

yup

Lid
Bij mij was het mede omdat ik de remmen van de O1 een slecht ontworpen/uitgevoerd iets blijf vinden.:1439:

Voorkant: Veel trillen bij afremmen van hogere snelheid naar stilstand en na vervanging van schijven en blokken was ik helaas nog niet tevreden.

Achterkant: Veel gepiep en herrie als auto eens een paar dagen stilgestaan heeft.

Wacht eens effe, had dit niet te maken met het feit dat de O1 vaak last had van naven die niet helemaal recht meer waren? Dan kan je schijven/blokken vervangen tot je een ons weegt, maar de trilling/slingering zal niet weggaan.

Ik weet dat de O2 een wiellager heeft die ingebouwd zit in de wielnaaf, dus je koopt een hele wiellager + naaf en die zet je daarna vast. Je hoeft niks te persen ofzo. Weet niet of het bij de O1 ook zo is. Want als dat zo is dan moet je eigenlijk ook je wielnaaf (+ wiellager) vervangen.

Ik heb heel vaak gehoord dat veel eigenaren van O1 zeer ontevreden over de remmen waren: vaak trillingen etc. en dat is in mijn ogen een fabrieksfout, weet niet of er een terugroepactie voor is geweest.
 

hemi24

Forumguru
Bij mijn vorige O2 zijn bij 90k de remblokken vóór vervangen. Bij 95k had ik de dealer er eindelijk van overtuigd dat er sinds het vervangen trillingen waren en zijn alsnog ook de schijven vervangen..!

Het was alsof er een lichte slag in de schijven zat: bij licht remmend uitrollen voor de stoplichten kon je het het beste vernemen. De auto remde niet gelijkmatig af.
Tot op heden is het een mysterie, aangezien de schijven niet dun waren.
 

cvegreen

Forumguru
Remmen en problemen , ik vrees dat er heel veel auto's zijn die daar problemen mee hebben . mijn opels hadden heel veel problemen , maar remmen deden ze wel goed . Mijn peugot 205 had ook heel veel last van kromme remschijven , mijn mitsubishi had er ook problemen mee , maar dan in een veel minder erge mate als de peugot . Mijn BX heeft ook wel een hoop schijven versleten . Dus ik heb al met veel verschillende auto's gereden en vaak heb ik problemen gehad met remmen .
 

VEEJAY

Forumguru
Vrijdag zet ik 4 ferodo's ds2500 eronder, niet omdat mijn huidige remmen zo slecht zijn, maar omdat de ferodo's beter zouden zijn. Huidige gaan snel faden bij zeer sportief rijden.

Ik zal dan de schijven ook even laten bekijken. Ben benieuwd.
 
Bovenaan Onderaan