Bijgeluid airco Fabia 2

Fabia86

Actief lid
Hallo,

Het volgende valt mij op bij mijn Fabia 2 1.4 16v uit 2008:

Wanneer de airco (climate control) aanstaat komt er af en toe een zoemend, mechanisch bijgeluid uit de roosters. Het geluid lijkt te reageren op het toeren van de auto.

Vandaag ben ik bij mijn garage langs geweest en je raadt het al... Toen hoorde ik niks!
Luisterend naar mijn klachten, dacht de monteur dat het weleens aan de vloeistof van de airco kon liggen. Deze zou dan moeten worden bijgevuld.
Het geluid lijkt meer/luider aanwezig bij warmer weer.

Zijn er Skoda-rijders die een dergelijk 'probleem' hebben ervaren?

piair1982

Forumguru
Bij mij is bij mijn vorige auto de airco compressor vervangen. Zo rond de 2200-2400 toeren was het het ergst te horen.
Na vervanging hoorde je wel iets van de pomp maar veel minder. Was toen nog garantie...

Yup, ik heb dezelfde klacht.

Als de airco aanstaat en deze moet bij warm weer flink koelen dan hoor ik het ook, na een poosje rijden wordt het minder totdat het bijna helemaal verdwijnt.

De dealer zei dat het aan de ''vloeistof'' kon liggen, deze is bijgevuld. Het geluid hoor ik echter nog steeds. Net een vrachtwagen bij het optrekken, die hebben ook zo'n ''waaierig'' geluid bij accelereren.

Fabia86

Actief lid
@Frodo81

En ze hebben niet naar een verdere oorzaak gezocht?
Lijkt me een geluid dat iets te hard is om mee te leren leven toch?

piair1982

Forumguru
Het klinkt als een auto met een mechanische compressor, heel typerend geluid wat mij toen irriteerde.

Was volgens de dealer toendertijd een bekend euvel... (Hegeman Arnhem)

FabiaZenZ

Nieuw lid
Ik heb ook een Fabia II uit 2010,
dit soort geluid heb ik heel even als ik de auto 's ochtends koud start.
na 5 sec is het weer weg.

piair1982

Forumguru
500 euries kost de pomp meen ik me te herinneren, maar misschien zit er nog coulance op, die heb je tot 48 naanden op veel delen

Bovenaan Onderaan