Bijgeluid bij rechtdoor rijden

ovaal

Lid
Sinds een week of 2 heb ik een vreemd probleem met mijn O2 2006 2.0TDI:
Ik merkte op een gegeven moment dat als ik gas losliet er een soort resonantie/geratel uit het vooronder kwam. Eerst dacht ik dat het aan de motor lag, het leek rond de 1700 toeren te zijn.
Maar ik heb wat lopen uitproberen en ben u tot de volgende conclusie gekomen:
Ik hoor bij rechtdoor rijden nu bijna altijd een vaag geluid op de achtergrond, maar als ik gas loslaat of de koppeling intrap is het veel luider. Gisteren merkte ik op een klaverblad dat het geluid weggaat als ik een bocht maak, en niet terugkomt als ik daarna rechtdoor blijf uitrollen. Als ik even gas geef en weer loslaat is het geluid er weer. Het geluid lijkt te veranderen met de snelheid, lijkt sneller/langzamer te gaan.
Ik heb al lopen googelen maar nog niets kunnen vinden, dus mijn hoop heb ik op de goeroes hier gevestigd :). Heeft iemand een idee waar het vandaan kan komen en belangrijker, hoe ik het weer weg kan krijgen? Mijn O2 is een top auto en ik wil 'm nog lang niet kwijt!!!
 

Jasper02

Banned
Sinds een week of 2 heb ik een vreemd probleem met mijn O2 2006 2.0TDI:
Ik merkte op een gegeven moment dat als ik gas losliet er een soort resonantie/geratel uit het vooronder kwam. Eerst dacht ik dat het aan de motor lag, het leek rond de 1700 toeren te zijn.
Maar ik heb wat lopen uitproberen en ben u tot de volgende conclusie gekomen:
Ik hoor bij rechtdoor rijden nu bijna altijd een vaag geluid op de achtergrond, maar als ik gas loslaat of de koppeling intrap is het veel luider. Gisteren merkte ik op een klaverblad dat het geluid weggaat als ik een bocht maak, en niet terugkomt als ik daarna rechtdoor blijf uitrollen. Als ik even gas geef en weer loslaat is het geluid er weer. Het geluid lijkt te veranderen met de snelheid, lijkt sneller/langzamer te gaan.
Ik heb al lopen googelen maar nog niets kunnen vinden, dus mijn hoop heb ik op de goeroes hier gevestigd :). Heeft iemand een idee waar het vandaan kan komen en belangrijker, hoe ik het weer weg kan krijgen? Mijn O2 is een top auto en ik wil 'm nog lang niet kwijt!!!

Turbo schoepje? Probeer eens een paar keer een lekkere zwarte volk te creeren en dus je turbo een beetje schoon te rijden. Flink terugschakelen en je turbo flink belasten. Mogelijk werkt het als je normaal gewoon rustig rijd en geen gekke dingen doet! Dan komt er wat roet vast te zitten in het dingetje. Mocht het niet werken kanhet dus aan de turbo liggen of mogelijk iets anders. Ikzelf had precies hetzelfde als jou bij mijn vroegere Audi.
 

Huipio

Nieuw lid
Als het turbo betreft zou ik eerst eens kijken naar de speling op de as van de turbo.
Want als je de turbo kapot draait ben je verder van huis, ken het namelijk....
Gewoon de slang eraf en ff met de vingertjes voelen op spelling.

Maar je schrijft dat het luider is als je je gas loslaat of koppeling intrapt, lijkt mij dan geen turbo.
Misschien je bak? trekt hij nog wel goed??
 

ovaal

Lid
Als het turbo betreft zou ik eerst eens kijken naar de speling op de as van de turbo.
Want als je de turbo kapot draait ben je verder van huis, ken het namelijk....
Gewoon de slang eraf en ff met de vingertjes voelen op spelling.

Maar je schrijft dat het luider is als je je gas loslaat of koppeling intrapt, lijkt mij dan geen turbo.
Misschien je bak? trekt hij nog wel goed??

Het is een handbak, en hij trekt gelukkig nog goed;) Ik trap 'm tenminste 1 keer per week een paar keer achter elkaar goed op zijn staart totdat ik geen rookwolken meer zie achter mij.

Ik ben niet heel erg technisch onderlegd, maar denk dat het niet in de motor zit aangezien ook met de koppeling ingetrapt het bijgeluid te horen is. Mogelijk in de aandrijfassen, ophanging, stuurinrichting of zo. Ik durf de motor niet echt uit te zetten met 100 km/u omdat volgens mij dan ook de de rem en stuurbekrachtiging uitvalt.
 

Huipio

Nieuw lid
Nee motor uitzetten oftewel kontact uit zou ik niet zo gauw doen.
Idd geen rem/stuur bekrachtiging en als je "geluk"hebt stuurslot :tongue:

Maar ik denk ook aan de lagers of homoconeet (of hoe schrijf je het ook alweer).
Kun je best zelf checken met een koevoetje of iets deregelijks of probeer eens je wiel heen en weer te halen op de parkeerplaats.
Beide richtingen, dus links rechts en van boven ff aan hangen.
 

Huibert

Forumguru
Gok toch het meest op een wiellager :yes: Controleren kun je dit redelijk door (lange) een bocht naar links en rechts te maken, de ene kant op wordt het erger de andere is het bijna of geheel weg. Heb dit zelf laatst gehad en bij mij werd het ineens snel erger maar had nog geen (voelbare) speling op het wiel.
 

ovaal

Lid
Thanks voor alle tips, maar ik ben er vrees ik nog niet uit.

Ik heb de motor toch maar eens uitgezet op een rustige rechte weg en het geluid bleef hetzelfde.
Vanmorgen wel iets nieuws, de auto wil niet starten :crazy:. Met een andere auto gelukkig wel. Kan de dynamo het probleem zijn? Ik snap dan de combinatie van de "rammel" bij het niet sturen en de dynamo niet, maar ik ben jammer genoeg ook geen specialist.

Nadat ik ,met hulp van een startkabel, was gestart bleven op het dashboard wel even (30 sec) 2 lampjes branden. Het lampje van de stuurbekrachtiging (geel stuurtje) en het ESP lampje (rode slippende auto). Misschien is dat nog wel een aanwijzing :confused:.
Dat was het dus toch niet, accu bleek ook nog dood :icon_smile_dead: te zijn. Dynamo is ook doorgemeten en gelukkig in prima staat.


Blijft de rammel over, het wordt echt irritant en ik moet toch maar bij een garage langs. Rechtdoor met gas los is het geen een pokke geluid. Zelfs met de radio (zacht) aan hoor je het erg duidelijk. Alleen 538 op redelijk volume komt er overeen.......
 

ovaal

Lid
Update

Net bij de garage geweest :407: Het is of de bak of het differentieel. Duur grapje, 2500 in het totaal is de schatting. Maar aan de andere kant zonde om niet te fixen. Ik moet de spaarrekening maar eens leegtrekken vrees ik.
Heeft iemand nog ideeën of suggesties om de kosten te drukken?
 

Huibert

Forumguru
Dar is wel erg veel geld :( zou voor minder te doen moeten zijn. Kijk eens in het Fabia II deel, hier was er een met grogweg hetzelfde verhaal en kosten.Dacht dat hij het bij een specialist in Dieverbrug (JD Engineering) heeft laten repareren voor duidelijk minder geld.
 

Cordoba

Forumguru
Dar is wel erg veel geld :( zou voor minder te doen moeten zijn. Kijk eens in het Fabia II deel, hier was er een met grogweg hetzelfde verhaal en kosten.Dacht dat hij het bij een specialist in Dieverbrug (JD Engineering) heeft laten repareren voor duidelijk minder geld.

JD zit in Lochem, en is tuning-specialist. In Dieverbrug zit een garage met VAG-specialisatie, ik zal even zoeken, ik dacht dat het JB ofzo was. (B van 'de Bruin' ofzo, heeft dacht ik ook met rallyesport te maken)

Ik denk dat dit de juiste link is: JB Autoservice - Over ons | home jbautoservice

Overigens zijn er meer van dergelijke adressen in het land te vinden, maar ze zijn zeldzaam.
 

ovaal

Lid
Thanks Huibert en Cordoba,

Ik zal deze specialisten op mijn lijstje zetten! Vagtechniek ken ik natuurlijk al van mijn 30 pk extra :), had ik nog niet aan gedacht.
Ik heb intussen iets dichterbij een versnellingsbakspecialist gevonden die de bak kan reviseren, nieuwe lagers en synchromeshes moeten vervangen volgens hem. Voor ongeveer de helft. Hij zei ook dat ik nog zo min mogelijk moest rijden om meer kosten te voorkomen!
Vandaag dus met OV naar het werk :(. Bus gemist, trein vertraagd, aansluiting gemist, volgende trein vertraagd, laatste trein ook vertraagd. gelukkig geen regen.... Ruim 2,5 uur ipv 1,5 uur reistijd enkele reis, nu weet ik weer waarom ik toch altijd met de auto wil.
 

ovaal

Lid
Het is (uit) eindelijk opgelost door een lokale bakspecialist. Volgens hem waren de lagers van de bak versleten, was een (uitgaande?) as van de bak versleten en zat er een onbalans in het vliegwiel. Ik heb zelf online een nieuw diff besteld (Sachs) omdat hij het bij de dealer wilde halen voor €500 meer.

Maar nu rijdt mijn O2 wel weer als een zonnetje. De bak lijkt iets stroever, maar als de lagers versleten zijn wordt alles wel wat soepeler.
 
Bovenaan Onderaan