Bijgeluid tijdens het rijden

ronald_j

Actief lid
Hallo Allemaal,

Sinds een paar dagen valt het me op dat mijn Fabia een soort gierend/gonzend bijgeluid geeft tijdens het rijden. Als ik 50 rijd lijkt het op een zware elektromotor en als ik 100 rijd doet het me denken aan een fietsdynamo.

Als ik de koppeling intrap en het gas loslaat dan blijft het geluid het zelfde.
Eerst dacht ik dat het misschien een wiellager was, maar ik heb de wielen een voor een opgetild en rondgedraaid en ik zie er geen verdachte dingen.

Heeft iemand dit eerder bij de hand gehad? Waar zou dit aan kunnen liggen?
Als ik met 50 scherp naar rechts stuur (de auto helt dan een beetje over) dan is het even weg, totdat de auto weer recht komt. Maar als ik linksom stuur wordt het niet heviger.

Ronnie

Forumguru
Je omschrijft het hier anders dan op Problemcar, ik antwoordde daar dat het waarschijnlijk het lager van de uitgaande as van de bak was......
Echter als ik dit zo lees zo ik eerder denken aan een rechter voorwiellager.

ronald_j

Actief lid
Ja, het valt niet mee om zoiets goed te omschrijven. Elke keer als ik rijd ontdek ik ook weer andere dingen.
Het liefst zou ik het in één dag vinden, dus probeer ik zoveel mogelijk ideeën te verzamelen. Ik dacht dat als het de uitgaande as van de versnellingsbak is, dan zou iemand het hier moeten weten. Ik heb wel vaker gehoord dat de versnellingsbak van de Fabia een zwakker punt is. Dus het is goed mogelijk.

Maar als het dat lager is, zou je dan niet iets moeten horen als je eraan draait? En zou het niet ook heviger moeten worden als ik een bocht linksom heb? Ik had weleens eerder een defect in een wiellager, en dan kon ik bij scherpe bochten het lager voelen bonken. Dat heb ik hier helemaal niet.

Ik zal binnenkort eens bij een kennis met een brug op bezoek gaan en eens wat testjes doen.

Monteurtje

Forumguru
Een wiellager is niet altijd goed hoorbaar als je het wiel ronddraait. Maar dan kun je het wel voelen in de veer. Of ergens anders dichtbij het wiel.
Wat je ook kan doen, dat moet op de brug, beide wielen van de grond en dan in de 3de of 4de versnelling de wielen laten draaien, volgas. En dan gauw in de vrij en motor uit. En dan voelen of luisteren bij de wielen. Als er 1 kapot is dan merk je het in ieder geval.

ronald_j

Actief lid
Gisteren kwam ik toevallig langs een skoda dealer, dus ik heb er meteen werk van gemaakt. Hun diagnose: een slecht wiellager bij het linker voorwiel. Interessant. Zoiets heb ik nog niet meegemaakt met deze symptomen.

Overigens vond ik het wel sympathiek van Holdinga (Almere) dat ze hem kostenloos binnen een half uur op de brug konden zetten en beluisteren. Ik voel me bijna schuldig dat ik de reparatie met een vriend ga doen.
Helaas heeft de vriend met de monteurservaring de komende 2 weken geen tijd. Ik zal maar even niet teveel rijden. Ook al gaf hij aan dat het nog 1000km kan duren voordat het lager echt vastloopt.

Cordoba

Forumguru
Ik zou het risico niet willen lopen dat een wiellager vast loopt. Eén keer gezien bij een auto waarbij een achterwiel het lager vast liep, en dat had al als gevolg dat de auto vanaf de linkerbaan op de snelweg (bij snelheid 100-110 km/u) een paar keer om de as ging, al tollend (onbestuurbaar) 3 rijbanen overstak en achterstevoren tegen de rechtervangrail belandde.

Bovenaan Onderaan